اخبار گردشگری

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی: یزد نماد تلاش و ماندگاری در جهان است

احمد مسجد جامعی چهارشنبه شب در سلسله نشست فرهنگی، اجتماعی شب یزد
با عنوان « تعامل جهانی، فرصت ها و چالش های تعامل با گردشگران» افزود: حفظ و استحکام بخشی به میراث تاریخی یزد از اصلی ‌ترین علل ماندگاری و جهانی ‌شدن این شهر فرهنگی است .
وی ادامه داد: فرهنگ یزد در طول تاریخ همواره نمونه‌ای روشن از تعامل انسانی بود و این بخش از ایران اسلامی به رغم قرار گرفتن در منطقه بیابانی، تحمل کمبودها و سختی ها به پیشرفت و تعالی رسید و همچنان با قوت در مسیر سعادت خود حرکت می کند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: یزد را باید در عمل سرزمین کیمیاگران معرفی کرد که مردمان آن با استفاده از خاک و آب و استفاده از خشت ، بناهایی ناب و زیبایی را پدید آوردند و از قطره ‌قطره آب بهره بردند و آثار بسیار ارزشمندی را از خود بر جا گذاشته‌اند.
مسجد جامعی به وجود بادگیرهای زیبا درشهر یزد اشاره کرد و یادآورشد: بسیار شایسته است بادگیرهای استان ثبت جهانی شود تا از یغمای دیگران در امان بماند چون برخی کشورها در تلاش هستند تا این میراث ارزشمند ملی را به نام خود در میراث جهانی ثبت کنند.
وی بهره گیری از رسانه ‌ها و روش‌های مختلف برای استحکام ارزش‌های هویتی مردمان منطقه را بسیار ضروری ذکر کرد و افزود: نباید به ‌واسطه این تفکر از نوآوری و نوگرایی مناسب غافل باشیم چون حفظ ارزش‌ها زمانی ممکن و البته زیباتر می‌شود که با علم فناوری نوین آمیخته شود.
به گزارش ایرنا، مسجد جامعی در ادامه نشست یادشده ، فرهنگ ‌سازی را از اصلی‌ ترین عرصه‌ های توسعه فرهنگ و هویت اصیل ملی و منطقه‌ای دانست و یادآور شد: با استفاده از ابزارهای مختلف و فضای رسانه‌های مجازی باید فرهنگ مناسب را در جامعه تعالی بخشید.
وزیر سابق فرهنگ و ارشا اسلامی ادامه داد: آنچه در عصر کنونی مردم را به سمت خود جذب می‌کند، صفا و آرامش سازه‌ها و خانه‌های به‌ جا مانده از فرهنگ ‌های کهن و اصیل است و باید همواره در حفظ آنها کوشید.
مسجد جامعی تصریح کرد: کسانی که از سایر کشورها به ایران مسافرت می کنند از زرق‌ و برق کاشانه‌ ها و هتل‌های چند ستاره به صفا و آرامش ساختمان‌ها و اقامتگاه‌ های اصیل از جمله خانه‌های قدیمی یزد پناه می‌آورند و قطعا جذابیت این محل ها در کشور ما بسیار بیشتر از هتل‌های تازه ساخت در کشورشان است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: حفظ میراث ارزشمند گذشتگان و پاسداری از هویت ملی و منطقه‌ای امری برجسته و بسیار ضروری است، باید همواره به خود اتکا و از هویت و میراث ملی خود پاسداری کنیم .
سلسه نشست‌های شب یزد، قرار است به صورت مستمر در آخرین چهارشنبه هر ماه و با توجه به موضوع های متنوع با حضور اندیشمندان و فعالان عرصه‌های مختلف برگزار شود.
نخستین برنامه این نشست با موضوع تعامل جهانی، فرصت‌ها و چالش‌های تعامل با گردشگران با سخنرانی احمد مسجد جامعی برگزار شد.
کمیته میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد(یونسکو) ۱۸ تیر ماه در چهل و یکمین نشست خود درکراکوف لهستان، با اجماع، شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی خود ثبت کرد.
با توجه به غنای یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر آن در فهرست جهانی شامل بافت تاریخی یزد، باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد ثبت جهانی شده است.
استان یزد ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی و ۶هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی دارد که از این تعداد تاکنون، یکهزار و ۸۵۰ اثر به ثبت ملی رسیده است.
یزد در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است، به گونه ای که استقبال از این شهر تا پنج برابر افزایش یافت و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار، قنات، کاهگل، حسینیه ایران و شهر دوچرخه ها، شناخته می شود.
۷۵۳۶/۲۰۴۷/ خبرنگار: کاظم سبحان زاده**انتشار: عباسقلی اشکورجیری

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


فرصت چالش


احمد مسجد جامعی