اخبار گردشگری

مرمت ۱۱۹ اثر تاریخی مازندران در دولت تدبیر و امید

عبدالمطلب شریفی روز پنج شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون حدود ۸۸ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت این آثار تاریخی اعتبار هزینه شد که منبع این اعتبارات استانی و ملی بوده است .
وی طرح های مرمتی برای سال جاری را ۷۹ اثر عنوان کرد و ادامه داد: برای مرمت ۳۸ مورد از این تعداد موافقتنامه از سوی میراث فرهنگی صادر شده و در حال اجرای عملیات مرمتی است.
معاون میراث فرهنگی مازندران اظهار کرد : برای مرمت آثار تاریخی امسال بیش از ۱۲ میلیارد ریال اعتبار استانی در نظر گرفته شده است .
استان مازندران دارای ۲ هزار و ۸۰۰ اثر شناسایی شده تاریخی است که از این تعداد تاکنون ۷۰۰ اثر تاریخی، ۴۰ اثر معنوی، ۲۰ اثر طبیعی و یک اثر جهانی به ثبت رسیده است و بقیه در فهرست تشکیل پرونده و فرایند قانونی ثبت قرار دارد .
شریفی بیان داشت که اکنون برای مرمت و یا باز سازی بناهای تاریخی با هیچ مشکلی مواجه نیستیم و تنها دغدغه ما همکاری برخی افراد مالک بناهای تاریخی هستند .
وی ادامه داد : همکاری مردم و مالکان بناهای تاریخی نه تنها کمک کارشناسانه و مالی میراث فرهنگی را در پی خواهد داشت بلکه منجر به معرفی این اثار به گردشگران می شود که فرصت شغلی را برای آنها ایجاد می کند .
معاون میراث فرهنگی گفت : در این مسیر میراث شرایطی دارد که فقط کافیست مالکان با این شرایط موافق باشند و در کنار آن مالک بنای تاریخی بمانند .
شریفی همچنین گفت : در دولت تدبیر و امید با همکاری میراث فرهنگی کشور ، بیش از ۱۱۸ اثر تاریخی طبیعی و معنوی استان مازندران ثبت ملی شد .
وی همچنین ثبت ملی آثار تاریخی استان مازندران را در حفظ ، اشاعه هویت مردم و جلوگیری از دست اندازی سودجویان ضروری دانست و افزود : برخی از آثار استان مازندران در سالیان گذشته به دلیل عدم توجه و فقدان شناسایی تخریب و یا مورد دست اندازی واقع شدند .
معاون میراث فرهنگی مازندران افزود : هدف این سازمان هم اکنون حفظ تمامی آثار فرهنگی استان وثبت ملی و جهانی برای حفاظت و حراست از ان است .
**جنگل های هیرکانی تا یک ماه آینده ثبت جهانی می شوند
معاون میراث فرهنگی استان مازندران گفت: پرونده ثبت جهانی جنگل های هیرکانی تا حدود یک ماه آینده به نتیجه خواهد رسید و این اثر طبیعی استان به عنوان یک میراث جهانی ثبت خواهد شد
شریفی بیان کرد : این پرونده هم اکنون در حال طی مراحل تصویب یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) می باشد و پس از تصویب ثبت جهانی خواهد شد .
جنگل‌های هیرکانی یا جنگل‌های مختلط خزری – هیرکانی یک زیست‌ منطقه در زیست‌بوم جنگل‌های مختلطِ پهن‌برگِ حاشیه دریای خزر به مساحت ۵۵ هزار کیلومتر مربع است که در حاشیه جنوبی و جنوب غربی دریای خزر و در دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان واقع است.
این جنگل از منطقه هیرکان جمهوری آذربایجان آغاز و تا استان گلستان در ایران امتداد دارد و در ایران مورد حفاظت مشترک سازمان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی قرار دارد.
جنگل های هیرکانی با قدمت ۴۰ میلیون سال یکی از ارزشمندترین جنگل‌های جهان به شمار می‌آید و از آن به عنوان موزه طبیعی یاد می‌شود . واژه هیرکان شکل یونانی نام گرگان است
**ثبت جهانی بام خاورمیانه تا یک ماه آینده
شریفی همچنین از ثبت جهانی قله دماوند به عنوان بزرگ ترین قله ایران و بام خاورمیانه خبر داد و گفت : این موضوع نیز تا یک ماه آینده به نتیجه میرسد .
او گفت : میراث فرهنگی استان برنامه هایی هم برای ثبت جهانی مجموعه برج های استان ، غار اسپهبد و مجموعه سقانفار های استان دارد که ممکن است چند سال به طول بینجامد .
معاون میراث فرهنگی استان مازندران ثبت جهانی آثار تاریخی و طبیعی مازندران را در شناساندن این آثار به تمام دنیا و همچنین جذب گردشگر خارجی بسیار موثر دانست .
شریفی اظهار کرد : حمایت های مالی و کارشناسی نهاد های بین المللی از دیگر امتیازات ثبت جهانی آثار می باشد که به حفظ و نگهداری این آثار کمک خوبی می کند .
خبرنگار رضاغلامی ** انتشار دهنده سید محسن حسن نیا
۷۳۳۵/۱۸۹۹

انتهای پیام /*


فرهنگی


مرمت


آثار تاریخی


مازندران