اخبار گردشگری

غذاهای کشور روسیه ، در روسیه چه بخوریم؟

سوپ بورش  (Borsch)

سوپ بورش  (Borsch)

این سوپ چغندر و هویج قرمز رنگ در روزهای سرد مسکو بسیار دلچسب و لذیذ است که با گوشت یا بدون گشوت، سیب زمینی، گیاهان دارویی و اسمتانا (خامه ترش روسی) سرو می شود. همراه این سوپ نان چاودار یا نان سیر و با پنیر رنده شده  خورده می شود و ان قدر مقوی و مفصل است که به عنوان یک وعده کامل خورده شود اما اغلب به عنوان پیش غذا میل می شود. این سوپ ان قدر مزه ای خوب دارد که شما را وادار می کند دیگر غذاهای روسی را نیز امتحان کنید. یوخا (ukha) دیگر سوپ فصلی  روسی است که با ماهی و سبزیجات تهیه می شود.


پنکیک های روسی

پنکیک های روسی

بلینی (Blini) ورژن کرپ (پنکیک نازک فرانسوی) است که یک غذای اصلی در منوهای روسی است. این غذا معمولا از  گندم سیاه یا شکر سفید تهیه می شود. معمولا گوشت نمک سود، قارچ های خامه ای، خامه ترش، مربا و شیر عسل با این غذا میل می شود. سیرنیکی (syrniki) دیگر  پن کیک معروف روسی است که برای صبحانه یا دسر  سرو می شود. این پن کیک ها معمولا با مرباهای روسی و مغز میوه ها پر می شوند.


سالاد روسی

سالاد روسی

این سالاد جهانی را  که شاید در شهر خود نیز  ان  را امتحان کرده اید، را سخت می توان غذایی روسی نامید. نمونه پخته شده در روسیه تازه تر و ترد تر است – بر خلاف نمونه های خارجی که مایونز زیاد و غلیظ استفاده می شود- مایونز کم و سبکی  سرو می شود. احتمالا این مسئله به خاطر استفاده از ترشی یا خیار شور تازه روسی است اما پایه سیب زمینی، نخود، تخم مرغ و مایونز یا خامه ترش ترکیب اصلی غذا است. در مسکو این غذا با نام سالاد اولیور – به نام مخترعش لوسین اولیور که در سال ۱۸۰۰ دستور پخت محرمانه ان را ابداع کرد-شناخته می شود اما مواد تشکیل دهنده  اولیه گران بود و با مواد ارزان تر تغییر کرد.


شاه ماهی یا ماهی آزاد نمک سود

شاه ماهی یا ماهی آزاد نمک سود

ماهی شور، نمک سود، رودخانه و دریایی سهم عمده ای در اشپزی روس ها دارد و به طور ظریف و استادانه ای پخته شده تا مزه تازه و لذیذی داشته باشند. در منو ها، ماهی نمک سود یا دریایی را به عنوان غذایی کامل با پن کیک های روسی می بینید.  شاه ماهی که با سالاد سرو می شود  غذایی معمول است که شوبا (shuba) نام دارد که داخل شکم شاه ماهی را با لایه های سبزیجات، پیاز، چغندر و مایونز  پر می کنند.


شیشلیک (Shashlik)

شیشلیک (Shashlik)

اگر ماهی نیم پز دریایی  دوست ندارید، این گوشت ها و ماهی های حتما توجه شما را جلب خواهند کرد. همان طور که از نام غذا پیدا است، این غذا نوعی کباب سیخی است، البته در نمونه روسی  تکه های گوشت گوسفند، گاو، جوجه یا ماهی ازاد به صورت کوتاه و کلفت کباب می شود که با نان فطیر، ترشی روسی و گاهی با نوعی سس گوجه تند میل  می شود.


پیراشگی گوشت روسی

پیراشگی گوشت روسی

ان چه که در مورد پیراشگی روسی (pelmeni) متفاوت است، نازکی خمیر ، گیاهان دارویی و ادویه ایی است که به لایه های  گوشت گوسفند، گراز یا گاو اضافه می شود  است.  ماهی (معمولا ماهی ازاد) و قارچ نیز به این پیراشگی ها اضافه می شوند. وقتی پیراشگی سفارش می دهید از شما سوال می شود که مایلید تکی یا به صورت ابگوشتی غذا را میل کنید.


مینی پای
مینی پای
مینی پای های روسی یا پیروژکی  (pirozhki) از همان مخلفات و گیاهان ادویه ای پیراشگی استفاده  می کنند اما در نان شیرینی پیچیده شده و  در فر  یا ماهی تابه سرخ می شوند. در کنار مخلافت گوشت و ماهی ازاد، می توانید هویج، سیب زمینی، تخم مرغ، پنیر و حتی مخلفات شیرین نیز به ان اضافه کنید. پیروژکی پیش غذایی عالی در رستوران ها و  غذایی سریع در خیابان یا نانوایی ها  است.


کیک عسل (Honeycake)

کیک عسل (Honeycake)

مدوویک (medovik) از لایه های چندگانه کیک اسفنجی با خامه شیرین تهیه می شود. لایه های نازک از ۵ لایه تا ۱۵ لایه  بر روی هم گذاشته شده تا کیک تهیه شود و معمولا با مغز میوه ها، اجیل و اسفنج تزیین می شود. معمولا یک شب کیک را در جای خنک نگه می دارند تا خامه روی کیک نرم و خوشمزه تر شود. نگران قند خونتان نباشید چون این کیک سبک و  پر از مزه های مختلف است.


استروگانوف (Stroganoff)

استروگانوف (Stroganoff)

دیگر غذای روسی که در سرتاسر دنیا بر روی میزهای شام سرو  می شود استروگانوف است. خوردن این غذا در خاستگاهش همان چیزی است که انتظار دارید، خوشمزه تر، نرم تر و  خامه دار تر از ان چیزی که در منزل تهیه می کنید. مزه اصیل این غذا در روسیه مرهون خامه ترش روسی است و توجه داشته باشید که روسیه طیف گسترده ای از قارچ ها را در طبیعت خود دارد.


سوپ سبزی قارچ

سوپ سبزی قارچ

این سوپ مزه ای شبیه به استروگانوف دارد اما بدون گوشت پخته می شود. این خوراک قارچ خامه ای در تمامی منوها به عنوان پیش غذایی تند ارائه می شود. این غذا ترکیبی از مواد روسی و  روش اشپزی فرانسوی است و از لایه های نازک بریده شده قارچ، پنیر و  خامه ترش تهیه می شود. شاید  این غذای مقوی و کم حجم نتواند خارجیان را تحت تاثیر قرار دهد اما برای روس ها غذایی ویژه است. در واقع قارچ  را در هر شکلی باید در روسیه امتحان کرد. در روسیه جست و جوی قارچ ها سرگرمی مفرحی برای جان سخت ترین مردم دنیا است.

مترجم: محمد رجبعلی
منبع: www.expatica.com