اخبار ویژه

چطور از طریق مگنی در استرالیا خانه اجاره کنیم؟

فکری که قبل از مهاجرت ذهن خیلی از مهاجران ایرانی به استرالیا را مشغول میکند و حتی آنها را به شدت نگران میکند، داشتن مکانی برای سکونت و شروع زندگی در این کشور است. پیدا کردن خانه مناسب در استرالیا آن هم زمانی که هیچ تجربه ملموسی از زندگی در این کشور ندارید به یک فرایند پیچیده و چند بعدی تبدیل میشود. اما خوشبختانه با سرویس «مگنی» میتوانید قبل از رسیدن به استرالیا، کارهای اجاره خانه را انجام دهید و زمانی که وارد خاک استرالیا شدید، کلیدتان را تحویل بگیرید.
در ادامه بازار مسکن در این کشور را بررسی میکنیم و به نکتههای مهمی اشاره میکنیم که روی اجاره خانه در این کشور اثر میگذارند. در نهایت هم به شما میگوییم چطور از ایران در استرالیا خانه اجاره کنید و مهاجرت بی استرسی داشته باشید.

نگاهی به بازار مسکن استرالیا

به طور کلی پیدا کردن مسکن مناسب در این کشور از چند دهه پیش تا امروز سختتر شده است. قیمت مسکن در شهرهایی مثل سیدنی و ملبورن روند افزایشی داشته و این باعث شده تا خود استرالیاییها هم در این مورد با مشکل روبهرو شوند.
مواردی همچون رشد جمعیت که به معنی افزایش تقاضا برای مسکن است، رشد نرخ بهره، سیاستهای دولتی و شرایط اقتصادی هم به گرانی بیشتر مبلغ خرید و اجاره خانهها در استرالیا دامن زده است.
البته عامل دیگری هم روی قیمتها اثر میگذارد و آن نوع خانهای است که در استرالیا میخواهید داشته باشید. خانههای مستقل (ساختمانهایی که با ساختمانهای مجاور دیوار مشترک ندارند و در میان یک فضای باز قرار گرفتهاند)، آپارتمانها، خانههای شهری (آنهایی با خانههای کناری دیوار مشترک دارند) و اتاقها و سوییتها از جمله گزینههایی هستند که در بازار مسکن استرالیا برای اجاره یا خرید عرضه میشوند.
شهری که میخواهید به آن مهاجرت کنید هم بسیار مهم است. سیدنی، ملبورن، بریزبن و پرث، شهرهای گران استرالیا برای اجاره خانه یا خرید هستند. در حومه این شهرها قیمتها ارزانتر است و در شهرهای کوچکتر باز هم میتوان قیمتهای ارزانتری پیدا کرد.
با این حال زندگی در مناطق یا شهرهای خیلی کوچک به معنی دسترسی ضعیفتر به امکانات حمل و نقل، زندگی در خانههای قدیمیتر و تجربه سبک زندگی محلیتر است.
دولت استرالیا در سالهای اخیر تلاش کرده تا با پرداخت کمک مالی به کسانی که میخواهند برای اولین بار در این کشور خانه بخرند و همچنین کاهش هزینههای اداری خرید خانه، رونق بازار مسکن را افزایش دهد. البته این کمکهای دولتی صرفا به کسانی تعلق میگیرد که اقامت دائم در این کشور را داشته باشند.
بخش قابل توجهی از تراکنشهای مالی بازار مسکن هم بر خلاف انتظار مربوط به خرید یا اجاره خانه نیستند بلکه به مشاوران املاک تعلق میگیرند. مشاوران املاک در استرالیا لیست خانههای قابل خرید یا اجاره را معرفی میکنند، در فرایندهای مربوط به مذاکره بین صاحبخانه و مستاجر شرکت میکنند و از مطابقت فرایندها با قوانین این کشور مطمئن میشوند. مشاوران املاک نقش مهمی در بازاریابی هم بازی میکنند. آنها سعی میکنند بهترین مشتریان را برای خانههای خالی پیدا کنند.
علاوه بر اینها دو نوع دیگر از فروش دارایی در بازار مسکن استرالیا قابل مشاهده است. فروش با سیستم حراج که درست شبیه به فروش یک اثر نقاشی است. در اینجا کسی که بیشترین قیمت را برای خرید خانه پیشنهاد بدهد، برنده میشود. فروش محرمانه هم بعضی وقتها بین افراد دیده میشود که به معنی دور زدن سیاستهای دولتی بازار مسکن در این کشور است.
مجموعه نکتههایی که تا اینجا به آنها اشاره کردیم نشان دهنده پیچیدگی بازار مسکن در استرالیا است. این موضوع برای شما که میخواهید از ایران به این کشور مهاجرت کنید میتواند پیچیدهتر هم باشد.
در ادامه جزییات اجاره خانه در این کشور که بیشتر مورد توجه مهاجران قرار میگیرد را بررسی میکنیم.

