اخبار گردشگری

حاجی آباد؛ دروازه خوشامدگویی هرمزگان

به گزارش ایرنا، هرمزگان هرچند که با شرجی و گرما و باغ‌ های انبه و خرما نامی آشناست، اما مکان‌ هایی در این استان وجود دارد که گوناگونی طبیعت بکر و زیبا و آب و هوای خنک آن در منطقه ای مانند حاجی آباد، گردشگران را شگفت زنده و غافلگیر می کند.
حاجی آباد از شهرستان های خوش آب و هوای هرمزگان در کنار راه ترانزیتی بندرعباس – سیرجان با طبیعت بکر و آثار تاریخی و گردشگری قرار گرفته به گونه ای که هر مسافری که از سمت شمال به هرمزگان وارد می شود، از این جاذبه ها دیدن می کند.
حاجی آباد در فاصله ۱۶۵ کیلومتری شمال بندرعباس و کنار جاده سیرجان با یک هزار و ۲۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا از شمال به شهرستان سیرجان (استان کرمان) از شرق بخش وکیل آباد (استان کرمان) از غرب به شهرستان داراب (استان فارس) و از جنوب به بخش فین (شهرستان بندرعباس) محدود می شود و از اهمیت جغرافیایی فراوانی برخوردار است.
حاجی آباد تا سال ۱۳۷۰ خورشیدی با نام سعادت آباد، یکی از بخش های شهرستان بندرعباس به شمار می ‌آمد.
بخش سعادت آباد در حد فاصل جنوب و جنوب غربی شهرستان حاجی آباد شامل پنج دهستان احمدی و فارغان در جانب شرقی، طارم و درآگاه در سمت غربی و دهستان سیاهو در جنوب بوده و یکی از بخش‌ های شهر حاجی‌آباد است که آب و هوای گرم و خشک دارد.
اطراف این منطقه را ارتفاعات «نیزا»، «سیرو»، «کم برآفتاب»، «دزدر»، «وانمان»، «جایین» و «شاهین» فرا گرفته ‌است.
دهستان «احمدی» نیز تا اواخر دوره قاجاریه با عنوان «بلوک رودان و احمدی» جزو بخش رودخانه رودان بود که بعدها از آن جدا شد و به سعادت آباد پیوست.
«فارغان» دیگر دهستان خوش آب و هوای این منطقه است که امروزه به بخشی در حاجی آباد تبدیل شده و دارای آبادی های «بخون»، «برجهر»،«جایین»، «رائیز»، «اوبد»، «رودخانه»، «سردر»، «سیرمند»، «سیاهک»، «شمیل»، «طرمرا»، «علی‌آباد» ، «مزرعه»، «میمند»، «نارمند»، نظام آباد» است که برخی از آنها امروزه ویران و غیر مسکونی ‌شده است.
کوه «بُنه» یا کوه «فارغان» به دلیل داشتن جنگل ‌های زیبای طبیعی مانند «اورس یا کاج وحشی»، «بادام وحشی» و گیاهان گیاهی و همچنین وجود انواع بز، پلنگ، خرس، کبک، تیهو، آهوبره و پرندگان و چرندگان دیگر از دیگر مناطق دیدنی و گردشگری است شهرستان حاجی آباد است که علاقه مندان به حیات وحش و طبیعت گردی را فرا می خواند.
اگر بخواهیم به معرفی آثار تاریخی و باستانی شهر فارغان بپردازیم می توان به پیکره شیر مفرغی با ۶۳ کیلوگرم وزن – که در سال ۱۳۶۲در روستای بسته فارغان کشف و به موزه کرمان منتقل شد-، قلعه کهن و تاریخی گشنوئیه در شمال شرق شهر فارغان – در زمان حمله چنگیز خان مغول به ایران همراه قلاع سرزمین میناب ویران شد-، آتشکده زرتشتیان واقع در روستای بخوان-، قلعه میمند در شرق فارغان به عنوان بهترین اماکن تفریحی و گردشگری حاجی آباد اشاره کرد.

** «بخوان» روستای نمونه گردشگری
بخوان؛ که دارای پیشینه تاریخی است، روستای نمونه گردشگری منطقه فارغان حاجی آباد به شمار می رود که از تنوع گیاهی سرسبز و باغ‌ های مرکبات و درختان سردسیری برخوردار است.
روستای بخوان در فاصله ۸۵ کیلومتری شهر حاجی‌آباد مرکز این شهرستان قرار دارد، کوه های زیبای این منطقه یکی از مکان هایی جذاب و دیدنی است که در فصل زمستان پوشیده از برف می شود که این در منطقه کویری هرمزگان جزو شگفتی ها به شمار می رود.
منطقه بخوان به علت واقع شدن در دامنۀ کوه، تنها حدود چهار تا پنج ساعت آفتاب به آن می ‌تابد بنابراین هوای این روستا در تابستان هم خنک است.

