اخبار گردشگری

تپه تاریخی قلعه تپه ابهر سند هویت تاریخی و فرهنگی این شهر

به گزارش ایرنا، یحیی رحمتی روز پنجشنبه در مراسم تجلیل از حامیان میراث فرهنگی شهرستان ابهر در فرمانداری این شهرستان، با اشاره به وجود هویت های تاریخی و فرهنگی بسیار در ایران، اظهار کرد: امروزه بسیاری از ملت های بی هویت به دنبال ایجاد عمق تاریخی هستند و برای مثال در برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با جمع آوری قسمتی از اسناد بناهای اصفهان و هند و چین قصد هویت سازی فرهنگی و تاریخی برای خود دارند.
وی تپه های تاریخی را اصلی ترین و مستندترین سند موجود برای هویت تاریخی هر منطقه عنوان کرد و افزود: برای معرفی ابهر از نظر عمق تاریخی اولین جایی که به ذهن می رسد قلعه تپه است و اگر آن را از حافظه تاریخی حذف کنید چیزی از نظر قدمت هم تراز با آن نخوهیم داشت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در زمینه اهمیت ثبت آثار در یونسکو، خاطرنشان کرد: هر بنایی که در فهرست آثار یونسکو به ثبت می رسد به این معنی است که آن بنا و اثر در شکل گیری تمدن بشری در کل دنیا نقش اساسی داشته و تکه اصلی از پازل کل دنیا است که یک فرهنگ واحدی را به عنوان فرهنگ جهانی ایجاد کرده است.
وی یادآور شد: در مقیاس ملی وقتی تپه ای را در فهرست آثار ملی به ثبت می رسانیم یعنی آن محوطه در شکل گیری فرهنگ ایرانی نقش اساسی داشته و به همین منظور قوانین متعددی در کل کشورها برای حفظ آثار فرهنگی تدوین شده ولی قبل از قوانین مردم برای نگهداری از آن توجیه می شوند.
رحمتی با بیان اینکه سرآمد بناهای قبل از اسلام تخت جمشید است و بعد از اسلام شاخص ترین بنای ایرانی و اسلامی سلطانیه است، ابراز کرد: سلطانیه مهمترین شهر ایرانی اسلامی در بحث طراحی شهری است که تمامی خصوصیات یک شهر و مراتب شهرسازی در آن رعایت شده و قوی ترین آثار و ارزش های معماری جهان اسلام و ایران در این بنا رعایت شده است.
وی تصریح کرد: متاسفانه ما نتوانستیم فرهنگ و تمدن خود را خوب معرفی کنیم و بنای سلطانیه در شکل گیری ظاهری شهر جدید سلطانیه هیچ تاثیری نداشته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه دهیاران شاکله جدید روستاها را شکل می دهند، افزود: دهیاران که مدیریت جدید روستایی را شکل می دهند، نباید دنبال ساخت روستایی جدید باشند و ارزش های معماری و فرهنگی روستا را در شکل گیری آن مدنظر قرار دهند چراکه خانه های شیک در شهرها به اندازه کافی وجود دارد ولی درسجین را در جای دیگری نمی توان دید چون معماری این روستا در شهر قابل اجرا نیست.
فرماندار ابهر در این مراسم با تاکید بر لزوم فعال سازی بخش خصوصی در برخی حوزه ها، افزود: سهم اشتغال در حوزه های خدمات، صنعت و کشاورزی مشخص است و متاسفانه بخشی که در اشتغال مغفول مانده بحث گردشگری است درحالی که بیشتر کشورهای دنیا تلاش به درآمدزایی در این زمینه دارند.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروزه به دلیل تغییر نگاه ها می توان بیشتر به حوزه گردشگری پرداخت و از این راه اشتغال مناسبی در منطقه ایجاد کرد.
حیدری باتاکید بر لزوم توجه به روستاهای تاریخی، تصریح کرد: قروه از روستاهای تاریخی ابهر است که می تواند فرصت های بسیاری برای جذب گردشگر داشته باشد.
وی حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی را وظیفه هر فردی دانست و بیان کرد: با توجه به اینکه بیشتر محوطه های تاریخی ما در روستاها هستند دهیاران در زمینه حفظ این آثار باید کمک حال اداره میراث فرهنگی باشند.
فرماندار ابهر یادآور شد: برای اشتغال روستایی تسهیلات خوب و کم بهره در نظر گرفته شده و امید است از این فرصت برای ایجاد اشتغال در حوزه گردشگری و روستایی کارهای خوبی انجام شود که مستلزم پیگیری روستاییان و دهیاران است.
۶۰۸۵/۷۳۲۴
خبرنگار: اکرم بیات ** انتشار: رویا رفیعی

انتهای پیام /*


فرهنگی


تپه های تاریخی


هویت تاریخی


میراث فرهنگی