نکات مهم اجاره خانه در استرالیا

همانطور که گفتیم جذابیت اجاره خانه از خرید خانه در استرالیا بیشتر است. این پدیده شاید به دلیل قیمت بالای خرید خانه باشد یا شاید نشاندهنده تنوعطلبی استرالیاییها باشد که ترجیح میدهند در بازههای زمانی مختلف محل سکونتشان را تغییر دهند و به این شکل تجربه جدیدی را به زندگیشان اضافه کنند. برای مهاجران ایرانی در این کشور هم اجاره خانه دستکم در سالهای اول حضور در استرالیا گزینه بهتر و مناسبتری است.
در ادامه به چند نکته مهم و تاثیرگذار در هنگام اجاره خانه در استرالیا اشاره میکنیم.

میزان اجاره پرداختی

مهمترین نکته در هنگام اجاره خانه در استرالیا، مبلغی است که بابت اجاره میپردازید. مبلغ اجاره در شهرهای بزرگ مثل سیدنی و ملبورن بیشتر است. برای نمونه بر اساس گزارش «صدای استرالیا» شما در سیدنی نمیتوانید خانهای را با «اجاره کمتر از هفتهای 620 دلار استرالیا پیدا کنید». میزان معیار محاسبه اجاره در استرالیا هفتگی است اما شما میتوانید بر اساس قراردادتان آن را در بازههای زمانی دو هفته یکبار، ماهانه و حتی سالانه پرداخت کنید.

قرارداد اجاره

در استرالیا هم مثل ایران قرارداد اجاره بین صاحبخانه و مستاجر امضا میشود. بندهای این قرارداد میزان اجاره، پول پیش، مدت اجاره و تعهدات هر دو طرف را به صورت شفاف مشخص میکنند. بدون شک در صورت رعایت نشدن قرارداد، حق پیگیری قانونی برای هر دو طرف وجود دارد.

پول پیش

میزان پول پیش تقریبا معادل مبلغ شش هفته اجاره است. مهاجران ایرانی که به استرالیا مهاجرت میکنند، باید مبلغی را به عنوان پول پیش برای اجاره خانه در نظر بگیرند. برای مثال اگر اجاره خانه مورد پسند شما در استرالیا هفتهای 450 دلار باشد، 2700 دلار پول پیش آن خانه خواهد بود. پول پیش در پایان مدت اجاره به مستاجر برگردانده میشود. اگر هم خانه به خاطر رفتار مستاجر خسارت دیده باشد، از این مبلغ کسر خواهد شد.

شرکتهای مدیریت دارایی

ممکن است شما بعد از امضای قرارداد، دیگر صاحبخانه را نبینید! در استرالیا شرکتهایی هستند که از طرف صاحب خانه کارهای او را انجام میدهند. کارکنان این شرکتها به شما به عنوان یک مهاجر ایرانی که مستاجر خانه هستید، مراجعه میکنند، از شما اجاره دریافت میکنند، اگر شکایتی از شرایط خانه داشته باشید برای بررسی میآیند و برای تعمیرات، هماهنگیهای لازم را انجام میدهند.

