اخبار گردشگری

استانبول، چهارراه دیدنی جهان

استانبول مهمترین مقدص گردشگری خارج از کشور برای گردشگران ایرانی است. نزدیکی مسافت، ارزان بودن، ویزا لازم نداشتن و دلایل مختلف دیگر باعث شده ترکیه و برویژه استانبول تبدیل به اصلی‌ترین مقصد گردشگری ایرانیان بشود.

استانبول، چهارراه دیدنی جهان

از طرف دیگر واقعا استانبول چهارراه جهان است. یکی از پر جاذبه‌ترین شهر‌های دنیا محسوب می‌شود. شما در یک سفر کوتاه و نسبتا کم‌هزینه می‌توانید یک خاطره مادگار برای خود ثبت کنید. استانبول شهری میان آسیا و اروپا و پر از جاذبه‌های تاریخی از دوران امپراطوری رومی‌ها، بیزانس و دوره‌ی عثمانی‌ها می‌رسد. در کنار آن خیابا‌ها و پاساژ‌های مدرن که برای قدم زدن و خرید کردن بسیار محبوب هستند. همچنین چشم‌انداز زیبایی هم به تنگه‌ی بسفر که تنگه‌ای است که دریای سیاه و مرمره را به هم وصل می‌کند و استانبول را بین آسیا و اروپا تقسیم کرده. در کنار این همه حمل و نقل عمومی بسیار خوب استانبول و این که بسیاری از مناطق آن را به راحتی پیاده می‌توانید بروید و ارزان بودن اقامت و خورد و خوراک مناسب وارزان، محبوبیت آن را در نزد گردشگران دوچندان کرده است. همه این‌ها دست به دست هم داده است که استانبول به یکی از محبوب‌ترین شهر‌های گردشکری تبدیل شود. در این نوشتار به صورت کوتاه مهمترین مناطق گردشگری این شهر را به شما معرفی می‌کنیم.

شاید معروف‌ترین جاذبه‌ی گردشگری استانبول مسجد و موزه ایاصوفیه باشد. ایا‌صوفیه با آن معماری اعجاب‌انگیزش به مدت ۱۰۰۰ سال کلیسای اصلی امپراتوری روم شرقی بوده و درقرن پانزدهم توسط معمار عثمانی، سینان، به مسجدی با‌شکوه تبدیل شده امروزه هم این مسجد و موزه به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های استانبول برای گردشگران تبدیل شده است. ایاصوفیه در واقع یک مجموعه بزرگ از موزه هنر‌های اسلامی و مسیحی با نمونه‌های خیره‌کننده از موزاییک‌های بیزانسی که تمثال‌هایی از حضرت مسیح و حضرت مریم را دارد.

استانبول، چهارراه دیدنی جهان

مسجد سلطان احمد در واقع نما و شهرت آبی شهر استانبول است؛ مسجد آبی ۴۰۰ ساله‌ای‌ست که خود ترک‌ها آن را مسجد سلطان احمد می‌نامند، اما میان گردشگران به مسجد آبی مشهور است؛ هم به دلیل کاشی‌کاری‌های آبی‌اش و هم روایتی قدیمی از قایق‌رانان دریای مرمره که انعکاس آبی دریا روی دیوار‌های مسجد شگفت‌زده‌شان می‌کرده است. این مسجد هم اکنون هم یک جاذبه گردشگری مهم است هم محلی برای تبلیغات مذهبی دولت اردوغان. گردشگران خاری را با اسلام مدل اردوغانی آشنا می‌کنند.

استانبول شهر مساجد باشکوه است، اما در این بین مسجد سلیمانیه بزرگترین مسجد استانبول است که از هر طرف شهر که نگاه کنیم آن را می‌بینیم. مقبره سلطان، همسرش خرم و معمارسینان هم در محوطه مسجد قرار دارد. ابهت مسجد همه گردشگران را به خود می‌گیرد.

قصر توپکاپی برای بسیاری از ایرانیان جالب توجه است. بسیاری از سنگ نوشته‌های آن جا شعر فارسی است. در درون آن موزه اسلامی وجود دارد که بسیاری از آثار متعلق به تاریخ اسلام در آن نگهداری می‌شود. از طرف دیگر محل فیلمبرداری سریال معروف خرم سلطان بوده که برای ایرانی‌ها جالب توجه است. این قصر اسرارآمیز در محل تلاقی تنگه بسفر، گلدن هورن و دریای مرمره است که حداقل ۴ ساعت می‌توانید در آن قدم بزنید و حتما حرمسرا آن را ببیند.

