اخبار گردشگری

قلعه تاریخی رشید الدوله تکاب مرمت شد

امیر مطلوبی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قلعه اربابی روستای دورباش در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان تکاب در مدت ۲ ماه و با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال توسط کارشناسان میراث فرهنگی مرمت شد.
وی بیان کرد: این قلعه تاریخی تنها مجموعه بزرگ باقیمانده از خانه اربابی دوره قاجار در مقیاس روستایی در جنوب استان آذربایجان غربی بوده که دارای تزئینات آجر کاری و با رعایت سلسه مراتب فضایی و با استفاده از معماری و مصالح بومی ساخته شده است.
وی اظهار کرد: با توجه به تخریب های انسانی و جوی و انباشت آوار حاصل از تخریب سقف فضاهای این قلعه، به منظور تسریع در عملیات مرمت بیش از ۸۵۰ متر مکعب آوار، نخاله و خاک های اضافه از مجموعه فضاهای داخلی این قلعه تاریخی به بیرون مجموعه حمل شده است.
وی ادامه داد: در این عملیات طاق و نمای آجری بخش های غربی و شرقی هشتی ورودی، دروازه اصلی هشتی ورودی، قوس های طبقه دوم هشتی و ستون ها و نیم ستون های آجری و دروازه فرعی قلعه اربابی دورباش تکاب به طور کامل احیا و مرمت شد.
وی اضافه کرد: اتاق ها و هشتی ورودی قلعه با استفاده از تیرهای چوبی مسقف و پی دیوارها و بخش های آسیب دیده این قلعه استحکام بخشی و رفع خطر شد.
وی با بیان اینکه در مرمت این بنای تاریخی از ملات باتارد و شفته آهک استفاده شده است،افزود: اجرای نعل درگاهی درب و پنجره های بنا، ساخت و نصب تابلوهای معرفی و تابلو های هشدار دهنده، همگون سازی و بند کشی قسمت های آجری مرمت شده از دیگر بخش های عملیات مرمت اضطرای و نجات بخشی قلعه اربابی دورباش تکاب است.
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان تکاب گفت: مدارکی دال بر زمان دقیق ساخت این قلعه موجود نیست اما این بنای تاریخی مربوط به رشیدالدوله، یکی از حکمرانان ایل افشار در دوره سلطنت شاهان قاجار است که در زیر بنایی به مساحت سه هزار و ۹۶۰ متر مربع و با پلانی نامنظم که از ۲ بخش کلی ساخته شده است.
مطلوبی با بیان اینکه این بنای تاریخی در سال ۱۳۹۴ در فهرست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی ثبت شده، اظهار کرد: شهرستان تکاب دارای ۱۶۵ اثر و محوطه تاریخی و طبیعی ثبت شده در فهرست آثار ملی است.
وی بیان کرد: هفت قلعه اربابی تاریخی در روستاهای دورباش، اغولبیک، همپا، نصرت آباد، قراقیه، یلقون آغاج و شهر تکاب وجود دارد.
وی گفت: این بخش از عملیات مرمت قلعه رشیدالدوله دورباش تکاب مربوط به مرمت اضطراری و نجات بخشی بوده و اجرای طرح های مرمت اصلی و بازسازی این بنا و سایر محوطه های تاریخی تکاب به تخصیص اعتبارات کافی نیاز دارد.
مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان به عنوان چهارمین اثر ثبت شده ملی کشور در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو در شمال شرقی شهرستان تکاب در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است و با بناهای تاریخی و معماری منحصر بفرد و دریاچه اسرارآمیز آن یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری کشور به شمار می رود.
آتشکده آذرگشنسب به عنوان یکی از سه آتشکده مهم دوره ساسانی در این مجموعه واقع شده و در این دوره باستانی، مرکز مذهبی و نیایشگاه ایرانیان بوده است.
شهرستان تکاب با ۸۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.
مهمترین اخبار ایرنای کشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirnamahabad@ دریافت کنید.
۷۵۱۴/۳۰۹۳**خبرنگار: امیر خالق نژاد **انتشار دهنده: پیمان پاکزاد

انتهای پیام /*

‘;

$.ajax({
type: “Post”,
url: “/NetServices/Ajax.aspx/SendToFriend”,
data: “{data:'” + data + “‘, enterd: ‘” + enterd + “‘ , captcha:'” + captcha + “‘ }”,
contentType: “application/json; charset=utf-8”,
dataType: “json”,
success: function (msg) {

if (msg.d == “”) {
//alert(‘با موفقیت ارسال شد’);
ResultText.innerHTML = “”+ divbody;
} else {
alert(msg.d);
ResultText.innerHTML = oldhtml;

}
ctl00_ctl00_ContentPlaceHolder_ContentPlaceHolder_NewsContent4_Ajaxsendfriend_uc1_Captcha_US1_chanagesecurecode();

},
error: function () {
ResultText.innerHTML = “error”;
}
});

}

function ShowPopup(layer, obj) {

$(“.popup”).colorbox({ width: “350px”, inline: true, href: “#ResultText” });
//var objLayer = document.getElementById(layer);
//doPopup(objLayer,obj)
}

ارسال به دوستان

نام:

ایمیل گیرنده:

برای ارسال به چندین ایمیل از علامت , استفاده کنید

Captcha: