اخبار گردشگری, اماکن دیدنی جهان

غار کروبرا گرجستان؛ عمیق‌ترین غار جهان

از زمانی که ژول‌ورن رمان نافذ خود را تحت عنوان «سفر به اعماق زمین» نوشت، هدف کشف عمیق‌ترین مکان زیر سطح زمین ماجراجویان و کاشفان و دانشمندان را بر آن داشت که به این هدف برسند. اما کسانی که به دنبال عمیق‌ترین غار شناخته‌شده در این سیاره می‌گشتند، همیشه به منطقه آبخازیای (Abkhazia) گرجستان غار کروبرا می‌رسیدند.


غار کروبرا گرجستان؛ عمیق‌ترین غار جهان


کوله‌پشتی: غار کروبرا (Krubera Cave) عمیق‌ترین غار شناخته‌شده جهان است که در کوه‌های عرابیکا (Arabika) در قفقاز غربی و در ناحیه گغرا در منطقه آبخازیا واقع شده است. کشف این غار به سال ۲۰۰۱ برمی‌گردد که توسط یک گروه اکراینی عمق آن حدود ۱۹۴۰ متر برآورد شد. اما با اعزام گروه‌های مختلف و انجام کار‌های مختلف اکتشافی در سال ۲۰۱۲ با ثبت عمق ۲۱۹۷ متر به‌عنوان عمیق‌ترین غار جهان شناخته شد و تنها غار جهان با عمق بیشتر از ۲ هزار متر است.

غار کروبرا از جهات مختلفی می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد. این غار هنوز هم به‌طور کامل کشف نشده است و بیشتر مناطق آن به‌صورت بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. این غار که در یک منطقه سرد قرار دارد، تنها در ۴ ماه از فصول گرم سال در دسترس قرار دارد و بهتر است که گردش در آن به فصل تابستان واگذار شود.

باوجوداینکه دسترسی بشر به قسمت انتهایی غار کروبرا تقریباً غیرممکن است، اما گونه‌های جانوری مختلفی ازجمله عنکبوت، عقرب، سوسک و میگو ر. آن یافت شده است. این غار به‌عنوان یک جاذبه گردشگری عمومی شناخته نمی‌شود و عمدتاً تیم‌های تحقیقاتی و گردشگری با تعداد کم و با تجهیزات بالا به آن سفر می‌کنند.

غار کروبرا نه‌تن‌ها عمیق‌ترین غار جهان است، بلکه در بیشتر قسمت‌های آن آب جمع شده است و در قسمت‌های عمیق آن امکان عبور بدون تجهیزات ویژه وجود ندارد. باوجوداینکه محدودیت خاصی در مورد نحوه بازدید و گردش از این غار وجود ندارد، اما توصیه می‌شود که نکات ایمنی را به‌طور کامل رعایت کرده و بدون تجهیزات کامل به آنجا سفر نکنید.


<!– –>