اخبار گردشگری

کاردار سفارت لهستان در تهران: آماده امضای توافق‌نامه فرهنگی با ایران هستیم

‘پاتریسیا کارولوسکا’ روز پنجشنبه با بیان این مطلب افزود: در زمینه‌های فرهنگی، دو موضوع در حال پیگیری است، یکی از این آنها تنظیم توافق‌نامه ‘فرهنگی، آموزشی، علمی و رسانه‌ای’ میان ایران و لهستان است که امیدوارم در ماه‌های آینده نهایی شود؛ فکر می‌کنم امضای این توافق‌نامه، از نظر حقوقی، مسیر را برای تعریف و اجرای پروژه‌های مشترک میان دو کشور فراهم خواهد کرد.
وی ادامه داد: موضوع دیگر، جشن یکصدمین سالگرد استقلال لهستان است که در نوامبر سال آینده (آبان ۱۳۹۷) برگزار خواهد شد؛ در کنار این جشن، ما برنامه‌های فرهنگی و هنری هم داریم و فرصتی به وجود خواهد آمد که موسسه‌های فرهنگی و هنری ایران و لهستان با یکدیگر همکاری کنند.
کاردار سفارت لهستان در تهران که در حاشیه نشست ‘گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و لهستان’ با خبرنگار ایرنا سخن می‌گفت، درباره روابط اقتصادی دو کشور تاکید کرد: روابط اقتصادی ایران و لهستان از سال ۲۰۱۳ جهشی چشمگیر داشته است و همچنان در مسیر پیشرفت قرار دارد.
کارولوسکا در پاسخ به سوالی درباره ضرورت تسهیل امکان گردشگری میان ایران و لهستان، گفت: سفر به لهستان نباید با سفر به دیگر کشورهای عضو شنگن در اروپا تفاوتی داشته باشد؛ زیرا همه این کشورها از قوانین مشابهی در زمینه صدور روادید پیروی می‌کنند، اما تا آنجا که به روابط دوجانبه ورشو و تهران مربوط می‌شود، موافقم که تسهیل گردشگری را باید در دستور کار خود قرار دهیم و برایش برنامه‌ریزی کنیم.
وی درباره مشارکت احتمالی ایران و لهستان در پروژه راه ابریشم جدید، گفت: ایران و لهستان، بخشی از راه ابریشم جدید هستند؛ بنابراین یکی از راه‌ها می‌تواند این دو کشور را به یکدیگر پیوند دهد. البته ما می‌دانیم که ایران طرح‌های دیگری هم دارد؛ مثلا راهی که بندرعباس را به سنت پترزبورگ وصل خواهد کرد. بنابراین گمان می‌کنم در آینده، به جای یک مسیر، ما شبکه‌ای از راه‌های مختلف را خواهیم داشت.
راه ابریشم جدید، به مسیرهای ترانزیتیِ خاکی و آبی گفته می‌شود که قرار است چین در آسیا را به کشورهای اروپایی و آفریقایی وصل کند.
کارولوسکا با تاکید بر نقش فرهنگ در روابط اقتصادی، اظهار داشت: روابط فرهنگی می‌تواند به گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور منجر شود. البته این فرآیند، مدتی زمان می‌برد، اما در نهایت، ارتباطات فرهنگی به مردم کمک می‌کند که طرف مقابل خود را بهتر بشناسند و تشخیص بدهند که چگونه می‌توانند با آنان بهتر تعامل کنند.
نشست گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و لهستان، روز پنجشنبه و همزمان با هفتاد و پنجمین سالگرد مهاجرت پناهجویان لهستانی به ایران در جریان جنگ جهانی دوم، در باغ کتاب تهران برگزار شد.
اجتمام**۹۱۶۳**۱۰۲۱
خبرنگار: زمان رضاخانی**انتشار: حسین نوروزیان

انتهای پیام /*


فرهنگی


ایران و لهستان


توسعه روابط


توافقنامه فرهنگی