**’مزرعه’، روستایی با باغ های لیموشیرین
دهیاری «مزرعه» در پنج کیلومتری بخش فارغان شهرستان حاجی ‌آباد قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران جمعیت آن ۵۰۶ نفر شامل۱۲۰خانوار بوده ‌است.
هرچند که چشمه ها و قنات های پرآب مزرعه در گذشته نشانه زندگی و رونق دیرین این منطقه است اما متاسفانه در حال حاضر بسیاری از چشمه ها و قنات های آن خشکیده اند و از آن پرآبی ها دیگر خبری نیست.
با وجود خشکسالی مردم این منطقه از اندک آب چاه های کشاورزی نهایت بهره را می برند و مزرعه همچنان با مرکبات اش معروف است و نارنگی، پرتقال و لیموشیرین های آن در جنوب کشور به ویژه مرکز بندرعباس مرکز استان طرفداران بسیاری دارد.
«دو تنبو» در ابتدای ورود به روستای مزرعه قرار گرفته و از قدیم مکان بازی کودکان بوده که هم چنان محل برگزاری مسابقات فوتبال محلی کودکان روستایی است و با رسیدن عید نوروز خوشحالی شان دوچندان می شود.

**«تزرج»، آبشاری با مهمانان فراوان
آبشار تزرج (تزرگ) نیز از مناطق خوش آب و هوای منطقه حاجی آباد است که چشمه معروفی دارد، یکی از زیباترین و مهم ترین جاذبه های شهرستان حاجی آباد همین آبشار است که توجه گردشگران فراوانی را به سوی خود جلب می کند.
این آبشار در منطقه ای خوش آب و هوا در میان نخلستان های روستای تزرج در جنوب غربی شهر حاجی آباد قرار دارد.

**چشمه سبز پوشان
این چشمه از بزرگ ترین چشمه های استان هرمزگان است که در تابستان سوزان جنوب، آبی گوارا، خنک و زلال و در زمستان سرد و خشک منطقه، آبی ولرم دارد.
این چشمه محل پرورش برخی از گونه های جانوری و گیاهی مانند ماهیان گونه باربوس، سیاه ماهی و کامبوزیا و گونه‌ های مختلف از نرم تنان و پلانکتون‌ها است.
بیشتر مردم حاجی آباد به ویژه روستای دیدنی «برغنی» بر این باورند که ماهی های این چشمه متعلق به صاحب زیارتگاه منطقه است و هر کسی آنها را صید کند با مشکل مواجه شده و بدبیاری می آورد.

«پیارم»، گران ترین خرمای جهان در حاجی آباد
خرمای پیارم گران‌ ترین خرمای جهان در شهرستان حاجی آباد شهرتی جهانی دارد و به دلیل قابلیت نگهداری طولانی، مشتری پسند بوده و متقاضیان زیادی در داخل و خارج از کشور دارد و به عنوان خرمای درجه یک عرضه می شود.
شهرستان حاجی‌آباد به سبب قرار گرفتن در شمال هرمزگان و همسایگی با استان ‌های کرمان و فارس، از بیشترین باغ‌ های میوه‌ های سردسیری شامل پسته، انگور، انار، هلو، آلو، قیسی و انجیر برخوردار است.
حاجی آباد از سوی دیگر یکی از چهار قطب مهم کشاورزی هرمزگان محسوب می شود و در کنار مرکبات و صیفی در تولید گندم و ذرت نیز سرآمد است به طوری که ۹۰ درصد گندم و ۸۵ درصد ذرت استان در آن تولید می شود.
یکی از بخش های دیگری که حاجی آباد را نسبت به سایر شهرستان های هرمزگان متمایز می کند، صنایع دستی خاص آن مانند قالی بافی، شیریکی پیچ (نوعی گلیم)، قالیچه، چادر شب بافی، سبدبافی و حصیربافی است که هر کدام از این هنرها از پیشینه زیادی برخوردار است.
نکته دیگر اینکه بیشترین عشایر ( افزون بر یک هزار و ۷۵۰ خانوار عشایر) استان هرمزگان در شهرستان حاجی آباد سکونت دارند.
مجموعه ویژگی ها و جاذبه های حاجی آباد و آب و هوای مناسب و مکان های گردشگری زیبای آن از مزیت ها و شاخص هایی است که به اعتبار و عیار این شهرستان استان هرمزگان افزوده که می توان از آنها برای جذب گردشگر و گسترش فعالیت های اقتصادی در منطقه بهره گرفت.
۹۸۸۷/۲۰۹۴
گزارش: فرنگیس حمزه ای ماشاری

انتهای پیام /*


فرهنگی


نوروز۹۷


حاجی آباد


هرمزگان