اخبار گردشگری

مشاور رئیس جمهوری: ایران برخلاف برخی کشورهای ساختگی ملتی باستانی و ریشه دار است

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام ‘علی یونسی’ چهارشنبه شب در همایش «خاندان غفاری در تاریخ هنر ایران» در کاشان بیان کرد: پیوند عمیق فرهنگی و استمرار این پیوند بین مردم نشان دهنده ریشه دار بودن ماست چرا که گسست های تاریخی به ناپیوستگی سیاسی و زوال دولت ها بازمی گردد.
وی افزود: تاریخ ملت ایران جریانی به هم پیوسته و فناناپذیر است و اگر این جریان با گسست دوره ای قدرت و دولت از هم نپاشیده، به دلیل شکل گیری کانون های مردمی در اطراف دودمان های برخاسته و برساخته ایرانیان است.
مشاور رئیس جمهوری اضافه کرد: دودمان و خاندان های ایرانی کارکردهای مختلفی در طول تاریخ داشتند که پاسداری و استمرار فرهنگی در همه شرایط از جنگ و صلح گرفته تا در شرایط پایدار و ناپایداری، این خاندان ها نقش اساسی را ایفا و آن را با قوت حفظ کردند.
او گفت: تولید قدرت و ایجاد دولت های محلی از سوی خاندان ها، هم در ساخت و هم در حفظ قدرت ملی تاثیر اساسی داشت و به دلیل خاستگاه مردمی، در واقع ظهور یک قدرت و خاندان محلی به طور طبیعی شکل می گرفت.
به گفته یونسی، این خاندان ها ستون های استوار پاسداری از ملت ایران بودند و با تبدیل به نماد ملی در جریان های گوناگون در مناطق مختلف کشور از شیراز، اصفهان، مازندران، کردستان و خوزستان به دولت مرکزی کمک می کردند و علت ماندگاری ملت ایران با وجود همه گسست های سیاسی هم همین نکته می باشد.
وی افزود: کورش نخستین شخصیت شاخص خاندان های ایرانی است که در زمانی اندک با شکل دهی نخستین ادغام اجتماعی با حفظ هویت بزرگترین امپراطوری (پارسیان) را در زمان خود بنا نهاد و از وی به خوبی، نیکی، شجاعت، سخاوت، مردم داری، خداشناسی و انسان محوری یاد می شد.
مشاور رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی عنوان کرد: سلطه و حاکمیت یونانیان (اسکندر) نتوانست هویت، وحدت و پیوستگی ملت ایران را از هم بشکند و تهاجم های مخرب مغول، اعراب و غرب هم نتوانست فرهنگ ملی از بین ببرد اما بزرگترین گسست تاریخی هنگام از بین رفتن ساسانیان رخ داد.
او گفت: پس از آن ملت ایران به دورانی جدید منتقل شد اما حمله اعراب در سایر نقاط همه چیز را تغییر می داد که در کشور ما چنین نشد و ایرانیان به سرعت زمامداری و خلافت را به دست گرفتند و در انتخاب دین نیز انتخاب شایسته کردند تا حساب مهاجم عرب از اسلام جدا باشد.
حجت الاسلام یونسی اضافه کرد: نخستین خاندان که در آن دوره نمود داشت، خاندان نوبختی بود که فرزندان آنها دانشگاه جندی شاپور را افتتاح کردند و به بهترین مترجمان تاریخ فرهنگ، نجوم و ریاضیات و تمدن ایران تبدیل شدند تا واسطه ای برای انتقال فرهنگ ایران به تمدن اسلامی باشند.
وی بیان کرد: هجوم همه جانبه به نام غرب در دوره مشروطه فرهنگ، تمدن و ملت ایران را بار دیگر در یک آزمون سخت و پیچیده قرار داد و خاندان های مهم ایرانی مانند خاندان غفاری و سایر شخصیت دیگر آن دوران، در بخش هنر، جهاد، دانش و جنبه های گوناگون هر کدام منطقه ای از ایران را حفظ کردند.
مشاور رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی ادامه داد: همین خاندان ها و شخصیت ها مشروطه را به پا کردند و ستارخان و باقرخان در کنار شخصیت های بزرگی در فارس، بختیاری، خراسان، خوزستان و لرستان پیش رو بودند اما ارتش مردمی وجود نداشت.
او افزود: رضا خان که به هیچ یک از این خاندان های سالم و شایسته وابسته نبود، پس از روی کار آمدن شرایط را تغییر داد و ارتشی ایجاد شد و شاه به تدریج همه دارائی های این خاندان های معروف را تصرف کرد که بزرگترین خیانتی به فرهنگ ایران بود.
حجت الاسلام یونسی بیان کرد: گرچه امروز نابغه ها و دانشمندان رشد می کنند و ملت ایران همیشه استعداد دارد اما ظهور خاندان ها جدید به عنوان پاسدار فرهنگ و مرزهای ایران دیگر امکان ندارد و تنها می تواند در تاریخ از آنها یاد کرد.
رونمایی از تندیس های صنیع الملک و کمال الملک (ابوالحسن و محمد غفاری) از دیگر بخش های همایش خاندان غفاری در تاریخ هنر ایران بود که از چهارشنبه به میزبانی کاشان آغاز شده و روز پنجشنبه پایان می یابد.
خبرنگار: یوسف صائب ** انتشار دهنده: محمد ملا حمزه زاده
۶۱۳۶/۸۱۲۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


خاندان های ایرانی


علی یونسی