اخبار ویژه

بلیط هواپیما چارتر چیست و چه ویژگی¬هایی دارد؟

بلیط هواپیما چارتر نوعی پرواز است که تفاوت¬های قابل توجهی با بلیط¬های سیستمی دارد. به همین دلیل با توجه به اینکه پیامک¬های تبلیغاتی زیادی مبنی بر اعلام تخفیف چنین پروازهایی برای اکثر افراد پیامک می-شوند، در این مقاله با ما همراه باشید تا در رابطه با ویژگی¬های پرواز چارتر، مزایا و معایبی که دارد با شما صحبت کنیم.

بلیط هواپیما چارتر چیست؟

زمانی که برخی از ایرالاین¬ها و شرکت¬های هواپیمایی تصمیم می¬گیرند تا تمام یا تعدادی از صندلی¬های یک هواپیما را به¬صورت دربست اجاره کنند، می¬توان گفت که آنها مشغول به¬فروش بلیط¬های هواپیمایی چارتر هستند.
در واقع این بلیط¬ها برای پروازهایی اجاره می¬شوند که بیشترین تعداد متقاضی را دارند. برای مثال خط پرواز تهران به مشهد، یا تهران و اصفهان همیشه شلوغ هستند. به همین دلیل بلیط¬های آنها به¬صورت چارتر به-فروش می¬رسند تا پیشنهادهای مقرون¬به¬صرفه¬تری در اختیار مسافرها قرار بگیرد.
چارتر اصطلاحی است که معنای دربست اجاره¬کردن را می¬دهد. ازاین¬رو جای تعجب ندارد که رزرو هتل و خرید بلیط انواع وسایل نقلیه مثل کشتی، هواپیما، قطار و حتی هلیکوپتر با این روش انجام شود. توجه داشته باشید که چارترکردن بلیط¬ها به¬مدت محدودی انجام می¬شود تا در بازه زمانی تعریف¬شده، مسافران بتوانند از مزیت¬های آن بهره¬مند شوند.

ویژگی¬های بلیط هواپیما چارتر

شرکت¬هایی که خدمات مسافربری دارند یا آژانس¬های هواپیمایی هستند، گاهی اقدام به اجاره تمامی صندلی-های یک خط پرواز می¬کنند. با این کار خدمات فروش بلیط هواپیما را برای مشتری¬های خود تسهیل کرده و قیمت پایین¬تری را از آنها دریافت خواهند کرد.
همچنین لازم به ذکر است که به¬جز شرکت¬های مسافربری و تورهای داخلی و خارجی، افراد می¬توانند با گشت¬وگذار در سطح اینترنت و استفاده از پلتفرم¬های آنلاین مثل اسنپ تریپ، اقدام به پیدا کردن بلیط هواپیما چارتر مورد نظر خود کنند.
اما باید اضافه کنیم که رزرو و پیداکردن چنین بلیط¬هایی کار آسانی نیست. علت این است که به¬عنوان مثال اگر هزینه بلیط هواپیما از تهران به مشهد 300 هزار تومان باشد، در صورت چارتربودن پرواز، قادر به خرید این بلیط با هزینه 150 هزار تومان خواهید بود.
پس با توجه به اینکه چنین پیشنهادی مشابه یک جشنواره عمل می¬کند، قاعدتا برای خرید آن باید از مدت¬ها قبل اقدام کرده و زمان قابل توجهی را برای پیداکردن پیشنهادهای موجود صرف کنید.

بلیط چارتر چه مزیت هایی دارد؟

با در نظرگرفتن اینکه آژانس¬های مسافرتی در زمان¬های پایین¬آمدن فروش، اقدام به چارترکردن بلیط¬ها می-کنند و به¬دنبال این هستند تا سطح فروش خود را ثابت نگه دارند، می¬توان نتیجه گرفت که بزرگ¬ترین مزیت بلیط چارتر، قیمت پایین آن است.
به همین دلیل کسانی که در زمان درست، قادر به پیداکردن این بلیط¬ها هستند، می¬توانند با نصف قیمت به سفرهای مورد نظرشان بروند و در هزینه¬های خود صرفه¬جویی کنند.

با معایب بلیط هواپیما چارتر آشنا شوید

قبول داریم که بزرگ¬ترین مزیت بلیط چارتر قیمت آن است، اما دقت داشته باشید که هزینه¬های تعریف¬شده برای این بلیط¬ها به¬صورت متغیر در نظر گرفته می¬شوند. همچنین لازم به ذکر است که نایاب¬بودن آنها تاثیر زیادی در صرف زمان برایتان خواهد داشت.
باید اضافه کنیم خلاف بلیط¬های سیستمی، در بلیط هواپیما چارتر شما قادر به لغو پرواز و پس¬گرفتن پول نقد خود نخواهید بود. زیرا در روش سیستمی، فروش بلیط از طریق شرکت¬های هواپیمایی انجام می¬شود.
اما در حالت چارتر، بلیط¬ها توسط شرکت¬های دیگر اجاره می¬شوند تا به¬وسیله آنها به¬فروش برسند. ازاین¬رو جای تعجب ندارد که میزان سود و ضرر هر یک از بلیط¬ها به¬نام این شرکت¬های و تورهای مسافربری تمام شود.
از دیگر معایب روش چارتر می¬توان به قیمت بلیط کودکان اشاره کرد. در واقع در روش¬های خرید بلیط سیستمی، برای کودکان بین 2 تا 12 سال قیمت کمتری در نظر گرفته می¬شود. این در حالی است که در متد چارتر، هیچ اهمیتی به سن مسافرها داده نمی¬شود.

