اخبار گردشگری

مرمت قلعه تاریخی قمیشلو اصفهان پایان یافت

به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان روز چهارشنبه به نقل از ‘ فریدون الهیاری ‘ اعلام کرد: این بنا طی ۶ مرحله مرمت شده است.
وی اضافه کرد: مرحله ششم مرمت قلعه تاریخی قمیشلو با بیش از ۲ میلیارد و پانصد میلیون ریال انجام شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: در این مرحله مرمت دیوارها، سقف و تزئینات مجموعه شاه نشین، اصطبل، سر در ورودی، برج های دیده بانی و مجموعه حَرمسرای قلعه در دستور کار قرار گرفت.
الهیاری اضافه کرد: این قلعه تاریخی در پناهگاه و پارک ملی حیات وحش قمیشلو قرار گرفته و به نوعی دروازه ورود به محور گردشگری غرب استان اصفهان به شمار می آید.
وی با اشاره به قدمت این قلعه تاریخی افزود: قلعه تاریخی قمیشلو همانند کاخ سرهنگ آباد شهرستان اردستان در دوران قاجار بنا شده و یکی از شکارگاه های حکام منطقه مرکزی ایران به ویژه ‘ ظل السلطان ‘ حاکم وقت اصفهان به شمار می رفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به طرح های مرمتی این قلعه بزرگ تاریخی، اظهار داشت: قلعه تاریخی قمیشلو با وسعت بیش از ۱۰ هزار متر مربع و با وجود باغی به وسعت ۱۵ هکتار، در قلب پارک ملی قمیشلو قرار گرفته است.
وی افزود: باتوجه به اهمیت این این بنا، کار مرمت این قلعه تاریخی طی چند سال گذشته و به تناوب و با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی و انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان تیران و کرون انجام شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون هم با اشاره به ویژگی های طبیعی منطقه قمیشلو گفت: پناهگاه و پارک ملی قمیشلو بعنوان یکی از قدیمی ترین پناهگاه های حیات وحش ایران و جهان به شمار می رود به گونه ایی که مجموعه پناهگاه حیات وحش با وسعت ۱۱۳ هزار هکتار و همچنین پارک ملی قمیشلو نیز دارای ۳۶ هزار هکتار وسعت است.
محسن مظاهری افزود: پناهگاه حیات وحش قمیشلو با قدمتی در حدود ۱۵۰ سال، حدود ۴۰ سال پیش از منطقه حفاظت شده ‘یلواستون’ در کشور آمریکا، سابقه حفاظت و کنترل دارد.
وی با اشاره به قرار داشتن قلعه تاریخی قمیشلو در مرکز این پارک و پناهگاه حفاظت ملی، تصریح کرد: این مجموعه بزرگ تاریخی در قلب پارک ملی حفاظت از حیات وحش قمیشلو و در ۱۵ کلیومتری شمال شهر تیران قرار گرفته است.
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون گفت: برای حفاظت و بهره برداری از این مجموعه توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی، رایزنی های مفصلی را با سازمان حفاظت از محیط زیست آغاز شده و امیدواریم تا با همکاری دو سازمان میراث فرهنگی و سازمان حفاظت از محیط زیست، گام ارزشمندی در حفاظت از این مجموعه بزرگ و منحصر به فرد تاریخی برداشته، و موجب توسعه گردشگری فرهنگی و طبیعی در دروازه ورودی غرب استان اصفهان شود.
قلعه تاریخی قمیشلو در سال ۱۳۸۰ به شماره ۵۴۳۷ در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت ملی رسیده است.
قلعه تاریخی قمیشلو (قلعه شاهزاده قاجار) در دشتی پهناور بنا شده است و از آثار تاریخی شهرستان تیران و کرون به شمار می رود.
قلعه تاریخی قمیشلو، یک بنای قاجاری است که به استناد کتاب خاطرات مسعود میرزا ظل السلطان، بخشی از بناهایی است که به دستور این شاهزاده برای ییلاق و شکار بنا شده و بعد از وی نیز توسط پسرش صارم الدوله مورد استفاده قرار می گرفته است.
قلعه تاریخی قمیشلو دارای بخش های مختلفی از جمله شاه نشین، حرمسرا، بار عام، مطبخ، اصطبل، شربت خانه، محل اسکان تفنگچی ها، رعایا و باغبانان و همچنین باغ بزرگی در سمت شرقی آن است.
شهرستان تیران و کرون در ۴۵ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.
۷۱۵۰/ ۲۰۹۳ ** خبرنگار: علی نعمانی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مرمت قلعه قمیشلو


اصفهان