اخبار گردشگری

نبود نمایشگاه، دغدغه هنرمندان صنایع دستی تیران و کرون است

به گزارش ایرنا، حمایت از تولید و عرضه آثار هنری یکی از ظرفیت های مهم برای تحقق اقتصاد مقاومتی در زمینه هنر و صنایع دستی است که با ورود افراد توانمند در این عرصه و عرضه محصولات فاخر می توان زمینه اشتغال در این بخش را فراهم و به تقویت اقتصاد هنر کمک کرد.
ارائه تسهیلات بانکی، توسعه کارگاه های تولید محصولات هنری، تسهیل در شرایط اخذ مجوز برای ایجاد کارگاه های کوچک و بزرگ و مواردی از این قبیل از نیازهای مهم و اولیه برای رونق محصولات هنری است.
اما چگونگی عرضه این محصولات و ایجاد بازار و درآمدزایی از محصولات هنری موضوع مهمی است که در شهرستان ها مورد غفلت قرار می گیرد.
شهرستان تیران و کرون با داشتن افراد هنرمند و علاقه مند به فعالیت های هنری از جمله مناطقی است که ایجاد مکانی برای عرضه تولیدات هنری در این شهرستان مورد غفلت قرار گرفته است.
نبود بازارچه محلی و نبود بستر مناسب برای تجاری سازی تولیدات هنری این شهرستان، نتوانسته زمینه در آمدزایی هنرمندان تیران و کرون را فراهم کند و موجب از بین رفتن انگیزه هنرمندان این شهرستان برای ادامه فعالیت های هنری شده است.
مدیر تامین اجتماعی شهرستان تیران و کرون روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به جمعیت تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: از ۲ سال قبل تاکنون بیش از هزار هنرمند این شهرستان زیر پوشش بیمه هنرمندان صنایع دستی تامین اجتماعی قرار گرفته اند.
‘ حسنعلی رونما ‘ افزود: سهمیه این شهرستان برای ارائه خدمات بیمه تامین اجتماعی به قشر هنرمند ۵۰۰ نفر بود اما به دلیل وجود ظرفیت و اعلام درخواست ها این سهمیه به هزار نفر افزایش یافت.
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران نبود مکانی برای تجاری سازی و فروش تولیدات هنرمندان این شهرستان را چالش فرا روی این بخش دانست و افزود: راه اندازی بازارچه هنرمندان در این شهرستان برای برطرف کردن این چالش موثر است.
محسن مظاهری افزود: ایجاد بازارچه هنرمندان برای عرضه تولیدات صنایع دستی شهرستان تیران از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان و مشارکت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تیران در حال پیگیری است.
وی ادامه داد: خرید از تولیدات صنایع دستی هنرمندان برای هدیه، تامین نیازهای خانگی و اداری نقش موثری در حمایت از هنرمندان دارد و از مسئولان و مردم شهرستان تقاضا کرده ایم با خرید این صنایع از هنرمندان حمایت کنند.
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تیران و کرون نیز راه اندازی بازارچه محلی برای عرضه محصولات هنری را در حمایت از هنرمندان تاثیرگذار دانست و افزود: طی جلساتی که با شهردار سابق و اعضای سابق شورای اسلامی شهر تیران داشتیم، ایجاد این بازارچه در این شهر مورد تاکید قرار گرفت اما تغییر مسئولان شهری مانع از اجرای تصمیم های قبلی شده است.
علی معینی اضافه کرد: راه اندازی بازارچه عرضه محصولات هنری با اعضای دور پنجم شورای اسلامی و شهردار جدید پیگیری می شود.
وی ادامه داد: اختصاص مکانی مناسب برای ایجاد بازارچه جهت عرضه تولیدات هنری اقدامی موثر برای حمایت از هنرمندان است و لازم است مکانی برای اینکار در نظرگرفته شود که در دسترس مردم باشد.
هنرمندان شهرستان تیران و کرون در ۳۰ رشته صنایع دستی فعالیت دارند که قدمت این رشته‌ ها در این شهرستان به ۵۰۰ سال قبل می ‌رسد.
چرم دوزی، ترمه بافی، قلاب بافی، صنایع چوبی، سفره قلمکار، سفالگری، زنگوله سازی، ماشته بافی، سفره کاری قلمکار به روش خاص از جمله رشته هایی است که هنرمندان شهرستان تیران و کرون در تولید آنها نقش دارند.
هنرمندان تیران و کرون علاوه بر صنایع دستی در رشته های هنرهای دیجیتال از جمله گرافیک، انیمیشن و تولید فیلم کوتاه فعال هستند.
شهرستان تیران و کرون با بیش از ۷۱ هزار نفر جمعیت در ۴۵ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.
گ.۷۱۳۱ / ۲۰۹۳ ** خبرنگار: اکبر مهدی زاده ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنایع دستی


تیران و کرون