اخبار گردشگری

‘گوطلا کاید خورده’ بانویی هنرمند که کپوی دزفول را جهانی کرد

به گزارش ایرنا این بانوی هنرمند متولد سال ۱۳۰۸ شهیون دزفول هنر دستی کپوبافی را از مادر خود آموخته و ۷۶ سال است که به کپوبافی مشغول است و توانسته است آثار خود را علاوه بر نمایشگاه های داخلی در نمایشگاه های بین المللی نیز عرضه کند.
این بانوی هنرمند کپوباف گفت: تاکنون بیش از ۱۵ استادکار صاحب نام و مطرح در رشته کپو بافی را تربیت کرده و آموزش داده ام که هر کدام از این افراد خود اکنون علاوه بر تولید صنایع دستی ، در حال آموزش علاقه مندان به فراگیری رشته کپوبافی می باشند.
گوطلا افزود:بعد از فوت همسرم بار مسئولیت و امرار معاش خانواده را با تلاش و پشتکار و با تولید بیشتر کپو به دوش کشیدم و اکنون نیز دو دخترم ‘زینت ‘ و ‘ نرگس’ زهیرنیا تحت آموزش من از شاخص ترین کپوبافان استان خوزستان بشمار می روند که تولیدات آنها در نمایشگاه های مختلف به نمایش در آمده است.
گوطلا با وجود کهولت سن و ضعف بینایی همچنان در کنار فرزندانش به عنوان استادی خبره انواع کپو را تولید می کند .
رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول در خصوص این بانوی هنرمند به ایرنا گفت:بانو گوطلا کاید خورده تاکنون بیش از ۱۵ استادکار حرفه ای و برجسته در زمینه کپوبافی را آموزش داده و اخیرا در چهارمین بزرگداشت هنرمندان و پیشکسوتان صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور که با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و دیگر مسئولان کشوری در تهران برگزار شد از این بانوی پیشکسوت دزفولی تجلیل بعمل آمد.
حجت اله آریایی با اشاره به نمایش صنایع دستی دزفول در نمایشگاه های بین المللی افزود: صنایع دستی این بانو و دخترش زینت زهیرنیا چندی پیش در نمایشگاه بین المللی گرجستان به نمایش در آمد و با استقبال روبرو شد.
وی بیان داشت: از نظر کیفیت و اصالت، کپو های تولید دزفول رتبه نخست را در کشور دارند، به طوری که کپوهای تولید دزفول به شهرهای مختلف کشور و برخی کشورها نیز صادر می شود.
آریایی نیا با اشاره به استعداد خانوادگی خانواده زهیرنیا در زمینه تولید انواع کپو که حاصل مادر هنرمند آنها گوطلا کایدخورده می باشد گفت: برای نخستین بار نمونه هایی از کپوی بافته شده توسط زینت زهیرنیا فرزند بانو گوطلا کاید خورده در همایشی ملی در شهرکرد معرفی و با ارزیابی داوران به عنوان یک اثر منطقه ای معرفی و به ثبت رسید ضمن اینمه زهیرنیا در سال ۹۱ نیز با همکاری خواهرش نرگس زهیرنیا کپوی دست ساز خود را که به شکل قندان بود به ثبت ملی رساند.
سال گذشته نیز تیمی متشکل از زینت زهیرنیا، نرگس زهیرنیا، مریم تخته و همین بس تخته به سرپرستی زینت زهیرنیا مجموعه ای از کپوی دزفول شامل کاسه، بشقاب و دیس را معرفی و ثبت ملی کردند.
کپوی دزفول یکی از صنایع دستی ویژه این شهرستان به شمار می رود که شامل دو نوع حصیری و کاموایی است و ماده اولیه آن را چوب کرتک تشکیل می دهد که در بیشه زارهای دزفول رشد می کنند.
کپو بافی از جمله صنایع دستی است که دارای اصالت، کیفیت و ظرافت بالایی است. کپو یکی از رشته های بومی و خاص خوزستان و به ویژه شهرستان دزفول است که با پیچش ساقه های مرکزی و جوان نخل به دور ساقه های کرتک شکل می گیرد و با نقش اندازی کاموای رنگی ، زیبایی آن دوچندان می شود. مرکز بافت کپو دهستان شهیون در شهرستان دزفول است.
کپو در گویش محلی دزفولی، به ظرف حصیری کروی سر دار که از برگ خرما و کرتک بافته شده گفته می شود. از نظر کیفیت و اصالت، کپو های تولید دزفول رتبه نخست را در کشور دارند؛ به طوری که کپوهای تولید دزفول به شهرهای مختلف کشور و برخی کشورها صادر می شود.
دزفول با پیشینه ای چند هزار ساله و آثار باستانی از دوره های مختلف تاریخ در گذشته دارای بیش از ۵۰۰ کارگاه تولید ۱۰۰ نوع صنایع دستی بوده که اکنون بسیاری به فراموشی سپرده شده اند.
تاکنون خراطی دزفول به ثبت جهانی رسیده است.کپوی تولید دزفول نیز به خاطر طراحی و نوع خاص آن ظرفیت ثبت جهانی را دارد.
۷۲۷۸/۶۰۶۸
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنایع دستی


کپوبافی


دزفول