اخبار گردشگری

تحقق مهاجرت معکوس با رونق گردشگری در روستاهای هدف گردشگری شاهرود

به گزارش ایرنا ، در ۱۴ سال گذشته بحران خشکسالی و کم آبی یکی از مهم ترین دلایل مهاجرت روستاییان به شهرها شده بود . به همین خاطر هر ساله روستاییان زیادی با فروش دام و زمین های کشاورزی، سرزمین آبا و اجدادی خود را رها کرده و به امید یافتن شغلی مناسب به شهرها می رفتند، غافل از اینکه این روزها بیشتر شهرنشینان از کم آبی، بیکاری و آلودگی هوا رنج می برند.
با به وجود آمدن پدیده نوین حاشیه نشینی و مشکلات ناشی از آن ، مسوولان به فکر راه چاره افتادند تا بتوانند برای نسل جدید انگیزه ماندن در روستا را به وجود آورند.
در این مسیر اما کمبود آب، بزرگ ترین سد برای رونق کارهایی چون کشاورزی و دامداری است که از گذشته های دور شغل اصلی و سنتی مردم به شمار می رفته است. بنابراین باید برای هر منطقه متناسب با توانایی های موجود، شغل های جدیدی دست و پا کرد.
افزایش درآمد از راه گسترش گردشگری یکی از راهکارهایی است که از زمان آغاز به کار دولت یازدهم رنگ و بویی دیگر به خود گرفته است. بهره بردن از تجربه های موفق کشورهای صاحب نام در این حوزه و بومی سازی آنها و بررسی توانمندی های نقاط گوناگون کشور و معرفی آن ها ، سبب شد گردشگری روستایی و به تعبیری بوم گردی بتواند به راحتی و در مدت کوتاهی جایگاه خود را در میان دیگر بخش های وابسته به این صنعت مهم، پیدا کند.
مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، در گفت و گویی با ایرنا، با اشاره به افزایش ۳۰ برابری تعداد اقامتگاه های بوم گردی کشور در دولت تدبیر و امید، افزود: در سال ۹۴ فقط ۲۰ اقامتگاه بوم گردی دارای مجوز در ایران فعال بود اما اکنون این تعداد به بیش از ۶۲۰ مورد رسیده است.
محسن رنجبر گفت: گردشگران خارجی بیشتر برای تجربه حضور در مکان های سنتی، چشیدن غذاهای محلی و خرید صنایع دستی به هر منطقه سفر می کنند و به همین دلیل باید از توسعه این اقامتگاه ها که بیانگر سبک زندگی اصیل ایرانی است، حمایت کرد.
وی با بیان اینکه با تلاش دولت یازدهم برای نخستین بار، ایران به عنوان مقصدی برای گردشگران توانست در رتبه ای کم تر از ۵۰ قرار گیرد، تاکید کرد: با این وجود هنوز تا رسیدن به جایگاهی شایسته در میان کشورهای دنیا از نظر شاخص گردشگری فاصله داریم اما با در نظر گرفتن سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، می توان تا سال ۱۴۰۴، شاهد پنج برابر شدن آمار گردشگران بود.
روستای هدف گردشگری قلعه بالا در بخش بیارجمند شاهرود یکی از نمونه های موفق در زمینه توسعه اقامتگاه های بوم گردی و جذب گردشگر است؛ به گونه ای که در بازه زمانی حدود پنج سال، نه تنها ساکنان آن تصمیمی به هجرت از زادگاه پدری نگرفتند، بلکه بسیاری از خویشان خود را که سال های دور برای کار و تحصیل به شهرهای اطراف رفته بودند را هم به دیارشان باز گردانده اند.
محمدعلی احمدی یکی از این افراد است. مردی میانسال که به گفته خود ۵۰ سال پیش با پدر و مادر و دیگر اعضای خانواده اش به مشهد مهاجرت کرده و پس از سال ها که برای دیدن اقوام به قلعه بالا سفر می کند، آب و هوای خوب و امنیت این روستا، بهانه ای برای ماندنش می شود.
او اکنون در قلعه بالا خانه ای اجاره کرده و از ماشینش برای سرویس مدارس، رفت و آمد گردشگران و مردم روستا استفاده می کند. احمدی می گوید دختر و داماد و همچنین برادرش می خواهند برای سکونت به قلعه بالا بیایند.
راه اندازی قدیمی ترین اقامتگاه های قلعه بالا به سال ۸۸ باز می گردد. حسین کیقبادی، معروف به عمو حسین صاحب یکی از نخستین اقامتگاه های این روستا است. وی در پاسخ به این پرسش که چرا گردشگران او را عمو حسین صدا می زنند، می گوید: من با هریک از مهمانان خود همانند اعضای خانواده ام برخورد کرده و از آنان پذیرایی می کنم تا خاطره ای خوش از اقامت کوتاه خود داشته باشند و شاید به همین دلیل به ‘عمو حسین’ معروف شده ام.
