اخبار گردشگری

آغاز تجهیز موزه مطبوعات آذربایجان

به گزارش ایرنا، در آئین ویژه تجهیز و راه اندازی موزه مطبوعات آذربایجان در عابرگذر تاریخی تربیت به عنوان خاستگاه اصلی مطبوعات این خطه در ۱۶۰ سال اخیر، استاندار آذربایجان شرقی و معاونان وی، شهردار تبریز، مدیرکل فرهنگ و ارشاد و مدیرکل میراث فرهنگی استان و جمعی از فرهیختگان و فعالان عرصه رسانه حضور داشتند.
در این آئین، شماری از نسخه های قدیمی روزنامه های خطه آذربایجان از قبیل ‘تبریز’ به تاریخ ۱۲۹۶ قمری، ‘ناصری’، ‘تجدد’ و ‘آذربایجان جزء لاینفک ایران’ به نمایش گذاشته شده بود.
رونمایی از تمبر موزه مطبوعات از جمله بخش های جذاب آئین آغاز تجهیز و راه اندازی از این مکان موزه ای- رسانه ای بود.
آئین آغاز تجهیز و راه اندازی موزه مطبوعات آذربایجان با استقبال گسترده خبرنگاران و عکاسان خبری تلاشگر مواجه بود.
قرار است در موزه مطبوعات آذربایجان، نسخه های قدیمی جراید منتشر شده در استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، آذربایجان غربی و زنجان و نیز دستگاه های چاپ این خطه همراه با دوربین ها و عکس های خبری قدیمی به نمایش گذاشته شود.
نمایش اسناد و ابزار آلات کار خبری همراه با دستنوشته ها و کتب نوشته شده توسط پیشکسوتان تاریخ مطبوعات آذربایجان در داخل و خارج از کشور از دیگر کارکردها و اهداف موزه مطبوعات آذربایجان در خانه تاریخی ‘حریری’ خیابان ‘تربیت’ تبریز است.
از دیگر کارکردهای موزه مطبوعات آذربایجان می توان به ایجاد مکانی برای آشنا کردن مهیمانان و گردشگران داخلی و خارجی با تاریخ غنی مطبوعه نگاری در خطه آذربایجان به عنوان سر ایران و طلایه دار تاریخ مطبوعات ایران زمین اشاره کرد.
در واقع می توان گفت که طلسم ایجاد موزه مطبوعات آذربایجان پس از حدود شش سال دوندگی انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان شرقی و فعالان رسانه ای و علاقه مندان این عرصه شکسته شد.

**موزه مطبوعات باید تا آغاز برنامه های تبریز ۲۰۱۸ آماده شود
استاندار آذربایجان شرقی در آئین تجهیز و راه اندازی موزه مطبوعات آذربایجان گفت: موزه مطبوعات استان باید تا آغاز برنامه های مربوط به تبریز ۲۰۱۸ به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی، آماده شود.
اسماعیل جبارزاده افزود: این موزه می تواند به یکی از مراکز مهم گردشگری استان تبدیل شود و بسیار امیدوارم در جریان میزبانی تبریز از گردشگران کشورهای اسلامی در سال آینده میلادی، بازدید کنندگان بیشماری از آن دیدن کنند.
وی از مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی آذربایجان شرقی خواست تا نهایت همکاری و تعامل نزدیک با تشکل های صنفی مطبوعات را داشته باشند و از جهت امکانات سخت افزاری همکاری های لازم را به عمل آورند.
جبارزاده، ایجاد و راه اندازی موزه مطبوعات آذربایجان شرقی را یکی از مطالبات جدی جامعه خبری استان در سه سال گذشته بیان و اظهار کرد: فعالان خبری و رسانه ای باید تلاش کنند به لحاظ محتوایی این موزه را تکمیل و تجهیز نمایند.
وی با اشاره به اینکه طی چهار سال گذشته از همکاری و تلاش تمام اهالی مطبوعات استان نهایت رضایت را داشته ایم و کمال تشکر را از آنها دارم، ادامه داد: با تلاش خبرنگاران، آذربایجان شرقی در سطح ملی و فراتر از مرزها معرفی شده است و اگر امروز در اقصی نقاط جهان نامی از تبریز و آذربایجان می آید در سایه نوشته ها، پیام ها و گزارشات شما خبرنگاران است.
جبارزاده گفت: وحدت و صمیمتی که در آذربایجان شرقی بین آحاد مردم و مسئولان وجود دارد در هیچ استان دیگری وجود ندارد و انصاف نیست این همدلی و وحدت را که دستاوردهای فوق العاده ارزشمندی دارد، با تابلوهای تصنعی و غیرشایسته ترسیم کنیم.