قوانین ایالتی برای اجاره خانه در استرالیا

هر کدام از ایالتها، قانونهای خاصی برای اجاره تدوین کردهاند. این قوانین روی افزایش قیمتها، نحوه تعامل بین مستاجر و صاحبخانه و حل درگیریهای بین این دو اثر میگذارند. قبل از اجاره خانه در استرالیا ، قوانین ایالتهای استرالیا در این مورد را مطالعه کنید یا از وکیلهای مهاجرت مشورت بگیرید.

خانههای خالی

بررسی آمار خانههای خالی در استرالیا، دیدگاه خوبی برای اجاره خانه به شما میدهد. آمار بالای خانههای خالی بیانگر افزایش عرضه در برابر تقاضاست که معنی آن قیمت اجاره پایینتر برای خانه است. از سوی دیگر تعداد کمتر خانههای خالی هم یعنی میزان تقاضا بیشتر بوده و به همین دلیل قیمتها گرانتر شدهاند. در سالهای گذشته به دلیل افزایش جمعیت و سیاستهای دولت استرالیا میزان اجاره بها در این کشور بیشتر افزایشی بوده است.
با توجه به این موارد چطور میتوانیم بدون استرس در یک هفته مانده به مهاجرت در این کشور خانه اجاره کنیم تا زمان رسیدن، خیلی راحت و سریع به خانه خودمان برویم؟ جواب در خدمات مگنی است. مگنی به عنوان اولین و تنها اپلیکیشن فارسی زبان استرالیا خدمات گستردهای را به مهاجران ایرانی ارائه میدهد که اجاره خانه یکی از آنها است.

اجاره خانه در استرالیا با مگنی

اگر به دنبال مهاجرت آسان باشید باید از ایران برای اجاره خانه در استرالیا اقدام کنید. مگنی این کار را برای شما انجام میدهد. مگنی با ماموریت حمایت از ایرانیهای مهاجر در این کشور در سریعترین زمان و به آسانترین روش ممکن نیازهای مسکن شما در استرالیا را پوشش میدهد.
کارشناسان مگنی وقتی هنوز ایران هستید با شما تماس میگیرند و در یک جلسه مشاوره ضمن توضیح شرایط بازار مسکن و اجاره خانه در استرالیا، نیازهای شما را تعیین میکنند و سپس بهترین خانه را با توجه به اهداف شما برایتان اجاره میکنند.
مگنی محله سکونت شما را از قبل ارزیابی کرده، دسترسیهایی که شما به آنها نیاز دارید از جمله گزینههای حمل و نقل عمومی، مارکتهای محلی و فروشگاههای زنجیرهای، مراکز خدمات درمانی، سینماها، کتابخانه و سالنهای کنسرت، رستورانها و … همگی در این ارزیابی در نظر گرفته میشوند. علاوه بر اینها شرایط زندگی با همسایهها در هر محله هم بخش دیگری از این ارزیابی را تشکیل میدهد.
بعد از همه این بررسیها مگنی بهترین خانه که میتواند خانه مستقل، آپارتمان، خانه شهری یا سوییت باشد را برای شما اجاره میکند. وقتی شما در فرودگاه از هواپیما پیاده شوید، کلید خانه جدیدتان در استرالیا را تحویل میگیرید.
مگنی در شهرها و ایالتهای مختلف از سرویسهای AirBNB و Flatmate هم برای اجاره خانه استفاده میکند تا بتواند بهترین گزینه را به شما معرفی کند.

جمعبندی

در این مقاله درباره اجاره خانه در استرالیا گفتیم که از نیازهای اساسی مهاجران ایرانی است. شرایط بازار مسکن و اجاره خانه در این کشور پیچیده است. مگنی برای اولین بار به شما امکان میدهد تا کارهای اجاره خانه در استرالیا را از ایران انجام دهید و از این بابت هیچ نگرانی نداشته باشید. برای دسترسی به این سرویس کاربردی، اپلیکیشن مگنی را از گوگل پلی یا اپ استور دانلود کنید.