اخبار گردشگری

استحکام بخشی عمارت امیرمفخم خمین ۲ میلیارد ریال اعتبار نیازدارد

محمد جواد کریمی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طرح مرمت اولیه عمارت امیرمفخم در روستای شهابیه از سال گذشته آغاز شده است و در حال حاضر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی اظهارکرد: برای استحکام بخشی این بنای تاریخی در مرحله نخست یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون ریال اعتبار تخصیص شد.
وی ادامه داد: با اعتبار تخصیصی تاکنون لایه برداری و مستحکم سازی پایه ها، آوار برداری، تخریب لایه های فرسوده و ساخت دیوار این بنای تاریخی انجام شده است.
کریمی افزود: عمارت امیرافخم خمین یکی از زیباترین خانه های تاریخی در استان مرکزی است که قدمت آن به دوره قاجاریه بازمی گردد و پس از تکمیل عملیات استحکام بخشی آماده واگذاری به بخش خصوصی است.
وی اظهار کرد: واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی تاثیر قابل توجهی در جلوگیری از تخریب و آسیب آن ها دارد چرا که این بناها نیاز به مرمت و احیا دارند که اعتبار دولتی پاسخگوی این امر نیست.
کریمی بیان کرد: حجره های این بنای تاریخی در صورتی که به بخش خصوصی واگذارشود ، قابل احیا و تبدیل به هتل سنتی است.
کریمی افزود: بنای تاریخی امیر مفخم بختیاری در میان اهالی روستای شهابیه به عمارت باغ خسروانی شهرت دارد و این عمارت در حاشیه غربی روستا در راستای شمالی جاده آسفالته خمین – محلات واقع شده است.
مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین گفت: این بنای تاریخی در اواسط دوره قاجار توسط لطفعلی خان بختیاری ایلخانی ملقب به امیر مفخم که یکی از خوانین ایل هفت لنگ بختیاری در دوره محمدعلی شاه قاجار بوده ساخته شد و ازاین رو به نام بانی شهرت دارد.
عمارت این بنا در میان باغی بزرگ و محصور با دیوارهای بلند واقع شده است و در واقع محل استراحت‌ تابستانه خسروانی و نیز سرکشی به روستا بوده است.
این اثر در سال ۱۳۸۵ با شماره ثبت ۱۸۰۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی به عنوان زادگاه معمار کبیر انقلاب است که مهمترین جاذبه های تاریخی آن بیت تاریخی امام خمینی ، سنگ نگاره های تیمره، تیمچه بازار ، قلعه سالار محتشم، قلعه های تدافعی و کبوترخانه سات که سالانه ۵۰۰ هزار گردشگر را جذب خود می کند.
۷۲۷۷/ ۶۰۱۳/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مرمت و استحکام بخشی


عمارت امیر مفخم