اخبار گردشگری

دفاتر خدمات مسافرتی کردستان در شیب ضرر دهی قرار دارند

به گزارش خبرنگار ایرنا، اگر کمی وضعیت اقتصادی خانواده ها افت کند، مسافرت از اولین نیازهایی است که فورا از سبد خانوار حذف می شود و فعالان این عرصه معتقدند روند ضرر دهی آنها حدود سه سال است آغاز شده و این روزها به شرایط دشوارتری رسیده است.
تعدادی از دفاتر خدمات مسافرتی در کشور اخیرا اعلام ورشکستگی کرده اند، دفاتری که در ابتدا به امید ایجاد اشتغال، درآمدزایی و رشد و توسعه کسب و کار وارد این عرصه شده بودند.
مسئول دفتر خدمات مسافرتی آوای سفر سبز کردستان در نشستی که شامگاه چهارشنبه به همت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج برگزار شد به بیان بخشی از این مشکلات پرداخت و گفت: ارزش افزوده یکی از مشکلات جدی دفاتر است به عنوان مثال یکی از دفاتر که تنها مجوز بند الف دارد و نمی تواند تور برگزار کند ولی برای آن با عنوان برگزار کننده تور ۴۰۰ میلیون ریال مالیات شغلی در نظر گرفته شده است.
فروغ خسروی اضافه کرد: صنایع گردشگری و صنایع دستی از بیمه تامین اجتماعی بهره می برند اما دفاتر مسافرتی گویا از نظر این سازمان جزیی از این صنعت محسوب نمی شوند و فعالان این عرصه مجبور به پرداخت حق بیمه به صورت آزاد هستند.
عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی کردستان افزود: مسئولان استانی دفاتر خدمات مسافرتی را جزیی از هیچ کجای صنعت گردشگری نمی دانند و ما را برای هیچ جشنواره ای دعوت نمی کنند.
وی بیان اینکه گروه هایی غیرقانونی هم به مشکل جدی دیگری برای دفاتر تبدیل شده اند، اظهار داشت: این گروه ها بدون مجوز تور برگزار می کنند و با توجه به اینکه هیچ مالیات یا ارزش افزوده ای پرداخت نمی کنند و از هزینه مکان و قراردادها و بیمه ها معاف هستند تورهایی ارزانتر برگزار و مشتریان ما را به سمت خود می کشانند.
خسروی تاکید کرد: بارها اعلام کرده ایم فلان شبکه مجازی در حال فعالیت است و بطور غیر قانونی به برگزاری تور می پردازد ولی هیچ اقدامی از سوی متولیان برای برخورد صورت نمی گیرد.
وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از کارکنان خود را بخاطر کاهش درامدها از دست داده ایم، گفت: هیچ تخفیفی حتی برای ورود مسافر به کشور برای دفاتر مسافرتی در نظر گرفته نشده و عملا هیچ کمکی به این دفاتر نمی شود.
مدیر دفتر خدمات مسافرتی امید زندگی که در حوزه گردشگری سلامت فعالیت می کند نیز اظهار داشت: چالش اصلی ما با دانشگاه علوم پزشکی کردستان است که حاضر با همکاری با ما نیست.
سیف الله حسینی افزود: رئیس چند بیمارستان از استان سلیمانیه عراق را به کردستان آوردیم اما دانشگاه علوم پزشکی اجازه بازدید آنها از بیمارستان ها را نداد.
وی اضافه کرد: این در حالی است که این گروه را به اصفهان و تهران بردیم و بیمارستان های این شهرها از آنها استقبال کردند.
به گفته وی، ما تفاهم نامه رعایت منشور اخلاقی بیمار را با بیمارستان های استان بسته ایم و در آن ذکر شده که حق دریافت یک برابر و نیم هزینه ها را دارند ضمن اینکه برخورد با بیماران خارجی هم باید همراه با کرامت باشد اما این موارد به صورت کامل رعایت نمی شود.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی کردستان هم گفت: نبود آینده شغلی و عدم ثبات در بازار در کنار دیگر مشکلات، شرایط را برای فعالیت دفاتر سخت کرده است.
هوشنگ جواهری اظهار داشت: با وجود مصوبه هیات وزیران اما هیچ یارانه ای در زمینه بیمه ها دریافت نمی کنیم و در دریافت تسهیلات هم مجبور به استفاده از وام هایی با بهره بالا هستیم.
وی اضافه کرد: همایش هایی را برنامه ریزی کرده ایم تا از آن طریق هماهنگی و ارتباط دفاتر مسافرتی پنج استان همجوار منطقه با هم بیشتر شود و بتوانیم تبادل مسافر داشته باشیم تا مشکلات کاهش یابد.
جواهری افزود: همایش هایی هم برای آشنا کردن دفاتر خدمات مسافرتی کردستان عراق با ظرفیت ها و شرایط گردشگری در استان کردستان در آینده نزدیک برگزار می کنیم.
اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج کمیسیونی با عنوان گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر دارد که همیشه جلاساتی برای کمک به رشد گردشگری در استان کردستان ترتیب داده است و بخشی از طرف های حاضر در این نشست ها فعالین دفاتر خدمات مسافرتی بوده اند.
این اتاق تلاش کرده با مطرح کردن مشکلات فعالان حوزه گردشگری و آگاه کردن مسئولان اجرایی با آن به رفع این مسایل و مشکلات کمک کند.
۶۱۰۸/۹۱۰۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


دفاتر مسافرتی


ضرردهی


کردستان