اخبار گردشگری

بخشدار: حفظ بافت فرهنگی و سنتی در ثبت جهانی هورامان موثر است

صباح محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مقدمات ثبت جهانی منطقه تاریخی و بسیار کهن هورامان تخت در دست انجام است که امیدواریم در آینده نزدیک با پیگیری مسئولان و همکاری مردم منطقه تحقق پیدا کند.
وی افزود: بافت سنتی و تاریخی شهر هورامان تخت در سال های گذشته بدلیل عدم نظارت کافی بر ساخت و سازها، تغییر کرده و به جای استفاده از مصالح بومی بیشتر از مصالح صنعتی در ساخت و سازها استفاده شده است.
بخشدار هورامان تاکید کرد: تغییر بافت سنتی شهر هورامان تخت به بافت جدید شهری می تواند ثبت جهانی این منطقه را با مشکل روبرو کند که در این راستا مردم منطقه باید با همکاری و تعامل لازم نسبت به حفظ بافت سنتی اقدام کرده و از ساخت و ساز با مصالح صنعتی خودداری کنند.
محمدی به برنامه های مهم بخشداری و شهرداری هورامان برای ثبت جهانی این شهر اشاره کرد و یادآور شد: برای حفظ بافت فرهنگی و سنتی شهر هورامان تخت بخشداری و شهرداری اقدام به اجرای برنامه های تشویقی کرده اند که امیدواریم با اجرای این برنامه ها روند ثبت جهانی منطقه با مشکل روبرو نشود.
وی گفت: در اختیار گذاشتن مصالح بومی برای کسانی که اقدام به تعمیر و بازسازی منازل خود می کنند، اعمال ۳۰ درصد تخفیف برای ساخت و سازهای جدید در صورت استفاده از مصالح بومی و رنگ آمیزی و نقاشی پنجره ها و درب های منازل با رنگ آبی و سبز از مهمترین طرح ها و برنامه ها برای حفظ بافت فرهنگی شهر هورامان تخت است.
به گفته وی، از قدیم الایام تاکنون در نزد مردم این منطقه رنگ سبز و آبی نماد چشم زخم و همچنین نماد صداقت و راستی است و بر همین اساس رنگ بیشتر پنچره ها و درب های منازل شهر هورامان تخت به رنگ آبی و یا سبز است.
بخشدار هورامان اضافه کرد: اعلام این برنامه های تشویقی با استقبال بسیار خوب مردم شهر هورامان تخت روبرو شد که امیدواریم ثبت جهانی این منطقه که از مطالبات به حق مردم است، هر چه سریعتر انجام شود.
به گزارش ایرنا، هورامان، نام منطقه ای با دره های پرپیچ و خم و عمیق و رودبارهای متعدد است، هورامان تخت یکی از شهرهای شهرستان سروآباد استان کردستان است و هورامان در ایران منطقه ای در استان کردستان و کرمانشاه است و در خارج از ایران نیز بخشی از محدوده کردستان عراق در استان حلبچه را در بر می گیرد.
واژه ‘هورامان’ از دو بخش ˈهوراˈ به معنی اهورا و ˈمانˈ به معنای خانه و جایگاه و سرزمین تشکیل شده است، بنابراین هورامان به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.
‘هور’ در اوستا به معنی خورشید آمده و هورامان جایگاه خورشید نیز معنی می دهد، بنا به اعتقاد این مردم، هورامان تخت زمانی شهر بزرگی بوده و مرکزیت خاص داشته است و به همین دلیل از آن به عنوان تخت یا مرکز حکومت ناحیه هورامان یاد می کنند.
وضعیت خاص روستاهای منطقه هورامان از نظر معماری، موقعیت جغرافیایی، چشمه های پر از آب، سرسبز بودن، کوه های سر به فلک کشیده و همچنین مراسم خاص، آداب، رسوم و وجود مقبره و مسجد پیرشالیار این منطقه را به یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور تبدیل کرده است.
در منطقه اورامان، شهر اورامان تخت با قدمتی سه هزار ساله و چهار هزار نفر جمعیت که در ۱۶۰ کیلومتری شهر سنندج واقع شده است به دلیل معماری خاص روستا، آداب و فرهنگ و وجود مقبره پیرشالیار و برگزاری سالانه مراسم های معنوی مربوط به آن بیشتر مورد توجه است. هم اکنون شهر هورامان تخت ثبت ملی شده و ثبت جهانی آن در دست اقدام است و بدون تردید یکی از شرط های اصلی برای ثبت جهانی آن حفظ بافت فرهنگی، سنتی و معماری پلکانی و خاص آن است.
شهرستان سروآباد با ۲ بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی بیش از ۵۲ هزار نفر در فاصله ۹۰ کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و ۲۴ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.
خبرنگار: فرزاد آداک** انتشار: مجید سلیمانی
۷۳۵۴/۹۱۰۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


ثبت جهانی


میراث فرهنگی


هورامان تخت