اخبار گردشگری

ایمنی و سلامت در سفر به گرجستان

امروزه با توجه به خبر‌هایی که از سراسر جهان می‌شنویم و همچنین امنیت و صلح جهانی که در معرض خطر تروریسم قرار گرفته، مهم است که هنگام انتخاب مقصد تمامی مسائل امنیتی را در نظر بگیریم. بعد از انتخاب مقصد باید به مسائل امنیتی در مورد هتل، اقامت و گشت و گذار هم توجه کنیم. حال اگر قصد سفر به گرجستان را داشته باشید باید از میزان امنیت حاکم بر آن هم مطلع باشید.


ایمنی و سفر به گرجستان

بررسی کلی و اجمالی امنیت گرجستان

سطح امنیت گردشگری در گرجستان به قدری بالا است که به راحتی می‌توانید در خیابان‌های تفلیس قدم بزنید یا هر زمانی که خواستید حتی بعد از نیمه شب، به شهر‌های دیگر در گرجستان سفر کنید. منابع رسمی نیز این واقعیت را تایید می‌کنند، بر اساس نتایج یک نظرسنجی جامعه شناختی که توسط یکی از معتبر‌ترین شرکت‌های دنیا انجام شده است، گرجستان کشوری است که از لحاظ سطح امنیتی پیشرو است.

طبق آمار‌های به دست آمده، ۹۳ درصد مردان و ۹۰ درصد زنان در اواخر شب در امنیت کامل هستند. در مقایسه با اروپا که این شاخص ۶۵ درصد است، پس گرجستان دارای امنیت بالایی است.

سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی در گرجستان ممنوع است و توجه به همین نکات باعث شده امنیت کشور بالا برود. بدون شک گرجستان برای قرن‌ها به خاطر مهمان‌نوازی و رفتار دوستانه مشهور بوده است. در این کشور به نیاز‌های گردشگر اهمیت داده شده است مثلا در سال ۲۰۱۳، شماره‌ای در اختیار گردشگران قرار گرفت تا به محض ورود به کشور از طریق برقراری تماس با آن بتوانند اطلاعات کاملی در مورد هتل، رستوران‌ها، جاذبه‌های گردشگری، حمل و نقل، جشنواره‌ها و رویداد‌های آینده به دست آورند.

براساس نتایج نظرسنجی دیگری که توسط کارشناسان اتحادیه اروپا انجام شده است، گرجستان عنوان یکی از امن‌ترین کشورهای اروپایی را به همراه کشورهای سنگاپور، اتریش، دانمارک و نروژ به دست آورده است. در واقع، در طول ۵ سال گذشته، میزان جرم به شدت کاهش یافته است.

ماشین‌های پلیس در سراسر گرجستان در طول روز و شب در حال گشت زنی هستند، پس نه تنها گردشگران بلکه تمامی مردمان محلی در امنیت کامل هستند. در کنار تمامی این موارد در هیچ کجای دنیا امنیت صددرصد وجود ندارد و شما از شر دزدان و جیب‌بر‌ها در امان نخواهید ماند مگر اینکه به تمامی مسائل امنیتی توجه کنید.


ایمنی و سفر به گرجستان

ایمنی در جاده‌ها و حمل و نقل

میزان سرعت مجاز خودروها در سطح شهر ۶۰ کیلومتر و در جاده‌ها ۸۰ کیلومتر در ساعت است. در گرجستان استفاده از کمربند ایمنی اجباری است. از آنجایی که گرجستان دارای ۴ نوع آب و هوا است پس بارش برف و باران شدید در ارتفاعات بالا قابل پیش‌بینی است. اگر تصمیم دارید به خارج از تفلیس سفر کنید، حتما تجهیزات خودرو و مناسب بودن آن برای سفر خارج از شهر را بررسی کنید.

این کشور دارای زیر‌ساخت‌های خوبی است پس حمل و نقل میان شهر‌ها و مکان‌های توریستی بسیار راحت است. شما به راحتی می‌توانید سفر خود به هرجایی از گرجستان را با مینی بوس، اتوبوس، قطار، تاکسی و حتی هواپیما برنامه‌ریزی کنید. در میان تمامی وسایل حمل و نقلی که گفته شد، مینی بوس از طرفداران بیشتری برخوردار است. اساسا در نزدیکی تمامی بازار‌ها و ایستگاه‌های راه آهن، به چشم می‌خورند. تنها چیزی که شاید کمی آزاردهنده باشد این است که زمان‌بندی ثابتی ندارند و به محض پر شدن تمامی صندلی‌ها حرکت خواهندکرد.

مقررات راهنمایی و رانندگی در گرجستان طبق استاندارد بین‌المللی است و تمامی علایم رانندگی به زبان انگلیسی هم در دسترس است.


ایمنی و سفر به گرجستان

سلامت آب و غذا در گرجستان

طبیعت سخاوتمندانه گرجستان باعث شده تا از وفور میوه، سبزیجات، گیاهان و …نهایت لذت را ببرید. گشت و گذار و در کنار آن بهره‌مندی از تنوع غذایی باعث جذب بیشتر گردشگران شده است. فقط در یک مورد احتیاط کنید و آن هم این است که پرخوری نکنید.

شما همچنین می‌توانید به طور کامل مشکلات مربوط به تهیه آب آشامیدنی را فراموش کنید، زیرا در گرجستان به وفور آب معدنی یافت می‌شود. با این حال اگر می‌خواهید از آب شیر استفاده کنید حتما قبل از نوشیدن آن را بجوشانید.


شماره تلفن‌های مهم در گرجستان

شماره خدمات اضطراری: ۱۱۲
شماره اداره ملی گردشگری: ۰-۸۰۰-۸۰۰-۹۰۹
پلیس: ۰۲۲
آمبولانس: ۰۳۳


مترجم: سحر مردانه
منبع: mygeotrip.com