اخبار گردشگری

قدیمی ترین خانه کاشان در معرض غارت سودجویان

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه کاشان، محمد مشهدی نوش آبادی روز چهارشنبه با ابراز شگفتی از تخریب بی رویه این بنا بیان کرد: مسئولان امر بر مرمت خانه عبدالرزاق خان تاکید داشتند اما در این چند سال بخش هایی از جمله شاه‌نشین ضلع غربی تخریب شده و به طور مستمر مورد غارت سودجویان قرار دارد.
وی با اشاره به کند و کاو و تخریب روزانه این بنای ارزشمند افزود: خانه عبدالرزاق خان هم اکنون در تملک وزارت راه و شهرسازی است که شهرداری کاشان به دنبال تملک این بنا و احیای آن می باشد و امید می رود این اقدام ارزنده به نجات بنا بیانجامد.
مدیر مرکز کاشان شناسی دانشگاه کاشان بیان کرد: خانه تاریخی منتسب به ‘عبدالرزاق خان’ با معماری، گچ بری و نقاشی های ویژه به مساحت سه هزار و ۶۰۰ مترمربع در ۲ طبقه بنا شده و در محله پامنار کاشان واقع است.
او اضافه کرد: این خانه در کنار آب انبار عبدالرزاق خان واقع شده و به نام وی شهرت دارد اما هنوز سند یا مدرک محکمی برای انتساب این خانه به وی پیدا نشده؛ در صورت اثبات انتساب بنا به عبدالرزاق خان که محل حکومتش در دوره زندیه نیز بوده، این خانه را می توان قدیمی ترین، مهمترین و الگوی خانه های تاریخی کاشان نامید.
نوش آبادی با تاکید بر لزوم پژوهش های میدانی و اسنادی درباره صحت انتساب این خانه به حاکم کاشان در دوران زندیه گفت: کاوش های باستان شناسی و مقایسه تطبیقی ویژگی های معماری و هنری این خانه با دیگر بناهای دوران زندیه می تواند موضوع را روشن کند چرا که بیشتر بناهای تاریخی کاشان به دوران قاجار بازمی گردد.
مدیر مرکز کاشان شناسی دانشگاه کاشان عنوان کرد: ویژگی های بی مانند معماری مانند ارتفاع قابل ملاحظه اتاق ها در طبقه فوقانی (که در دیگر خانه های قاجاری کاشان کمتر دیده می شود) و نوع تزئینات متفاوت آن در بخش شاه نشین می تواند در تاریخ گذاری این خانه مهم تلقی شود.
به گفته او، عبدالرزاق خان کاشی والی کاشان در دوران زندیه و اوایل قاجاریه بود که پس از زمین لرزه ویرانگر ۱۱۹۲ ه.ق در این منطقه نسبت به بازسازی و ساخت بناهای عام المنفعه در شهر همت گماشت و به گفته برخی با درایت و هوشمندی وی کاشان از هجوم آقا محمدخان قاجار در امان ماند.
افزون بر یک هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی با ارزش در شهرستان کاشان شناسایی و تاکنون ۳۲۰ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۵ هزار نفر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع می باشد.
خبرنگار: یوسف صائب ** انتشار دهنده: محمد ملا حمزه زاده
۶۱۳۶/۸۱۲۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


خانه های تاریخی


کاشان