اخبار گردشگری

شهر‌های گرجستان که در غار بناشده اند

گرجستان، کشوری که به خوبی از سنگ، کوه، خورشید و دریا بهره برده است. این کشور دارای آثار تاریخی و طبیعی فراوانی است که باعث جذب بیشتر گردشگران شده است. گرجستان دارای برخی شهر است که به صورت غار می‌باشند، این شهرها با جذابیت خود به خوبی توانسته‌اند نظر مسافران را جلب کنند. در مورد شهرهای غاری گرجستان بیشتر بدانیم:


شهرهای غاری گرجستان

شهر غاری واردزیا (Vardzia)

مجموعه غار‌های واردزیا، جواهر معماری قرون وسطا و یکی از برجسته‌ترین نقاط دیدنی در گرجستان است. این شهر غاری منحصربه‌فرد، در دامنه‌های کوه اروشتی و در سمت چپ ساحل رودخانه متکواری ساخته شده است. این شهر سنگی در امتداد پرتگاه ساخته شده و ساخت آن در زمان حکومت ملکه تامار به پایان رسید. مورخان می‌گویند که تمام ثروت ملکه تامار در این غار نگهداری می‌شد. این غار بیش از ۲۰۰۰ راهبان داشته که در سلول‌های متعدد زندگی می‌کردند و نقش آن بر روی سنگ‌ها نیز ترسیم شده است. شهر غاری واردزیا دارای ۳۰۰۰ اتاق در ۱۳ طبقه است. این غار بعد از حملات دشمنان و وقوع زلزله آسیب‌های فراوانی دید اما هنوز هم به خوبی حفظ شده و در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

چگونه برویم:

از آنجا که واردزیا دور از شهر تفلیس واقع شده است، پس خود را برای سفر جاده‌ای آماده کنید. این شهر در نزدیکی آخالتخیسه واقع شده که هم با قطار و هم با اتوبوس می‌توانید راهی شوید. بازدید از این شهر سنگی هر روز به جزء دوشنبه‌ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ بعدازظهر امکان‌پذیر است.


شهرهای غاری گرجستان

شهر غاری آپلیستسیخ (Uplistsikhe)

آپلیستسیخ به معنای پروردگار قلعه و یک شهر غاری بزرگ است که در ۱۰ کیلومتری شرق گوری واقع شده است. این بنای قدمت‌دار که قبل از میلاد مسیح ساخته شده است یکی از مهم‌ترین مراکز سیاسی و مذهبی بوده است. پس از آنکه اعراب در سال ۶۴۵ میلادی تفلیس را فتح کردند، این شهر سنگی به عنوان اقامتگاه پادشاه آن زمان تعیین شد. همچنین به عنوان مرکز مهم تجاری نیز شناخته می‌شد زیرا در مسیر کاروان‌هایی بود که از آسیا به اروپا می‌رفتند. در حال حاضر قلمرو این شهر حدود ۴۰ هزار متر مربع است و تمام غار‌های آن با حفاری‌های انجام شده توسط باستان‌شناسان از دهه ۱۹۵۰ کشف شده است.

چگونه برویم:

هم از تفلیس و هم از شهر گوری می‌توانید راهی شهر غاری آپلیستسیخ شوید. چند گزینه حمل و نقل وجود دارد که بهترین آن استفاده از اتوبوس است. این سفر حدود ۱٫۵ ساعت طول خواهد کشید. بازدید از این شهر غاری هر روز به جزء دوشنبه‌ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر امکان‌پذیر است.


شهرهای غاری گرجستان

شهر غاری داویت گارجی (Davit Gareji)

مجموعه صومعه های داویت گارجی، دارای ارزش تاریخی فراوانی است و جایگاه ویژه‌ای در میان بناهای تاریخی فرهنگی گرجستان دارد. قدمت این صومعه‌ها به قرن ششم باز می‌گردد. داویت که یکی از پادشاهان معروف گرجی است زمانی در یک غار طبیعی در صحرای گارجی اقامت داشته است که به منظور رشد مسحیت این غار را گسترده و در آن شهری بنا کرد. این غار‌ها به قدری شگفت‌انگیز هستند که پس گذشت این همه سال هنوز هم بازدیدکنندگان به نقاشی‌های بر روی دیوار هیجان زده شده و آن را تحسین می‌کنند. این مجموعه شامل ۱۳ صومعه جدا از هم است.

چگونه برویم:

داویت گارجی به اندازه کافی در نزدیکی تفلیس واقع شده است. تنها ۶۰-۷۰ کیلومتر از شهر فاصله دارد اما حمل و نقل منظمی ندارد. اما در کل بهترین راه برای سفر به شهر غاری، استفاده از اتوبوس است. به ایستگاه‌های گردشگری که در مرکز شهر مستقر هستند بروید و از آنها راهنمایی بخواهید.


مترجم: سحر مردانه
منبع: mygeotrip.com