اخبار گردشگری

تنوع آثار تاریخی و طبیعی، انگیزه ای برای سفر به مراغه

به گزارش ایرنا، این شهر تاریخی با دارا بودن جاذبه های گردشگری و بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی و طبیعی، آغوش خود را به روی گردشگران از شهرهای مختلف از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب کشور باز و مجذوب خویش کرده است.
با فرا رسیدن عید نوروز، آثار تاریخی از جمله گنبدهای تاریخی، معبد مهر، رصدخانه مشهور و تاریخی و نیز ده ها میراث ماندگار ملی، آماده بازدید گردشگران و مسافران است.
موزه های تخصصی ایلخانی و سنگ نوشته ها به عنوان یکی از مهم ترین اماکن مورد بازدید گردشگران، در ایام نوروز، پذیرای خیل علاقه مندان به فرهنگ و تاریخ این خطه از آذربایجان است.
موزه ایلخانی با داشتن صدها اثر تاریخی از دوران های مختلف تاریخی و زبان گویای فرهنگ و تمدن مراغه در اعصار پیشین، یکی ازمقصدهای گردشگران است.
این موزه با ۶ بخش در زمینه مراغه کهن، سفال، سکه، کتب، اسناد و نوشته های تاریخی، فلز و شیشه یادگار فرهنگ و تمدن مردم این خطه از ایران در هشت قرن پیش از این است.
موزه سنگ نگاره ها نیز به عنوان یکی از موزه های تخصصی این شهر با آثاری از جمله سنگ قبرهای گهواره ای، صندوقی و تخته سنگ هایی با انواع خطوط و با نقوش تزیینی و هندسی و قوچ های سنگی در معرض دید عموم قرار گرفته که بیشتر این سنگ قبرها متعلق به شهرستان مراغه و اطراف آن است.
این موزه های تاریخی و فرهنگی هرساله در ایام نوروز و روزهای تعطیل آن به روی مسافران و گردشگران و بازدیدکنندگان باز است.
رصدخانه تاریخی مراغه نیز به عنوان دومین اثر پربازدید آذربایجان شرقی مهم ترین اثر تاریخی مورد بازدید گردشگران با افقی زیبا و یادگاری ماندگار از دوران درخشان و طلایی این شهر، برای حضور بازدیدکنندگان و علاقه مندان به علم و فرهنگ این مرز و بوم لحظه شماری می کند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه آثار تاریخی و اماکن تاریخی این شهر آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان و گردشگران نورزی است گفت: همزمان با آغاز سفرهای نوروزی، ایستگاه های راهنمایی و اطلاع رسانی در نقاطی از این شهر به ویژه در مبادی ورودی آن از جمله پارک های مسافر و میادین بسیج، مجلس، راه آهن و مادرمستقر هستند.
یعقوب طالبی افزود: در این راستا گروه های راهنما و کارشناسان میراث فرهنگی و نیز در محل آثار باستانی و جاذبه های طبیعی این شهرستان با همکاری شهرداری و جمعیت هلال احمر برای راهنمایی مسافران ایجاد شده و ارائه خدمات می کنند.
وی ادامه داد: این راهنمایان با حضور مستمر در طول ایام تعطیلات نوروزی در محل موزه های تاریخی ایلخانی و سنگ نگاره ها، گنبدهای چهارگانه تاریخی و معبد مهر اطلاعات و راهنمایی های لازم را در خصوص این آثار به گردشگران و بازدیدکنندگان ارائه می دهند.
وی اضافه کرد: گروه های راهنمای گردشگری همچنین در محل جاذبه های طبیعی و گردشگری این شهرستان از جمله غار هامپوئیل، منطقه گردشگری سد علویان و امامزاده چکان در ایام تعطیلات نوروزی مستقر شده و خدمات ارائه می دهند.
وی با اشاره به اجرای تورهای رایگان گردشگری در این شهرستان گفت: این تورها با همکاری میراث فرهنگی و شهرداری مراغه برای بازدید گردشگران از آثار تاریخی این شهرستان اجرا می شود.
وی افزود: در این طرح فرهنگی و گردشگری، مسافران نوروزی می توانند با حضور در این تورها به صورت خانوادگی از جاذبه های گردشگری این شهرستان از جمله گنبدهای تاریخی، رصدخانه، معبد مهر و منطقه گردشگری سد علویان به صورت رایگان در دو نوبت صبح و عصر بازدید کنند.
گردشگران و مسافران نوروزی با بازدید از جاذبه های گردشگری و اثار تاریخی مراغه در نقاط مختلف این شهر تاریخی، می توانند اوقاتی به یاد ماندنی و ماندگار از این شهر با خود به ارمغان ببرند.
شهرستان مراغه با حدود ۵۱۵ اثر تاریخی و تپه های شناسایی شده جزو ۱۰ شهر دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی در کشور محسوب می شود که حدود ۳۰۰ اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
شهرستان مراغه با حدود ۲۶۳ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
۳۰۷۷/۷۴۸۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


آثار تاریخی


مراغه