گردشگری و توریسم

تاکید ایران و سوریه بر گسترش روابط اقتصادی، علمی و پژوهشی

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) در این نشست که به ریاست “بسام ابراهیم” وزیر علوم سوریه و ” حسن دانایی فر” مشاور معاون اول رییس جمهوری و دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با سوریه و عراق برگزار شد، چشم انداز همکاری‌ها در حوزه اعطای بورسیه‌های تحصیلی و برگزاری دوره‌های بازپروری، آموزش و برنامه تبادل دانشجو و استاد و نیز برگزاری کنفرانس علمی و ایجاد مراکز تحقیقاتی و پارک فناوری بررسی شد.

وزیر علوم سوریه در این دیدار به روابط علمی متمایز تهران، دمشق و برنامه‌های همکاری علمی، فرهنگی و پژوهشی میان دو کشور اشاره کرد.

ابراهیم گفت: مراکز پژوهشی و تحقیقاتی ایران در حوزه‌های مختلف بویژه در زمینه پزشکی، تکنولوژی نانو و سلول‌های بنیادی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند.

دانایی فر نیز در این دیدار، با اشاره به اهمیت ارتقای روابط علمی و پژوهشی میان دانشگاه‌های ایرانی و سوری گفت: شرایط اقتضا می‌کند که برای رسیدن به بهترین نتایج در پروژه‌های  علمی تلاش‌ها دوچندان شود.

همچنین در دیدار هیأت ایرانی با “طلال البرازی”وزیر تجارت داخلی و حمایت از مصرف کننده، همکاری اقتصادی، تبادل تجاری و راهکارهای توسعه و تقویت آن و نیز آخرین اخبار در مورد پروژه‌های اجرایی ایران در سوریه بررسی شد.

در این دیدار دو طرف در خصوص نیازهای بازار دو کشور شامل مواد غذایی و مصرفی و ضرورت ایجاد سازوکار برای تبادل کالاها و تأمین مایحتاج ملت سوریه و ایران برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه [آمریکا و دیگر متحدان] آن تأکید کردند.

لزوم ارتقای سطح روابط همکاری اقتصادی و تبادل تجاری تا سطح روابط سیاسی متمایز دو کشور  نیز مورد تأکید قرار گرفت.