اخبار گردشگری

رویارویی ایران با اسراییل در خاک سوریه

صبح شنبه خبرگزاری‌ها به نقل از منابع اسراییلی از هدف قرار گرفتن یک پهپاد متعلق به ایران در خاک سرزمین‌های اشغالی خبر دادند، به گزارش «ایسنا»، ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرده است که یکی از هلی‌کوپترهای این رژیم روز شنبه توانسته یک هواپیمای بدون سرنشین ایرانی را که از مبدایی در خاک سوریه پرواز کرده بود منهدم کند. ارتش اسراییل فیلمی از هدف قرارگرفتن این پهپاد نیز منتشر کرده است.

 

«بی‌بی‌سی» خاورمیانه بخش‌هایی از این فیلم را منتشر کرده که نشان می‌دهد پهپاد ادعایی بسیار شبیه به آر کیو ۱۷۰ آمریکایی است. ساعاتی بعد از این اقدام، «رویترز» گزارش داد که یک فروند از ۸فروند هواپیمای ۱۶-F اسراییلی که برای هدف قراردادن مواضعی در سوریه پرواز کرده بودند توسط سامانه دفاع موشکی سوریه هدف قرار گرفته و در شمال سرزمین‌های اشغالی سقوط کرده است.

 

رویترز به نقل از منابع نظامی اسراییلی هدف پرواز این گروه را حمله به مواضع نیروهای مورد حمایت ایران در خاک سوریه اعلام و گفته است که هر دو خلبان جنگده ۲۰میلیون دلاری ساقط شده پیش از انهدام اجکت کرده و اکنون سلامت هستند. ساعاتی بعد اما رژیم صهیونیستی در اقدامی تلافی‌جویانه حمله دیگری را برای هدف قراردادن ۱۲ نقطه در خاک سوریه انجام داد که مدعی است بخشی از این اهداف، پایگاه‌های نظامی مربوط به ایران بوده است. بخش خاورمیانه بی‌بی‌سی به نقل از فرمانده نیروی هوایی اسراییل در‌این‌زمینه نوشت: «این اقدام گسترده‌ترین حمله به سوریه از سال ۱۹۸۲ بوده است».

 

ایسنا در‌این‌زمینه نوشت در سال ۱۹۸۲جنگنده‌های اسراییلی پایگاه‌های پدافند هوایی سوریه را در البقاع لبنان هدف قرار داده و حدود ۸۲ تا ۸۶ جنگنده سوری را ظرف چند ساعت منهدم کردند. پیش‌تر سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرده بود: «۱۲موضع در جریان حملات اسراییل هدف قرار گرفت که سه مورد از آنها آتشبارهای پدافند هوایی سوریه و چهار هدف ایرانی بوده است». پس از آن «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با فرماندهان نظامی خود تشکیل جلسه داد و اعلام کرد اسراییل از خود در برابر اقدامات ایران دفاع خواهد کرد. رژیم صهیونیستی مدعی است که پهپاد ایرانی تمامیت ارضی این کشور را نقض کرده است و اسراییل نیز در دفاع از خود حملاتی را به سوریه انجام داده و جنگنده اسراییلی با همکاری ایران ساقط شده است همین‌طور مقامات صهیونیست مدعی هستند ایران از خاک سوریه برای ضربه زدن به اسراییل استفاده می‌کند.

 

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران هم در واکنش به ادعاهای مطرح شده توسط اسراییلی‌ها گفت: «دولت و ارتش سوریه به‌عنوان یک کشور مستقل حق دفاع مشروع از تمامیت ارضی و مقابله با هر نوع تجاوز خارجی را داراست و رژیم صهیونیستی نمی‌تواند با فرافکنی و دروغ‌پردازی‌های همیشگی که همزاد این رژیم نامشروع است، بر تجاوزات و جنایات خود علیه ملت‌های مسلمان منطقه سرپوش بگذارد. ایلنا در‌این‌زمینه به نقل از قاسمی نوشت: «ادعای پرواز پهپاد ایرانی و دخالت ایران در سرنگونی جنگنده متجاوز صهیونیستی مضحک‌تر از آن است که به آن پرداخته شود زیرا جمهوری‌اسلامی ایران اساسا حضوری مستشاری در سوریه آن‌هم به درخواست دولت مشروع و قانونی آن کشور دارد.»