استانبول، چهارراه دیدنی جهان

قایق سواری در تنگه بسفر را اصلا از دست ندهید. علاوه بر دیدار از اسکله‌های زیبای استانبول و خوردن ماهی و غذا دادن به مرغ‌های دریایی حتما یکی دو ساعتی در آب‌های استانبول قایق‌سواری کنید. اصلا هم به کسانی که به شما می‌گویند تور‌های ۵۰ دلاری کشتی سواری همراه با موسیقی دارند گوش نکنید. از همان قایق‌های شهرداری استانبول که قیمت بسیار کمتری دارند و با ۱۵ لیر می‌توانید سفر کنید استفاده کنید. در این سفر دریایی زیا شما ساحل زیبای مرمره، بنا‌های تاریخی شهر، مرغان دریایی، ماهیگیران محلی و کشتی‌های باری را خواهید دید و یک تجربه بی نظیر خواهید داشت.

اگر فرصت بیشتری داشتید حتما به جزایر پرنس خصوصا بزرگترین جزیره آن بیوک‌آدا بروید. نکته مهم این جزیره آن است که وسایل نقلیه موتوری ندارد و شما با دوچرخه، درشکه و پای پیاده چند ساعتی از شلوغی شهر دور هستید و در آرامش از طبیعت لذت می‌برید.

خیابان استقلال نماد ترکیه مدرن و شانزلیزه‌ی استانبول است. این خیابان در ۲۴ ساعت شلوغ و زنده است. میدان تقسیم نماد تمام تحولات سیاسی ترکیه است. خیابان استقلال هم قلب تپنده اجتماعی و اقتصادی این کشور است. دو طرف آن پر است از مراکز خرید استانبول، مغازه‌های خوش‌آب‌و‌رنگ، سینما‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های دنج. البته پیشنهاد می‌کنم برای لباس خریدن از برند‌های معروف خرید کنید، اما چانه زنی را هم از دست ندهید. اما حتما کافه‌ها و رستوران‌های خیابان استقلال را تجربه بکنید

قصر دلما بهچه مرکز سیاسی استانبول است قصری که از ۱۸۵۶ تا زمان تاسیس جمهوری ترکیه مرکز اداری عثمانی بوده و بعد از آن هم محل تصویب قرارداد‌های خارجی آتاتورک. اکنون هم تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری استانبول شده است. دلما باغچه، که به ترکی یعنی باغ پربار، در میان باغی به سبک فرانسوی بنا شده در کنار اسکله بشیکتاش قرار دارد. محله بشیکتاش استانبول هم بالاشهر قدیمی این شهر است و اصالت استانبول قدیم را در آن می‌توانید ببینید.

استانبول، چهارراه دیدنی جهان

اما شاید یکی از عجیب‌ترین جا‌های دینی استانبول برج گالاتا باشد. برج سنگی ۶۷ متری که به منظور دیده‌بانی و محافظت از شهر ساخته شد ه. بود و تا قرن‌ها بلند‌ترین بنای شهر بود. امروز هم یکی از نما‌های شهری مهم استانبول در شمال «گلدن هورن» است. حتما وقت بگذارید و بالای این برج بروید. از بالکن آن می‌توانید استانبول را در چشم‌انداز‌های ۳۶۰ درجه خیره‌کننده تماشا کنید.

صفش طولانی است، اما کمی در صف ماندن به عکس‌های پانورامایی که می‌توانید بگیرید، می‌ارزد. در شب‌ها هم نورپردازی زیبای آن را می‌توانید ببیند.

مولوی خانه گالاتا برای عاشقان فرهنگ درویشی بسیار جالب توجه است. درویش‌خانه‌ای که به نام موزه مولوی‌خانه‌ی گالاتا به روی علاقه‌مندان باز است.. مولوی‌خانه‌ها که نامشان را از مولانا جلال‌الدین محمد بلخی شاعر و عارف سرشناس ایرانی است. شاید اگر شانس با شما یار باشد بتوانید به تماشای رقص سماع که هفتگی در اینجا اجرا می‌شود، بنشینید.

آب انبار بازیلیکا آب‌انباری بزرگ و وهم‌انگیز است که واقعا یکی از عجیب‌ترین تجربهع‌های گردشگری را به شما می‌دهد. پر از ستون‌های زیبایی است که هرکدام شکل متفاوتی دارند، چون رومی‌ها آن‌ها را از معابد پاگان جمع‌آوری کرده‌اند. مسیر حرکتتان روی حوضچه‌هایی پر از ماهی‌های ریز و درشت است. در نهایت یک تجربه عجیب را ثبت خواهید کرد.


فواد شمس
کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری