اخبار گردشگری

چمن سلطانیه در دستور کار ثبت جهانی قرار می گیرد

به گزارش ایرنا، چمن سلطانیه باوسعت تقریبی ۳۵ کیلو مترمربع در ناحیه مرکزی متمایل به غرب استان زنجان قرار دارد این چمن با ارتفاع عمومی یکهزار و ۸۰۰ متر از سطح دریا از شمال به اراضی قرای خیرآباد و مشک‌آباد از غرب به قرای قلعه، المکی و حومه شهرستان سلطانیه و از شرق به قریه قره‌بلاغ محدود می‌شود.
مهین گزانی روز پنجشنبه در نشست رد پای محیط زیست در منشور حقوق شهروندی در زنجان افزود: با توجه به اینکه چمن سلطانیه مرکز بین المللی آبخیزدازی و تنوع زیستی بشمار می رود، از ۲ سال گذشته با همکاری یونسکو جزو مراکز منطقه ای و بین المللی به وجود آمده در ایران است.
وی خاطرنشان کرد: بعد از ثبت جهانی جنگل های هیرکانی، امید می رود چمن سلطانیه در دستور کار این ثبت قرار می گیرد.
رئیس اداره علوم کمیسیون ملی یونسکو گفت: سطح جنگل های هیرکانی سابقه طولانی از گذشته و دوران دوم زمین شناسی دارد و برای حفظ این جنگل ها پرونده آن در ماه ژانویه به یونسکو فرستاده می شود و در مرحله بعد به ثبت جنگل های جهانی اضافه شود.
گزانی با بیان اینکه مرزی برای دانش وجود ندارد باید براحتی در اختیار همه کشورها قرار گیرد، اظهار کرد: از وظایف یونسکو گسترش همکاری های بین المللی و منطقه ای بین کشورهاست.
وی اضافه کرد: یونسکو در ارتباط با مباحث زیست محیطی پنج برنامه بین المللی دارد که یکی از آن اقیانوس شناسی است.
رئیس اداره علوم کمیسیون ملی یونسکو گفت: این سازمان به عنوان تنها آژانس سیستم ملل متحد به مباحث اقیانوسی دریایی می پردازد و این علم یکی از پنج علم آینده دنیاست چرا که در حال حاضر اقیانوس ها و دریاها بکر و منابع آنها دست نخورده است.
گزانی یکی دیگر از آن برنامه بین المللی آب شناسی بیان کرد و افزود: برنامه بین المللی آب شناسی که با بیش از ۶۰ سال عمر خود در حال حاضر فاز هشت خود را طی می کند و دردهای جوامعی که مشکل این مایع حیاتی را دارند مطرح می کند.
وی ابراز کرد: خوشبختانه کمیته موفقی داشتیم و در حال حاضر ایران عضو شورای برنامه بین المللی آب است.
رئیس اداره علوم کمیسیون ملی یونسکو یکی دیگر از مباحث پنجگانه زیست محیطی یونسکو را برنامه انسان و زیست کره اعلام کرد و ادامه داد: در آن اکولوژیک های مختلف و ذخیرگاه ها مطرح می شود.
گزانی از وجود ۱۳ ذخیرگاه زیست کره در ایران خبرداد و افزود: در آن مباحث مشارکت های مردمی، استفاده بهینه و حفظ طبیعت مطرح است.
وی، دریاچه ارومیه را یکی از ذخیرگاه های یونسکو دانست که از ۶۰۰ ذخیرگاه این سازمان در شبکه به شمار می رود و هرچه با این دریاچه انجام شد در نتیجه رعایت نکردن استانداردها و قوانین بود.
رئیس اداره علوم کمیسیون ملی یونسکو گفت: در تلاش هستیم ذخیرگاه های زیست کره با همکاری این سازمان به پیش برود و در آینده ای نزدیک برنامه ذخیرگاه هامون با افغانستان برای ذخیرگاه های بین مرزی با همسایه ها انجام و حساسیت آبی این کشور همسایه برطرف و برای این موضوع از مباحث زیست محیطی وارد خواهیم شد.
گزانی با بیان اینکه ایران به بهشت زمین شناسی مشهور است، یادآورشد: دانشمندان مجربی داریم که در اجرای بسیاری از پروژه ه های زمین شناسی یونسکو مشارکت داشتند و توانستیم نخستین ژئوپارک خاورمیانه و ایران را با همکاری این سازمان به ثبت جهانی برسانیم.
وی ادامه داد: طی برج های آینده نشستی بین المللی تشکیل با یونسکرو ایران مساله مرکزیت ایران را به عنوان ایجاد مرکز آموزش قوی برای ژئوپارک ها مطرح می شود.
به گفته گزانی در ژئوپارک ها مسائل مربوط به جوامع محلی، فرهنگ سازی، آموزش و مباحث گردشگری مطرح می شود.
