اخبار گردشگری

موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور

یکی از جاذبه‌های توریستی مذهبی شهر کوالالامپور پایتخت کشور مالزی است که بسیاری از مسلمانان بومی و سایر کشورهای جهان به دیدن آن می‌روند. این موزه به عنوان بزرگ‌ترین موزه هنرهای اسلامی در جنوب شرق آسیا شناخته می‌شود و محل نگه‌داری مجموعه‌های گسترده‌ای از نرهای تزئینی اسلامی از سراسر جهان است.

موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور

موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور به همراه باغچه‌ها و فضای اطراف آن نزدیک به ۲۷۰ جریب مساحت دارد و فقط ۵ دقیقه به صورت پیاده از مسجد ملی این شهر فاصله دارد. شاهکار هنری این موزه به گنبد آبی فیروزه‌ای در بالای ساختمان برمی‌گردد که به کمک دیوارهای شیشه‌ای اجازه نفوذ نور به داخل موزه می‌دهد.
 
سقف‌های گنبدی موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور با الگوهای اسلامی پیچیده تزئین شده‌اند، و آن را می‌توان یکی از آثار هنری و برجسته موجود در دنیا دانست. فضای نمایشی این موزه نزدیک به ۳۰ هزار مترمربع وسعت دارد و بیش از ۷ هزار اثر هنری در دو طبقه مجزای آن نگه‌داری می‌شوند. این ۷ هزار اثر در ۱۲ زمینه حوزه علمی و هنری از جمله معماری، فلز کاری، جواهرات، سکه و مهروموم و مواردی ازاین‌دست می‌باشد.

موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور

بخش مهم موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور شامل یک پرده زیبا مربوط به سال ۱۹۶۴ است که هر ساله عملیات نگهداری بر روی آن انجام می‌شود. همچنین نسخ خطی متعددی مانند کتاب نماز مربوط به قرن هفدهم و گالری‌های معماری بسیاری از جمله مدل‌های مساجد برجسته دنیا در آن قرار دارد. مقدس‌ترین مسجد مسلمانان، از جمله مسجدالحرام در مکه و بزرگ‌ترین مسجد جهان در کشور چین در این موزه مدل سازی شده‌اند.
 
موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور همچنین دارای امکانات و فعالیت‌های اضافی دیگر مانند کتابخانه کودکان، بخش داستان‌سرایی، و همچنین درس‌های هنری و صنایع‌دستی است. گردشگران در انتهای بازدید خود از این موزه می‌توانند به رستوران موزه مراجعه کرده و غذاهای متناسب با دین اسلام مربوط به کشورهای مصر، فلسطین، اردن، سوریه، لبنان، ترکیه، و ایران را صرف کنند.

موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور

فروشگاه موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور دارای مجموعه قابل‌توجهی از صنایع‌دستی اسلامی از سراسر جهان است که حتی جواهرات پیچیده و گران‌قیمت خاورمیانه نیز در آن یافت می‌شود. گردشگران پس از صرف نهار در رستوران این موزه می‌توانند به فروشگاه آن نیز مراجعه کرده و به خرید سوغات‌های اسلامی مشغول شوند.
 
اگر برای اولین بار است که به شهر کوالالامپور سفر می‌کنید توصیه ما این است که به بازدید موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور بروید و احتمالاً با مواردی مواجه خواهید شد که در سایر جاهای جهان دیده نمی‌شود. این موزه از ۱۰ صبح تا ۱۸ عصر پذیرای گردشگران از سراسر دنیا است و برای بازدید از آن محدودیت خاصی وجود ندارد.

منبع: www.kuala-lumpur.ws