اخبار گردشگری

قلعه تاریخی بسطام در مسیر ثبت جهانی قرار گرفت

جلیل جباری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ارزش بالای قلعه تاریخی بسطام، ابراز امیدواری کرد تا با ثبت این اثر در فهرست آثار جهانی گام اساسی در معرفی و شناساندن آن برداشته شود.
وی ادامه داد: مرمت این اثر تاریخی به صورت مداوم در طول سال انجام می شود و تاکنون ۲ مرحله کاوش های باستان شناسی در این محوطه تاریخی صورت گرفته که در نخستین کاوش توسط هیات آلمانی، سنگ نوشته و لوح های گلی دربرگیرنده خط میخی اورارتویی کشف شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه سومین دوره کاوش های باستان شناسی این قلعه تاریخی با همکاری هیات اتریشی طی سال جاری آغاز شده است، گفت: امسال برای مرمت، فنس کشی و نیز کاوش های باستان شناسی در این اثر تاریخی سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار تخصیص یافته است.
وی گفت: در سال ۱۳۹۴ شمسی نیز با حمایت و پیگیری میراث فرهنگی استان و فرمانداری چایپاره، پروسه تشکیل پایگاه ملی اورارتوشناسی بسطام آغاز شد و در همان سال به سرانجام رسید.
جباری با بیان اینکه با شکل گیری پایگاه ملی در این مکان مطالعات حفاظت، مرمت و ساماندهی قلعه بسطام با انسجام بیشتری دنبال شد، اضافه کرد: در سایه هماهنگی با دانشگاه اینسبورگ اتریش و پژوهشکده باستان شناسی، انجام مطالعات ژئومغناطیس نیز در دستور کار پایگاه بسطام قرار گرفت.
به گزارش ایرنا قدمت قلعه تاریخی بسطام به ۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می رسد و بزرگترین قلعه تمدن اورارتویی در ایران و سومین قلعه بزرگ این تمدن در دنیاست.
بر اساس کتیبه به دست آمده از منطقه این قلعه به دستور یکی از روسای دوم از پادشاهان اورارتویی در حدود سال های ۶۴۵ قبل از میلاد مسیح احداث شده است.
این قلعه در آن زمان با هدف کنترل مسیرهای تجاری که از طرف شرق دولت ترکیه به شهرهای تبریز و اردبیل و حوزه دریاچه ارومیه رفت و آمد می کردند، احداث شده است.
نتایج به دست آمده از کاوش های باستان شناسان و پژوهشگران از منطقه نشان می دهد که قلعه بسطام از سه قسمت پایین قلعه، میان قلعه و بالا قلعه تشکیل شده و بخش نخست به سربازان و اسب ها، بخش دوم معبد و بخش سوم به پادشاه اختصاص داشته است.
کتیبه کشف شده از این قلعه که به زبان اورارتویی است جهت مطالعات و بهره برداری محققان در موزه ملی تهران نگهداری می شود و تاکنون بیش از ۴۰ اثر تاریخی ارزشمند چایپاره در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
سال گذشته سه اثر تاریخی از جمله تپه حسنلو در نقده، دژبسطام در چایپاره و منظر فرهنگی ماکو جهت ثبت در حافظه جهانی یونسکو معرفی شد که امسال پرونده قلعه تاریخی بسطام برای ثبت جهانی شدن آماده شده است.
۸۱۳۵/۳۰۷۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


ثبت جهانی


قلعه تاریخی بسطام