اخبار گردشگری

بهترین‌های فرهنگ و تاریخ گرجستان در تفلیس

شهر تفلیس به عنوان پایتخت کشور گرجستان، از زمان تاسیس خود در قرن پنجم میلادی تاکنون تغییرات زیادی کرده است. بخش مهمی از این تغییرات مربوط به جاده‌های تجاری قدیمی است که از این کشور عبور می‌کرده است که جاده ابریشم آن را به عنوان یک سرمایه منحصر به فرد معرفی کرده است. با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور گرجستان، شهر تفلیس نه یک شهر آسیایی و نه یک شهر اروپایی خالص است، بلکه ترکیبی از این دو به شمار می‌رود. در این شهر نمونه‌هایی از هنر‌های قدیمی و مدرن کاملاً ترکیب شده و یک ساختار شگفت انگیز به این شهر بخشیده است.
در این مطلب ما قصد داریم برخی از بهترین چیز‌هایی که می‌توانید ببینید و یا کار‌هایی که می‌توانید انجام دهید را ذکر می‌کنیم و به توصیف مختصر آن‌ها خواهیم پرداخت؛ بنابراین با ما در کوله پشتی همراه باشید!


بهترین کار‌هایی که در تفلیس میتوان دید و انجام داد
در شهر قدیمی به گردش بپردازید

آبانوتوبانی، مهمترین و قدیمی‌ترین نقطه تاریخی شهر تفلیس است. این منطقه جایی است که یکی از شاه‌ها در حین شکار درون یک چشمه آب گرم افتاد. این حادثه منجر به کشف چشمه‌های طبیعی آب گرم در این منطقه شد و بعداً از آن به عنوان یک سرمایه برای این شهر استفاده شد. در مورد نام تفلیس داستان‌های زیادی گفته می‌شود، که در برخی از آن‌ها ریشه کلمه تفلیس را به چشمه‌های آبگرم ربط می‌دهند.
قدم زدن در قدیمی‌ترین منطقه شهر تفلیس جاذبه‌های مختلفی را نصیب گردشگران می‌کند که شامل قلعه Narikala، پل متیچی، مادر گرجستان، باغ گیاه شناسی، ساختمان‌های مسکونی قدیمی و موارد خیلی بیشتر می‌شوند.


بهترین کار‌هایی که در تفلیس میتوان دید و انجام داد
چشمه‌های آب گرم طبیعی گرجستان را امتحان کنید

باید اعتراف کرد که هیچ سفری به شهر تفلیس کامل نمی‌شود، مگر از چشمه‌های آب گرم آن بازدید کنید. این مراکز در فاصله نزدیکی قرار دارند و دسترسی به آن‌ها بسیار آسان است. برای هرکدام از این چشم‌ها یک سقف آجری با فضای نورگیر در نظر گرفته شده است که هم وظیفه تهیه نور و هم تهویه هوا را بر عهده دارد. راستی نگران نباشید کسی از اینجا شما را دید نخواهد زد.
آب این چشمه‌ها به طور طبیعی گرم بوده و حدود ۴۰ درجه سانتیگراد گرما دارد. همچنین در آن مواد معدنی طبیعی یافت می‌شود که برای درمان پوست و همچنین درد مفاصل مناسب است. البته می‌توانید با پرداخت هزینه‌های اضافی از ماساژ نیز بهره ببرید که لذت سفر شما را چند برابر می‌کند.


بهترین کار‌هایی که در تفلیس میتوان دید و انجام داد
به دیدن گنجینه‌های باستان شناسی گرجستان بروید

موزه سیمون جاناشیا در خیابان روستاویلی یک نمایشگاه منحصر به فرد و جذاب است که در طول سال پذیرای گردشگران است. در این موزه جاذبه‌های برجسته و گنجینه‌های باستانی کشور گرجستان دیده می‌شود که در طول حفاری‌های مختلف به دست آمده است. همچنین می‌توانید جواهرات و قطعات طلا مربوط به دوره‌های تاریخی مشخص از این کشور را مشاهده کنید. اقلامی که در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند از قرن ۳ قبل از میلاد تا قرن چهارم میلادی را شامل می‌شوند.


بهترین کار‌هایی که در تفلیس میتوان دید و انجام داد
از استون هنج گرجستان دیدن کنید

استون هنج یکی از جاذبه‌های گردشگری ناشناخته در کشور گرجستان و شهر تفلیس است که به صورت یک ستون سنگی ۳۰ متری در خارج از مرکز شهر ساخته شده است به نظر توسط مردم محلی یا گردشگران چندان مورد بازدید قرار می‌گیرد. این بنای تاریخی اطلاعات زیادی در مورد پادشاهان گرجستان، قهرمانان و ملکه‌های آن‌ها بیان می‌کند و در قسمت پایینی آن بخش‌هایی از کتاب مقدس قرار داده شده است. به احتمال زیاد زمانی که از این ستون سنگی دیدن می‌کنید اطلاعات زیادی از آن در ذهن شما خواهد ماند و از زوایای مختلف آن عکس خواهید گرفت. البته در کنار آن نیز یک نوشته وجود دارد که اطلاعاتی در مورد آن نشان می‌دهد.


