اخبار گردشگری

گسترش فضای معبد مهری مراغه به ۸ برابر کنونی

یعقوب طالبی روز یکشنبه در حاشیه بازدید از نهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری های آذربایجان شرقی در گفت و گو با ایرنا افزود: اولین مطالعات هارکوژئوفیزیک در شمالغرب کشور در این معبد انجام شد و در پی این مطالعات مشخص شد که فضای وسیعی در زیر این منطقه وجود دارد.
وی با بیان اینکه معبد مهری ورجوی مراغه به عنوان بزرگترین معبد مهرپرستی ایران به شمار می رود، اظهار کرد: برای اینکه گردشگران با فضای نامناسبی در این مجموعه مواجه نشوند محدوده آن ساماندهی شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه با اشاره به ساماندهی بصری مجموعه در فضای مجازی یادآوری کرد: مجموعه معبد مهری نیازمند استحکام بخشی، کاوش و مرمت است.
طالبی با اشاره به اینکه حصارکشی بخشی از این مجموعه انجام شده گفت: مرمت، کاوش و ایجاد فضاهای خدماتی، اقامتی و پذیرایی در آن نیاز به مشارکت بخش خصوصی دارد.
وی با بیان اینکه در آینده نزدیک فراخوان عمومی برای جذب سرمایه گذاران علاقمند برای اجرای طرح های مشارکتی در این مجموعه منتشر می شود، گفت: برای مرمت، کاوش و اجرای طرح های خدماتی و رفاهی در این مجموعه نیاز به بیش از ۵۰ میلیارد ریال اعتبار است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه اظهار کرد: بازگشت سرمایه در این معبد تضمین شده زیرا این اثر تاریخی مورد استقبال گردشگران است.
طالبی اتمام پروژه های میراث فرهنگی را از اولویت های حوزه میراث فرهنگی این اداره اعلام کرد و افزود: با توجه به تعداد زیاد بناهای تاریخی در مراغه از سال ۹۳ تا سال جاری کمتر از ۵ میلیارد ریال اعتبار برای کل بناهای تاریخی تخصیص یافته است.
وی یادآوری کرد: با این میزان اعتبار مرمت و استحکام بخشی حداقل ۳ بنا به اتمام رسیده و تحویل شده است.
طالبی، مرمت و استحکام بخشی مسجد شجاع الدوله، مسجد سفید با مشارکت بخش خصوصی و کلیسای هوانس را از اقدام های این اداره در حوزه میراث فرهنگی اعلام کرد.
معبد مهری ورجوی مراغه با دو هزار و ۵۰۰ سال قدمت از آثار با ارزش دوره اشکانی در این شهرستان است.
این اثر تاریخی با شماره ۷۸۸ در سال ۱۳۴۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: محمد رستگار
۸۰۲۳/۶۱۸۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


معبد مهری


مراغه