اخبار گردشگری

پیام چهارشنبه سوری در خمین تکیه بر پیوستگی فرهنگی است

چهارشنبه سوری در سال های اخیر با موضوعاتی درآمیخته که به جای آرامش، تشویش و خطر را به همراه دارد و به همین منظور مردم خمین امسال با کمپین ‘نه به رفتارهای پر خطر’ در چهارشنبه پایان سال به دنبال تقویت پیوست های فرهنگی و زدودن باورهای نادرست از این آیین سنتی هستند.
پیام امسال چهارشنبه سوری در خمین برجسته سازی ارزش های اخلاقی، رعایت حریم افراد، مراقبت از سالخوردگان، کودکان و نوجوانان، صمیمیت و صله ارحام، پرهیز از خشونت و رفتارهای خطرآفرین تعیین شده و در این راستا برنامه ای هدفمند در فضای مجازی و توسط رسانه ها و نهادهای فرهنگی در همگرایی مردم صورت گرفته است.
اما به عقیده همه کارشناسان این روز ملی فرصتی است برای کنار هم بودن، تجربه شادی و زدودن تیرگی ها و کدودرت ها و نباید این داشته فرهنگی اصیل با باورهای انحرافی و رفتارهای غلط بیامیزد و تضعیف شود.
یک فعال و پژوهشگر حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص اصالت رسم چهارشنبه پایان سال گفت: با کشف آتش در دوره پارینه‌سنگی، از آنجا که این پدیده نقش به‌سزایی در پیشرفت و تداوم زندگی بشری داشت، به‌تدریج در باورهای دینی ملل باستان، به‌ویژه مشرق زمین، از جایگاه خاصی برخوردار شد و سنت تقدیس آتش به عنوان نماد مهروری و سرور در بین آریائیان رواج یافت.
محمد ناصری فرد افزود: نور و روشنایی در تمامی فرهنگ ها جایگاه ویژه خود را دارد و رسم چهارشنبه سوری و افروختن آتش در فرهنگ ایران باستان نیز مقدمه ای بر نوشدن طبیعت و استقبال از خوبی در تحویل سال جدید است.
وی اظهار کرد: با وجود غنای فرهنگی و اصالت چهارشنبه سوری، بی‌مهری‌های چند دهه اخیر به این آیین سبب شده آگاهی عمومی مردم از حکمت و کارکرد درونی این آیین‌ کم شود و به جای بهره گیری از این فرصت صحنه هایی از تهدید و خطر رقم بخورد.
ناصری فرد اظهار کرد: آیین چهارشنبه پایان سال در باور ایرانیان نمونه کاملی از تفریح و سرگرمی در سایه حفظ و انتقال ارزش‌ها ،اخلاقیات و باورها بوده و بسیاری از مصادیق همدلی و صمیمیت، احترام به حقوق خود و دیگران و همبستگی در سایه آن قابل تعمیق و گسترش است.
وی تاکید کرد: مردم باید متوجه منطق و آموزه های درونی سنن فرهنگی باشند تا کارویژه های مثبت و اثر بخشی آن ها بیشتر شود.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد خمین گفت: چهارشنبه‌سوری متعلق به طیف و گروه خاص نیست، بلکه همه در آن باید سهیم شوند و در راستای گفتمان تقویت ارتباطات اجتماعی و بهبود و گسترش باورهای نیک باید برای آن فضاسازی شود.
حسن حمزه لویی افزود: این آیین در ایران باستان نماد و نشانه نیروی مهر و دوستی است و هدف آتش‌افروزان برگرداندن نیروی فزاینده و نیک به مردمان برای چیره شدن بر غم و افسردگی بوده و همین هدف مهمترین دلیل برپایی جشن سده در میانه زمستان هم هست و می طلبد امروز نیز با درک عمیق این کارکرد هر ایرانی در پاسداشت چهارشنبه پایانی سال بیش از پیش کوشا باشد.
دانشجوی دکترای حقوق عمومی افزود: رفتارهای پرخطر که هیچ جایگاهی در مفاهیم چهارشنبه سوزی ندارد در سال های اخیر موجب حوادثی شده که شادمانی رسیدن بهار را به کام خانواده ها تلخ کرده است و نیاز است که برای ترمیم آن همه مردم بسیج شوند.
حمزلویی افزود: زنده نگه داشتن سنت ها و آداب ورسوم گذشته سرمایه کشور و بخش مهمی از هویت ایرانی است و برای همین منظور باید به صورت آگاهانه از رفتارهایی که در آیین چهارشنبه سوری ایجاد مزاحمت کرده و برهم زننده نظم عمومی و آرامش عمومی است جلوگیری شود.