بهترین کار‌هایی که در تفلیس میتوان دید و انجام داد
به دیدن راهرو‌های نقاشی شده بروید

شهر تفلیس جاذبه‌ها و زیبایی‌های بسیاری از معماری‌های نئوکلاسیک مربوط به قرن بیستم را از دید عموم پنهان کرده است. زمانی که کشور گرجستان مجبور شد که در سال ۱۹۲۱ به اتحاد جماهیر شوروی بپیوندد، وجود چنین ساختمان‌هایی ممنوع اعلام شود و بسیاری از آن‌ها توسط مردم پنهان شد. با این حال هنوز هم می‌توان بسیاری از آن‌ها را به صورت آسیب‌دیده پیدا کرد که نیاز فوری به ترمیم دارند. به هنگام بازدید از این راهرو‌ها می‌توانید اطلاعات بسیاری در مورد هنرمندان تفلیس را ببینید. همچنین ساختمان‌هایی را مشاهده می‌کنید که اطلاعاتی کامل و جامع در مورد هنر شهر تفلیس ارائه میدهند.


بهترین کار‌هایی که در تفلیس میتوان دید و انجام داد
در مورد Niko Pirosmani بیشتر یاد بگیرید

Niko Pirosmani اغلب توسط مردم محلی با عنوان Nikala شناخته می‌شود که اشاره به عنوان یک نقاش آغازگر دارد که تنها پس از مرگ شناخته شد. شرایط اجتماعی زمان او بر آثار هنری و تاثیر گذاشته‌اند و در آن اقشار مختلف جامعه مانند تجار و مغازه داران و اشراف را نشان داده است. به ندرت نقاشی‌های شهری خود را رنگ آمیزی می‌کرد و بیشتر ترجیح می‌داد که حیوانات را رنگ آمیزی کنند. برخلاف سایر هنرمندان، کار‌های این هنرمند هرگز به تقلید کامل از طبیعت کشیده نشده‌اند و هرگز به جزئیات نیز توجه نکرده است. برخی از آثار او به صورت تک رنگ ساخته شدند.
نمایشگاه ملی واقع در خیابان یازدهم روستاویلی برخی از آثار شناخته شده این هنرمند را به نمایش می‌گذارند. همچنین گردشگران می‌توانند از موزه شخصی در منزل سابق او واقع در خیابان بیست و نهم Pirosmani، جایی که سال‌ها در آنجا زندگی میکرد، بازدید کنند.


بهترین کار‌هایی که در تفلیس میتوان دید و انجام داد
به دیدن عمارت یک کارآفرین معروف گرجستانی بروید

اگرچه امروزه، این مکان یک خانه مجلل است، اما آن زمان یکی از کاخ‌های دیوید ساراجیشویلی، دکتر شیمی و فلسفه، یک بشردوست و بنیانگذار براندی گرجستان، ساراییشویلی بود. معمار آلمانی کارل زار این خانه را در سال ۱۹۰۵ ساخته است و یک نمونه کامل از معماری نیوئورو است. نیمی از ساختمان هنوز هم در حال ساخت است، اما شما می‌توانید زمین و باغ آن را ببینید و از فضای دیدنی آن لذت ببرید.
در سالن اصلی عکس‌های سارا جیشویلی، شاعران خانوادگی و شاعران گرجستان آن زمان نمایش داده شده است، در حالی که در تراس آن از کاشی‌های سرامیکی استفاده شده که شرکت Villeroy Boch به طور خاص برای او ساخته است.


بهترین کار‌هایی که در تفلیس میتوان دید و انجام داد
از نمای پانورامایی در پارک Funicular لذت ببرید

پارک Funicular که در Mtatsminda قرار دارد یکی از بهترین مکان‌های مورد نظر برای دیدن نمایی پانورامایی از شهر تفلیس است. این پارک تفریحی که در بالای کوه قرار گرفته است موارد مختلفی دارد که شامل غواصی، چرخ و فلک، ورزش‌های آبی و موارد خیلی بیشتر می‌شود. حتی اگر فکر می‌کنید که به دنبال ورزش‌ها و تفریحات فانتزی هستید می‌توانید از فضای این پارک لذت ببرید. در این پارک یک رستوران با عنوان Funicular وجود دارد که همزمان که شام می‌خورید می‌توانید شاهد یک نمایش خیره کننده پانورامایی از شهر تفلیس باشید که در تاریکی شب روشن شده است.


بهترین کار‌هایی که در تفلیس میتوان دید و انجام داد
از بازار flea در Dry Bridge بازدید کنید

این بازار یکی از مجموعه‌های منحصر به فرد و عجیب مربوط به مجموعه‌ای از جواهرات، عتیقه جات و لوازم خانگی قدیمی است که از زمان شوروی باقی مانده است. در این مکان مردم محلی به بازار می‌آیند و وسایل خود را برای پول نقد به فروش می‌رسانند. در واقع اینجا به یک کسب و کار ابتدایی برای مردم تبدیل شده است که بسیاری از وسایل دست دوم خود را به فروش می‌رساند.
در این بازار اکثر فروشندگان محصولات خود رابه صورت بساط بر روی زمین پهن می‌کنند و آن‌ها را در دسته‌های مختلف به گردشگران نشان می‌دهند. نکته جالب این است که قیمت این کالا‌ها برای گردشگران نیز افزایش می‌یابد؛ بنابراین اگر می‌خواهید از این بازار خرید کنید سعی کنید از یک دوست محلی استفاده کنید و از آن‌ها بخواهید که برای شما خرید کنند. اگر آب و هوای شهر خوب باشد، معمولاً در طول روز دستفروشان وسایل خود را پهن می‌کنند، اما در بیشتر اوقات در تعطیلات آخر هفته دیده می‌شوند که بدین معنی است که منتظر مراجعه بیشتر مردم برای فروش بیشتر می‌مانند.


منبع: theculturetrip.com