اخبار گردشگری

سرپرست فرمانداری:ابرکوه از ظرفیت مناسبی برای جذب گردشگر برخوردار است

محمد محامدی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از مجموعه پردیسان خانه تاریخی آقازاده ابرکوه که با بیش از ۲۰میلیارد ریال توسط یک شرکت گردشگری راه اندازای شد به ایرنا افزود: این شهرستان علاوه بر ظرفیت های کشاورزی ، دامپروری و صنعت در حوزه گردشگری هم از ظرفیت و فرصت های بالایی برخوردار است.
وی ادادمه داد: ظرفیت ها و جاذبه های تاریخی و طبیعی بی نظیر گردشگری منطقه نقش تاثیرگذاری در رشد و توسعه پایدار شهرستان و ایجاد اشتغال در منطقه دارد .
سرپرست فرمانداری ابرکوه اظهارکرد: توسعه خانه های بوم گردی و تاریخی با سرمایه گذاری هدفمند در بخش صنعت گردشگری برای ایجاد رفاه گردشگران می تواند فرصت های شغلی پایداری را برای جوانان فراهم کند.
سرپرست فرمانداری اضافه کرد: ابرکوه یکی از ۱۴ شهر نمونه گردشگری ایران شناخته شد و ۴۰۰ اثر تاریخی و طبیعی و ۱۶۲هکتاری بافت تاریخی و منحصر به فردی دارد که تاکنون ۱۲۵ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
همچنین سید علی عظیمی، سرمایه گذار مجموعه پردیسان خانه آقازاده ابرکوه به ایرنا افزود: برای رفاه حال گردشگران داخلی و خارجی این مجموعه امسال راه اندازی شده است.
وی افزود: برای راه اندازی این مجموعه تاریخی متناسب با شاخص ملی که شامل هتل ، آشپزخانه ، رستوران و اتاق های پذیرایی است بیش از ۲۰ میلیارد ریال هزینه شد و با این کار زمینه اشتغال مستقیم ۱۰نفر فراهم شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، مجموعه پردیسان خانه تاریخی آقازاده ابرکوه در بافت قدیم دروازه میدان این شهر واقع است.
این اثر با مساحتی بیش از ۸۵۰ مترمربع به صورت حیاط مرکزی است و عمارت در سه جبهه به منظور استفاده در فصول مختلف سال استقرار دارد .
خانه آقازاده ، به لحاظ معماری و به کارگیری عناصر معماری سنتی ایران در خور توجه است و با داشتن اتاق جنوبی، خانه به صورت صلیبی و شکم دریده ساخته شد.
وجود حوض سنگی در وسط حیاط خانه، فضای آن را به خصوص تالار را در تابستان طراوت خاصی می بخشد و قسمت شاخص و جالب توجه آن ، بادگیر ۲طبقه و کلاه فرنگی است .
ارتفاع بادگیر ۱۸ متر و مساحت آن ۱۹ متر مربع است و ۱۹ عدد دریچه تنظیم هوا دارد که با بادگیر دومی هماهنگی و ارتباط دارد و در کنار آن یک کلاه فرنگی با تزئینات مقرنس کاری بسیار زیبایی است که در نوع خود بی نظیر است.
بادگیر و کلاه فرنگی به ترتیب حکم خنک کردن (کولر) و نور رسانی نورگیر فضای زیرین و تالارخانه را انجام می دهند.
قدمت خانه آقازاده ابرکوه مربوط به دوره قاجاریه است که با شماره ۱۸۳۰ در فهرست آثارملی ایران ثبت شد .
این بنا به عنوان یکی از آثار تاریخی شاخص ایران از سوی دولت یازدهم معرفی شد و عکس آن به عنوان اثر تاریخی شاخص در پشت اسکناس جدید ۲۰هزار ریالی چاپ شده است.
مرکز شهرستان ۵۳ هزار نفری ابرکوه در۱۴۰کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
۷۵۴۰/۲۰۴۷ خبرنگار: کارگر ابرقوئی ** انتشار: عباسقلی اشکورجیری

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنعت گردشگری


خانه آقازاده


فرماندار ابرکوه