رئیس اداره علوم کمیسیون ملی یونسکو اظهارکرد: مباحث مربوط به علوم پایه و مهندسی یونسکو از سال ۲۰۰۵ شکل گرفته و ایران کمیته های پنجگانه یونسکو را راه اندازی کرده است.
گزانی افزود: یونسکو معتقد است جنگ در اذهان شکل می گیرد و صلح نیز باید در اذهان شکل بگیرد و این سازمان از دیرباز محل تلاقی فرهنگ های زیست محیطی بوده است و فعالیت آن بر این مبنا بوده است.
وی تاکید کرد: جنگ با طبیعت بدترین نوع جنگ و صلح با آن بهترین نوع صلح به شمار می رود و جنگ با طبیعت مثل سونامی آتشفشان، طوفان، خشکسالی، رانش و سیل ناشی از عملکردهای مستقیم و غیرمستقیم بشری است.
رئیس اداره علوم کمیسیون ملی یونسکو به مساله حقوق شهروندی و محیط زیست اشاره کرد و یادآورشد: شهروند مرکب از ۲ کلمه ‘شهر’ با معنی جامعه انسانی و ‘وند’ به معنی حضور وابسته به جامعه بوده مفهوم شهروندی طی ۲ دهه گذشته به طور گسترده ای بر زبان و قلم سیاستمداران جاری می شود.
گزانی، فرانسویان را از پیشتازان اجرای حقوق شهروندی در جامعه نام برد و افزود: لزوم شناخت دقیق شهروندی و حقوق آنها و آنچه داشتن حق محیط زیست سالم ضروری است مطرح می شود چرا که این حق به عنوان حقوق اساسی شهروندان مطرح است و در نبود آن احقاق حق صورت نمی گیرد.
وی اضافه کرد: محیط زیست آلوده سلامت روحی، جسمی و روانی، شهروندان را به خطر انداخته و حیات آنها را نابود می کند.
رئیس اداره علوم کمیسیون ملی یونسکو گفت: نهضت شهروند سازی یکی از راه های مقابله با فساد محسوب می شود و شهروند به قوانین اجتماعی احترام می گذارد و برای داشتن جامعه ای متمدن و قانونمدار در تلاش است و در این جامعه ای احترام به محیط زیست یک اصل می شود.
گزانی خاطرنشان کرد: در جهانی که بیش از هفت میلیارد انسان در آن زندگی می کنند این افراد با پدیده های آلودگی هوا، ترافیک، هدر رفت وقت، گسترش بی رویه سوخت و منابع انرژی روربرو هستند.
وی به حاشیه نشینی در شهرها اشاره کرد و ادامه داد: هزاران نفر به سبب حاشیه نشینی و بی توجهی به محیط زیست، ساخت و سازهای غیرمجاز، سکونت در خانه های ناامن و فرسوده آنها را در معرض خطر قرار داده که باید بدانیم میراث مشترک انسان ها و نسل های آینده زمین است.
به گفته رئیس اداره علوم کمیسیون ملی یونسکو، گرم شدن سیاره زمین، آلودگی های گسترده ناشی از صنایع، آب شدن یخ های قطبی زندگی همه افراد بشر را تهدید می کند.
گزانی تاکید کرد: ظهور مفاهیم شهروند جهانی و شهروند اکولوژیست بازتاب توجه عمیق انسان مسئولیت پذیر به محیط زیست است.
وی اظهارکرد: در عصر حاضر انسان ناگزیر است بین الزامات زیست محیطی و تامین زیستگاه های مناسب انسانی موازنه برقرار کند.
رئیس اداره علوم کمیسیون ملی یونسکو گفت: اعتقاد بر این است برای حفظ حقوق زیست محیطی شهروندان بهترین پایگاه دفاع از آن، ساخت آن در فکر انسان بوده و آموزش محیط زیست بخش بنیادین این پایگاه به شمار می رود.
گزانی تاکید کرد: هدف از آموزش باید ارتقای سطح دانش و آگاهی همه مردم از اوان کودکی درباره نظام های فیزیکی، زیست شناختی و ارتقای حمایت از زندگی بر روی زمین باشد تا اقدامات شهروندان اثر منفی بر محیط زیست وارد نکند.
به گزارش ایرنا، در این نشست گروه های مردم نهاد در زمینه محیط زیست، مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری، محیط زیست استان و اعضای شورای شهر زنجان حضور داشتند.
۷۳۲۵/۸۰۶۸
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشاردهنده: اسماعیل جهانبخش

انتهای پیام /*


اقتصاد


کمیسیون ملی یونسکو


جهانی شدن چمن سلطانیه


محیط زیست و منبع طبیعی