وی با بیان اینکه در ابتدای کار هنوز اقامتگاه های دیگری نه تنها در روستا بلکه در استان شکل نگرفته بود، اضافه کرد: نخستین هدف از تبدیل منزل خود به اقامتگاه، حفظ میراث پدری و بافت سنتی روستایی بود اما پس از آن زمینه های ایجاد اشتغال و درآمد هم خود به خود مهیا شده و با رونق کار، دیگران هم از ما الگو گرفتند.
صداقت عمو حسین را می توان در این جمله ای که بر زبان آورد، متوجه شد: زمانی با خودروی وانت نیسان کار می کردم و حدود ۱۰، ۱۵ سال نان شب خود را به زحمت در جاده به دست می آوردم اما اکنون درآمد کار به قدری خوب است که ماشین ۶۰ میلیونی سوار می شوم.
وی تاکید می کند: کار بوم گردی حتما با کمک و همبستگی اعضای خانواده پای می گیرد و گردشگر هم به امید خوردن دستپخت خانم خانه به این منزل مراجعه می کند، پس باید همه در کنار هم تلاش کنیم.
کیقبادی تنها یک درخواست از مسوولان دارد و می گوید: از مسوولان می خواهم پای سرمایه گذاران بزرگ و غریبه را به روستاهای هدف گردشگری، باز نکنند چرا که آنان قدرت بیشتری دارند و جوامع محلی نمی توانند با آن ها به رقابت بپردازند.
حمزه عجمی، مدیر یکی دیگر از اقامتگاه های با سابقه این روستا است. وی درباره یکدلی مردم قلعه بالا برای رونق گردشگری در روستای خود، سخن می گوید.
به گفته عجمی از سال ۸۸ تاکنون، مردم، دهیاری و شورای اسلامی قلعه بالا با یکدیگر هماهنگ شدند تا زادگاه خود را به یکی از قطب های بوم گردی شهرستان و استان تبدیل کنند.
وی ادامه می دهد: مردم قلعه بالا نسبت به هم حس حسادت نداشته و در جذب گردشگر همکاری می کنند، برای نمونه اگر شبی تعداد مهمانان یک اقامتگاه بیش از ظرفیت باشد، اقامتگاه بعدی پذیرای باقی آنان بوده و صحبتی هم از مبلغ پرداختی نمی شود بلکه آخر کار، با همان اقامتگاه نخست تسویه حساب می کنند.
دهیار قلعه بالا هم در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به وجود ۱۲ اقامتگاه بوم گردی مجوزدار در این روستا، می گوید: اکنون به این نتیجه رسیده ایم که باید با توقف توسعه اقامتگاه ها، در حوزه های دیگر وابسته به گردشگری چون صنایع دستی، صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی و سوغات شغل ایجاد کرد.
محمود عجمی می افزاید: چندین خودروی شاسی بلند برای آفرود و رفت و آمد گردشگران به پارک ملی توران آماده کرده ایم؛ از سوی دیگر چند جوان تحصیل کرده روستا را هم برای مترجمی گردشگران خارجی آماده می کنیم.
وی با بیان اینکه به طور معمول، هر شب ۳۰۰ مهمان در اقامتگاه های این روستا پذیرایی می شوند، اضافه می کند: اما در تعطیلات این میزان افزایش یافته و برای اقامت گردشگران، از خانه های افراد تحت پوشش کمیته امداد هم استفاده می کنیم تا کمکی هم به آن ها شود.
دهیار قلعه بالا ادامه می دهد: سالانه به طور میانگین ۱۵ هزار گردشگر ایرانی و هر ماه هم حدود ۲۰ گردشگر خارجی به این روستا سفر می کنند.
از دیگر ویژگی های قلعه بالا، پاکیزگی و آرامش این روستاست. مردم این منطقه همچنین به دلیل قرار گیری در منطقه حفاظت شده توران، در زمینه حفظ حیات وحش و محیط زیست هم افراد موفقی هستند.
علاوه بر قلعه بالا، توسعه بوم گردی در روستاهایی چون رضا آباد و ابر و در شهرهایی چون کلاته خیج در شهرستان شاهرود در حال قوت گرفتن است. با این روند تبدیل این شهرستان به یکی از قطب های بوم گردی در شمال شرق کشور در سال های آینده، دور از انتظار نخواهد بود.
روستای قلعه بالا از توابع بخش بیارجمند شاهرود، در ۲۴ کیلومتری جنوب شرقی شهر بیارجمند و حدود۱۲۰ کیلومتری شاهرود قرار گرفته است.
قلعه بالا بر اساس آخرین سرشماری دارای ۲۰۰ خانوار با جمعیتی ۴۷۰ نفری است.
۷۳۵۹/۶۱۶۷ خبرنگار: مهسا شانیان ** انتشار دهنده :‌محسن شاکری
(برای آگاهی از اخبار شهرستان های شاهرود و میامی به کانال تلگرامی اخبار ایرنا شاهرود به آدرس @irnashahroud مراجعه فرمایید)

انتهای پیام /*


اجتماعی


مهاجرت معکوس


روستای قلعه بالا


بیارجمند شاهرود