بلیط چارتر چه تفاوتی با نوع سیستمی دارد؟

همان¬طور که پیش¬تر اشاره کردیم، در روش¬های سیستمی شما به¬صورت مستقیم از شرکت¬های هواپیمایی اقدام به خرید بلیط خواهید کرد. در نوع سیستمی هیچ نگرانی از بابت بازگشت وجه بلیط خریداری¬شده وجود ندارد.
اما چارتر به روشی می¬گویند که تعدادی از صندلی¬های هواپیما یا همه آنها توسط شرکت¬های دیگر مثل تورهای مسافربری اجاره می¬شوند و مسئولیت فروش بلیط¬ها به عهده این شرکت¬ها خواهد بود. به همین دلیل امکان لغو خرید انجام¬شده موجود نیست.

آیا بلیط چارتر همان بلیط لحظه آخری است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر! زیرا در بلیط لحظه آخری هیچ واسطه¬ای وجود ندارد و تعداد پروازها و صندلی¬ها به هیچ سازمان و شرکتی اجاره داده نشده¬است. بنابراین می¬توان گفت که فروش پروازهای لحظه آخری، توسط شرکت¬های هواپیمایی صورت می¬گیرد.
دلیل ارائه چنین سرویسی این است که ایرلاین¬ها تصمیم می¬گیرند تا همه صندلی¬های خود را به¬فروش برسانند و هواپیما با تعداد مسافرهای تکمیل پرواز کند. ازاین¬رو باید نتیجه گرفت که بلیط لحظه آخری، یک پیشنهاد مقرون¬به¬صرفه است که به¬نفع ایرالاین¬ها و مسافرهایی که در دقایق آخر اقدام به خرید صندلی می-کنند، تمام می¬شود.

آیا تفاوتی میان خدمات بلیط سیستمی با چارتر وجود دارد؟

خدمات و سرویس¬هایی که با خرید بلیط سیستمی دریافت می¬کنید، هیچ تفاوتی با نوع چارتر ندارد. به همین دلیل فرقی نمی¬کند که از روش¬های چارتر و لحظه آخری بلیط تهیه کنید یا سیستمی، مهم این است که روش¬های غیر سیستمی به¬جز یک پیشنهاد مقرون¬به¬صرفه تفاوت دیگری با نوع سیستمی ندارند.

نحوه خرید بلیط¬های هواپیما چارتر

برای خرید بلیط هواپیما چارتر می¬توانید به¬صورت حضوری به شرکت¬های هواپیمایی مراجعه کرده و با پرس-وجوهای ساده، پرواز مورد نظرتان را پیدا کنید و در صورت تعریف متد چارتر روی آنها، خرید کرده و صاحب یک بلیط با قیمت پایین¬تر شوید.
اما درصورتی¬که روش¬های آنلاین را ترجیح می¬دهید و علاقه¬ای به صرف زمان و انرژی در مراجعه¬های حضوری ندارید، می¬توانید از طریق پلتفرم¬های آنلاین و انواع اپلیکیشن¬ها و وب¬سایت¬هایی مثل اسنپ تریپ، بلیط چارترشده خود را پیدا کرده و اقدام به خرید آنلاین کنید.

جمع¬بندی

بلیط هواپیما چارتر امکانی است که توسط شرکت¬های مسافربری و تورگردی در اختیار افراد قرار می¬گیرد تا بتوانند با قیمت¬های ارزان¬تری اقدام به خرید بلیط هواپیما کنند. توجه داشته باشید که این بلیط¬ها در بازه-زمانی مشخصی در دسترس هستند و در صورت خرید آنها، قادر به استفاده از امکان بازگشت وجه نخواهید بود.

سوالات متداول

1. بلیط چارتر چیست؟
بلیطی که توسط شرکت¬های مسافربری اجاره می¬شود تا توسط آنها به¬فروش برسد را بلیط هواپیما چارتر می-گویند.
2. تفاوت بلیط چارتر و لحظه آخری در چیست؟
بلیط چارتر توسط شرکت¬های مسافربری و تورها به¬فروش می¬رسد. اما انواع بلیط¬های لحظه آخری به¬وسیله ایرلاین¬ها در اختیار مردم قرار می¬گیرند.
3. آیا خدمات بلیط چارتر با بلیط سیستمی متفاوت است؟
خیر. خدمات این 2 هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.