 

با بالا گرفتن تنش‌ها در سوریه روزنامه «هاآرتص» نوشت: «ایران و اسراییل برای اولین‌بار در خاک سوریه رویاروی یکدیگر قرار گرفتند.» همچنین این روزنامه از احتمال وقوع یک جنگ تمام‌عیار در سوریه خبر داد و به نقل از مقامات ارتش رژیم صهیونیستی درباره پرواز پهپاد ادعایی بر فراز اراضی اشغالی نوشت: «این یک حمله جدی از طرف ایران در محدوده ماست»، ایلنا در این رابطه گزارش داد، کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی جلسه‌ای را در پناهگاه زیرزمینی وزارت جنگ برگزار کرده که این یعنی ممکن است طی ساعات آینده شاهد جنگی تمام‌عیار و سرنوشت‌ساز باشیم زیرا جلسات پناهگاه زیرزمینی وزارت جنگ تنها در چنین شرایطی برگزار می‌شود. الجزیره هم از توقف تمام پروازها در فرودگاه بین‌المللی بن گوریون خبر داد و تاکید کرد در تمام شهرها و شهرک‌های صهیونیست‌نشین در شمال فلسطین اشغالی، پناهگاه‌ها باز شده و از صهیونیست‌ها خواسته شده به پناهگاه‌ها و جاهای امن بروند. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی هم ایران را مسئول نقض حریم هوایی اسراییل دانست و در صفحه توییتر ارتش این کشور با انتشار پیامی اعلام کرد: «اسراییل قاطعنامه در برابر اقدامات ایران و سوریه که حاکمیت این کشور را خدشه‌دار کند خواهد ایستاد و برای هر سناریویی آماده است».

 

پاسخ به رژیم صهیونیستی

ادعاهای ضد ایرانی مقامات سیاسی و نظامی اسراییل بی‌پاسخ نماند و حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه طی سخنانی در همایش مهمانان خارجی شرکت‌کننده در جشن انقلاب، اظهار کرد: «می‌دانید که رهبر بزرگ ما آیت الله خامنه‌ای، کمتر از ۲۵سال آینده را برای اسقاط کامل رژیم صهیونیستی تعیین کرده‌اند» به گزارش ایسنا او ادامه داد: «ما به اذن خدا یعنی تمام امت اسلامی این حقیقت شیرین را محقق خواهیم کرد. امروز اسراییلی‌ها صدای فرزندان اسلام را در جوار مرزهای‌شان می‌شنوند. آنها باید راهبرد من‌البحر تا النهر را فراموش کنند.»

 

دیروز هم علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی ایران در حاشیه راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که طی آن یک موشک دوبرد در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره حملات رژیم صهیونیستی به سوریه گفت: «این یک ظلم آشکار است که به مردم سوریه وارد کرده و سوریه هم تصمیم گرفت معادله یکطرفه بزن در رو را تغییر دهد و یک حادثه جاویدی را در منطقه رقم بزند که منجر به شادی و پخش شیرینی در بین مردم سوریه شد و جا دارد به مردم سوریه این مقاومت را تبریک بگوییم.» در کنار جنگ لفظی مقامات اسراییلی و ایرانی و بالا گرفتن تنش در سوریه و افزایش احتمال حملات جدی تر، ایندیپندنت از درخواست روسیه برای خویشتن‌داری طرفین خبر دارد، بنا بر این گزارش وزارت امورخارجه روسیه در بیانیه‌ای از همه طرف‌های درگیر خواسته است ضمن خویشتنداری، از اقداماتی که می‌تواند به پیچیده‌تر شدن وضعیت در منطقه منجر شود جلوگیری کنند و بدون قید و شرط حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و دیگر کشورها را محترم شمارند. پیش‌تر بنیامین نتانیاهو در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه گفت‌وگو کرده بود.

 

به گزارش ایسنا، وی در یک بیانیه تلویزیونی گفت: من تاکید کردم که از حق و وظیفه خود برای دفاع در مقابل حملات از قلمرو سوریه کوتاه نمی‌آییم. ما توافق کردیم که هماهنگی میان ارتش‌های‌مان ادامه خواهد یافت.» نتانیاهو همچنین با رکس تیلرسون، وزیرخارجه آمریکا هم درباره وقایع روز شنبه گفت‌وگو کرده است. درنهایت به‌رغم افزایش تنش در روز شنبه، اسراییلی‌ها عملیات خود در سوریه را پایان‌یافته تلقی کردند اما شواهدی از آماده‌شدن آمریکا و اسراییل برای انجام اقدام نظامی جدی‌تر به چشم می‌رسد که هوشیاری و اقدام متناسب دلسوزان منطقه را می‌طلبد.

 

وقایع  اتفاقیه