اخبار گردشگری

توسعه صنایع تبدیلی عاملی در ایجاد اشتغال و کاهش مهاجرت روستائیان است

به گزارش ایرنا، سید علی آقازاده روز پنجشنبه در آیین هفتمین جشنواره انگور روستای هزاوه، افزود: راه اندازی واحدهای تولیدی به خصوص توسعه صنایع تبدیلی در روستاها و با مدیریت منطقی و کارشناسی از سوی مسئولان مربوطه بستر ساز اشتغال پایدار و تضمین معیشت خانوارهای روستایی است و دولت بر آن تاکید دارد.
وی ادامه داد: حمایت از اشتغال خرد روستایی نه تنها ارتقای شرایط اقتصادی و معیشتی روستائیان را رقم می زند بلکه می تواند گامی اساسی در راستای مهاجرت معکوس باشد.
استاندار استان مرکزی بیان کرد: روستای هزاوه اراک با برخورداری از ظرفیت عظیم باغداری و تولید محصولات باغی بی رقیب، باید به عنوان یک نشان تجاری برجسته در تمام کشور معرفی شود و مسئولان استانی باید در سایه برنامه ای هدفمند تحقق این مهم را مجدانه پی بگیرند.
وی افزود: روستای هزاوه را به لحاظ زادگاه میرزاتقی خان امیرکبیر و وجود آرامگاه سید احمد(جد رهبر معظم انقلاب) و همچنین محصولات برجسته باغی، قابلیت تبدیل شدن به قطب گردشگری را دارد و مدیریت ارشد استان مرکزی نیز از این راهبرد حمایت می کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز در حاشیه این جشنواره گفت: اقتصاد پایدار، تولید ثروت و اشتغالزایی مولد در مناطق روستایی با معرفی و باروری ظرفیت های بومی و فرهنگی پیوند خورده که این مهم از اولویت های در دولت دوازدهم است.
سید محمد حسینی افزود: خرده فرهنگ های بومی دارای ظرفیت های خاص هستند و در مناطق روستایی می توان با توسعه بوم گردی و تقویت بازار فروش محصولات بومی بر معیشت و اقتصاد ساکنان اثرگذاری داشت.
وی اظهار کرد: برپایی جشنواره های بومی و محلی مبتنی بر داشته های روستا ضمن حفظ و معرفی خرده فرهنگ ها، بستری برای تقویت درآمدزایی، هدایتگری منابع اقتصادی و توسعه کسب و کار در حوزه گردشگری است.
وی، افزایش تولید بومی، جذب سرمایه گذار و بستر سازی برای صادرات و ارتقای درآمد کشاورزان را از دستاوردهای بلندمدت این جشنواره ها عنوان کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: جشنواره انگور هزاوه فرصتی برای معرفی انواع محصولات باغی این روستا است که امسال در ۴۰ غرفه آن علاوه بر نمایش نحوه تهیه شیره سفید و باسلق به عنوان محصولات فرآوری شده از انگور، سایر تولیدات روستایی نظیر شیره عسل، کلوچه و نان محلی، انواع آش، غذا و دسر، انواع ترشی، لبنبات محلی، محصولات کشاورزی مانند بادام، کشمش و گردو نیز در معرض دیدعموم قرار گرفته است.
حسینی افزود: برگزاری جشنوراه انگور هزاوه در سال گذشته پنج میلیارد ریال درآمدزایی داشت و پیش بینی می شود امسال این رقم تا ۱۰ میلیارد ریال برسد.
دهیار روستای هزاوه نیز در این جشنواره گفت: ظرفیت های روستای هزاوه در سال های اخیر به درستی معرفی شده و در جشنواره انگور پارسال پنج هزارنفر از استان های همجوار و استان مرکزی از این جشنواره دیدن کردند که پیش بینی می شود شمار بازدیدکنندگان امسال به ۱۰۰ هزار نفر برسد.
معصومه حسین خانی افزود: جشنواره های روستایی معرف داشته های فرهنگی و محصولات و سنن هر منطقه است و نیاز است برای رونق و بهبود درآمد روستایی بر این بخش سرمایه گذاری بیشتری شود.
وی گفت: سال گذشته به علت استقبال بی نظیر مردم از جشنوراه انگور هزاوه زمان برگزاری آن ۱۰ روز تمدید شد و جشنواره امسال نیز تا چهارم آبان ماه دایر خواهد بود.
هزاوه در ۱۰ کیلومتری غرب اراک قرار دارد که با آب و هوای مناسب برای باغداری و دارای مزارع وسیع انگور است.
این روستا زادگاه امیرکبیر، میرزا بزرگ قائم مقام و میرزا ابوالقاسم قائم مقام است.
روستای هزاوه علاوه بر ویژگی های تاریخی دارای ذخایر آب فراوان، آب و هوای کوهستانی و چشم اندازهای طبیعی و معماری است.
در این آیین نمایندگان مردم اراک، کمیجان و خنداب در خانه ملت، معاونان استاندار مرکزی، فرماندار اراک و جمعی از مسئولان محلی حضور داشتند.
۶۹۹۱/۶۰۱۳/۳۰۱۷/خبرنگار: مصطفی مجللی نسب و معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


جشنواره انگور


استان مرکزی