اخبار گردشگری

باتومی گرجستان در یک نگاه

باتومی دومین شهر بزرگ گرجستان و قدیمی‌ترین است که در خط ساحلی دریای سیاه واقع شده و به خوبی با کوه‌ها و درختان نخل احاطه شده است. باتومی منطقه‌ای کاملا توریستی است. در کنار هتل‌های لوکس، آسمان‌خراش فوق‌العاده مدرن، ساختمان‌هایی مربوط به قرن نوزدهم با معماری کلاسیک هم به چشم می‌خورد. سالانه گردشگران زیادی از سراسر جهان برای بازدید و اقامت در باتومی به گرجستان سفر می‌کنند. حال با مطالع برخی از اطلاعات کلی با این شهر بیشتر آشنا خواهیم شد.


اطلاعات کلی در مورد باتومی

تاریخ باتومی

باتومی یکی از قدیمی‌ترین شهر‌های گرجستان است که تاریخ تاسیس آن به پیش از میلاد باز می‌گردد. در زمان باستان، مردم محلی به روابط تجاری فعال با همسایه‌ها و کشورهای دور دست دسترسی داشتند. در زمان سلطنت امپراتور رومان هاردیان، یک اردوگاه نظامی رومی در سرزمین باتومی ایجاد شده بود.
باتومی همیشه با توجه به موقعیت مطلوب طبیعی و استراتژیک از دیگر شهر‌ها متمایز شده بود. از قرن هجدهم، باتومی تحت حکومت عثمانی‌ها بود. بعد از جنگ میان روسیه و ترکیه بین سال‌های ۱۸۷۷-۱۸۷۸، پیمان برلین بسته شد و باتومی بخشی از گرجستان شد. در سال ۱۸۷۸-۱۸۶۸، بندر باتومی راه‌اندازی شد که موجب توسعه زیاد این شهر شد.
گذشته متنوع باتومی موجب تنوع زیاد در سبک معماری شده که بر جذابیت و محبوبیت آن افزوده است. پس باتومی یک بندر محبوب، شهری توریستی، قدیمی و پرجاذبه است.


اطلاعات کلی در مورد باتومی

آب و هوای باتومی

باتومی به دلیل نزدیک بودن به دریا دارای آب و هوای نیمه گرمسیری و مرطوب است. باتومی در زمستان بدون بارش برف، سرد و در تابستان‌ها گرم گرم است. متوسط دمای هوا در باتومی ۱۵ درجه سانتی‌گراد است. آب و هوای خوب باتومی موجب رشد و افزایش تنوع گیاهان نیز شده است. بارش متوسط سالانه باتومی ۲۷۱۸ میلی‌متر و مرطوب‌ترین ماه سال سپتامبر با بارش ۳۳۵ میلی‌متر است.


اطلاعات کلی در مورد باتومی

تنوع غذا‌یی باتومی

تنوع غذایی در باتومی همانند دیگر شهر‌های گرجستان است. تقریبا می‌توان گفت ۱۵۰ نوع غذای متنوع محلی در باتومی به ثبت رسیده است. آشپزی و غذا‌ها در باتومی، می‌توان گفت تحت تاثیر سبک آسیایی بوده است. محبوب‌ترین غذا‌های محلی شامل بورانو (پنیری که در کره ذوب می‌شود)، چیربولی (صبحانه‌ای با تخم مرغ و گردو) و سینوری (غذایی با پنیر که روی خمیر قرار می‌گیرد) است. تصور کنید به باتومی سفر کنید و خاچاپوری آجاری را امتحان نکنید، در این صورت کل سفر شما بیهوده بوده است. خاچاپوری کاسه‌ای تهیه شده از نان است که درون آن تخم‌مرغ پخته می‌شود. شیرینی‌های معروف باتومی نیز شامل باقلوا و شکرلمه (شیرینی شکری) است.


اطلاعات کلی در مورد باتومی

ارز و پرداخت در باتومی

در گرجستان تمامی پرداخت‌ها بر اساس واحد پول ملی، یعنی لاری گرجستان (GEL) انجام می‌گیرد. رایج‌ترین روش پرداخت به صورت نقدی است به خصوص در روستا‌ها و مناطق دور افتاده، اما در داخل شهر‌های می‌توانید از کارت‌های اعتباری استفاده کنید. ارز‌های خارجی را می‌توان در بانک‌ها تبدیل کرد.


مترجم: سحر مردانه
منبع: wikitravel.org