وی تاکید کرد: استفاده از ترقه و مواد آتش‌زا را اقدامات خلاف عقل، معنویت و مغایر با فرهنگ غنی ایرانی است و به نوعی توهین به فرهنگ و آداب پیشینیان است که زمینه تحریف تاریخ و فرهنگ غنی ملت ایران را فراهم می کند.
سرپرست فرمانداری خمین گفت: چهره آیین های ایرانی آرامش بخش و خردگرا و شادی آفرین است و تفکر ایرانی و اسلامی در هر شرایطی همواره با خشونت مغایرت دارد.
احمد طهرانی افزود: رفتارهای پرخطر سال های اخیر در آیین چهارشنبه سوری نشانه غفلت و انحراف از درک این سنت دیرین و مثبت است که چیزی جز آسیب، دلهره و مزاحمت نداشته است.
وی توضیح داد: برای بازگشت به اصل و هویت واقعی این آیین کهن و احیای ارزشه ای اخلاقی آن نیاز به فرهنگ سازی است و در این راستا به صورت خودجوش حرکت هایی از سوی مردم و سمن ها درحال گسترش است.
سرپرست فرمانداری خمین گفت: مهار خطرهای احتمالی آیین چهارشنبه پایان سال در شهرستان خمین به همراهی مردم در رعایت نظم و امنیت وحقوق شهروندی نیاز دارد.
طهرانی افزود: نشاط و شادمانی از مولفه های مثبت در جامعه است و باید حفظ ارزش ها و هنجارها، احترام به حقوق شهروندی و قانون در آیین چهارشنبه پایان سال توسط هر شهروند به عنوان پاسدار آیین های کهن عملی شود.
وی اطهار کرد: تمهیدات لازم برای برقراری نظم و امنیت در شب چهارشنبه آخر سال در خمین اندیشیده شده و دستگاه های اجرایی در این خصوص آمادگی کامل دارند.
سرپرست فرمانداری خمین ادامه داد: تلاش بر این است که حوادث ناگوار ناشی از رفتارهای پرخطر در چهارشنبه پایان امسال روند نزولی داشته باشد و در این راستا خودمراقبتی توسط خانواده ها به صورت جدی باید اجرایی شود.
فرمانده انتظامی خمین گفت: ایران اسلامی آمیخته با آیین ها و سنت هایی است که منشا آن ها خیر و نیک است و به عنوان سرمایه ای عظیم فرهنگی باید حفظ شده و انحرافات و کجروی ها از آن ها زدوده شود.
سرهنگ عزیز عزیزی افزود:عزم همگانی نیاز است تا بتوان رفتارهای پرخطری که در سال های اخیر میهمان ناخوانده چهارشنبه سوری شده از این آیین گرفته شود و این سنت بدون خطر،همراه با نظم، امنیت و رعایت حقوق شهروندی انجام شده و همه از آن لذت ببرند.
وی افزود: تمهیدات لازم برای برقراری نظم و امنیت در شب چهارشنبه آخر سال در این شهرستان اندیشیده شده و این نیرو آمادگی کامل برای خدمت رسانی به مردم را دارد.
فرمانده انتظامی خمین گفت: به منظور حدف رفتارهای پرخطر چهارشنبه سوری برخورد با واردکنندگان، توزیع کنندگان و فروشندگان مواد محترقه در خمین دنبال شده و با خاطیان به صورت جدی برخورد خواهد شد.
سرهنگ عزیزی بیان کرد: تا کنون یک هزار و ۶۶۰ عدد انواع مواد محترقه از ۲ واحد صنفی متخلف در این شهرستان کشف شده است.
رئیس واحد آتش نشانی و خدمات ایمنی خمین نیز گفت: مراکز آتش نشانی این شهرستان برای بروز حوادث احتمالی آیین چهارشنبه سوری آمادگی کامل دارد و چهارخودروی آتش نشانی با تجهیزات کامل و یک گشت سیار به منظور حوادث احتمالی تجهیز شده است.
مهدی کمانی به شهروندان خمین توصیه کرد: در برای این که این آیین ایمن برگزار شود والدین باید با حساسیت لازم از تحرک های فرزندانشان آگاه باشند و در زمان برگزاری آیین اجازه جدا شدن آن ها از خانواده را ندهند و زمینه تخلیه هیجانات را ابا سرگرمی های بی خطر و با حضور خودشان فراهم کنند.
وی افزود: روشن کردن آتش در داخل محیط های سربسته نظیر پارکینگ های مسقف، مجاور خودروها و کنار اتاقک های تاسیسات برق خطرآفرین است و باید از آن اجتناب شود.
شهرستان خمین واقع در جنوب استان مرکزی با ۲ شهر ، ۲ بخش و هفت دهستان دارای ۱۰۵ هزار نفر جمعیت است.
۷۲۷۷/۶۰۱۳/

انتهای پیام /*


فرهنگی


آیین ها و سنن


چهارشنبه سوری


خمین