اخبار گردشگری

آغاز نشست تخصصی باستان شناسی عصر آهن ایران در آستارا

مهدیس نجف زاده استاد باستان شناسی دانشگاه های آستارا و دبیر اجرایی این نشست روز پنجشنبه در این رویداد علمی در سالن اجتماعات شهرداری آستارا به خبرنگار ایرنا گفت: این همایش یک روزه برای نخستین بار و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان و مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان، شهرداری، دانشگاه شهریار، مرکز رشد واحدهای فناور، موسسه مردم نهاد بانوان خلاق جوان و چند مجتمع اقامتی و پذیرایی آستارا برگزار می شود.
وی شکل گیری جوامع عصر آهن در استان های شمال و شمال غرب ایران، ارتباطات و تعامل های منطقه ای و فرامنطقه ای با قفقاز و آسیای میانه، درک توالی و تکامل نظام سکونتگاهی، تاثیر شاخص های محیطی بر مکان گزینی و پراکنش جمعیت، شناسایی عوامل توسعه، نژاد شناسی، طبقه بندی قبرها، بررسی جنبه های روحانی الگوها و سنت های خاکسپاری اجساد، گونه شناسی آثار آئینی و غیرآئینی و سیر تطور سفال و تحلیل سفالینه های عصر آهن را از هدف های این رویداد علمی برشمرد.
وی اظهار کرد: هشت نفر از اعضای هیات های علمی دانشگاه های معتبر کشور، باستان شناسان سازمان های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان های شمال و شمال غرب و کارشناسان پژوهشکده باستان شناسی کشور سخنرانان این نشست هستند و برنامه های عصر این نشست، در محوطه بقعه شیخ محمود خیوی برگزار خواهد شد.
سید هاشم موسوی رئیس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان نیز در این نشست گفت: موضوعات علمی که در این رویداد مطرح می شود؛ به تاریخ شمال و شمالغرب کشور اشاره دارد و توجه علاقه مندان باستان شناسی را به گیلان و ایران جلب خواهد کرد.
وی افزود: حضور استادان باتجربه و صاحب نام از سراسر کشور در این نشست، نویدبخش نتیجه پربار آن است و امیدواریم با حمایت دانشجویان و استادان، تداوم این قبیل برنامه های علمی و پژوهشی را در بندر آستارا شاهد باشیم.
سخنرانی استادان باستان شناسی برای ارائه آخرین یافته های علمی، پخش نماهنگ ایران باستان و بازدید از بقعه تاریخی شیخ محمود خیوی از بخش های متنوع این نشست خواهد بود و در ورودی آن، نمایشگاهی از تابلوهای نقاشی با موضوع فرهنگ و سنت کهن مردم آستارا به نمایش گذاشته شده است.
عصر آهن از دوره ‌های پرتحول تاریخ تمدن ایران و کشورهای مجاور است و تاثیر اتفاقات آن بر حوزه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جوامع، توجه باستان شناسان را به خود جلب کرده و آستارا به عنوان گذرگاه عصر آهن به کشورهای همسایه، به عنوان میزبان و محل برگزاری این نشست ملی انتخاب شده است.
بقعه شیخ تاج الدین محمود خیوی مربوط به سده های نخستین تاریخ پس از اسلام ایلخانان و جزو آثار تاریخی و ملی ایران، به عنوان یکی از ۱۵ جاذبه گردشگری و تاریخی آستارا در شش کیلومتری جاده آستارا به اردبیل واقع است.
شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
خبرنگار: عیسی پاشاپور ** انتشاردهنده:کبیری
۷۱۲۴/۲۰۰۷

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


گیلان


عصر آهن ایران


آستارا