** مجموعه مدیریتی استان پیگیر راه اندازی موزه مطبوعات اند
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این آئین گفت: جامعه خبرنگاری و رسانه ای آذربایجان شرقی در رشد و تعالی استان تلاش های بسیار مهم و عظیمی از گذشته تاکنون داشته است.
محمد محمدپور ادامه داد: جامعه خبری استان با همه مشکلاتی که دارد با تمام وجود همراه با مدیریت عالی استان در جهت توسعه همه جانبه آذربایجان شرقی تلاش می کند.
وی از حمایت های ویژه استاندار آذربایجان شرقی و مدیرکل میراث فرهنگی استان و شهردار تبریز جهت راه اندازی موزه مطبوعات استان تقدیر و تشکر کرد و گفت: آذربایجان در عرصه مطبوعات و رسانه پیشتاز بوده و مستندات و شواهد تاریخی گواه بر این پیشتازی است.
محمدپور گفت: لازم بود آذربایجان شرقی با تمامی تاریخ پرباری که در حوزه مطبوعات دارد برای خود موزه و گنجینه ای داشته باشد.
وی اظهار کرد: این گنجینه در بین موسسات و دستگاه های مختلف فرهنگی و مردم پراکنده است و ایجاد موزه باعث خواهد شد که مستندات مطبوعات و رسانه ای در یکجا جمع شود و در معرض دید عموم به خصوص گردشگران خارجی و داخلی قرار گیرد تا بازدید کنندگان به عمق تاریخ فرهنگی اذربایجان پی ببرند.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری اذربایجان شرقی نیز گفت: با توجه به تاکیدات مدیریت ارشد استان در خصوص ایجاد موزه مطبوعات به عنوان یکی از مطالبات اهالی رسانه استان، این موضوع در دستور کار اداره کل قرار گرفت.
مرتی آبدار ادامه داد: طرح محتوایی موزه مطبوعات استان نوشته شده و با همکاری انجمن صنفی روزنامه نگاران و اسناد ملی نسبت به تجهیز آن اقدام خواهیم کرد.
وی اظهار کرد: در کنار موزه مطبوعات اذربایجان، موزه نگارگری مکتب آذربایجان و تبریز نیز مورد توجه است تا این مکان محلی برای نمایش عرصه فرهنگ آذربایجان در حوزه خبر و هنر باشد.
آبدار اضافه کرد: تمام وظایفی که در حوزه میراث فرهنگی داریم را انجام داده ایم تا موزه مطبوعات آذربایجان در لیست موزه های کشور ثبت شود.
آبدار با اشاره به ضرورت راه اندازی موزه مطبوعات آذربایجان در تبریز به دلیل نقش پیشروانه مطبوعات و روزنامه نگاران این خطه در تاریخ مطبوعات ایران گفت: برای برگزاری مراسم امروز همه نیروهای اداره کل میراث فرهنگی استان بسیج شده اند.
شهردار تبریز نیز با ابراز خوشحالی از آغاز تجهیز و راه اندازی موزه مطبوعات آذربایجان در تبریز از آمادگی تمام قد این نهاد برای کمک به هر چه پربار شدن موزه خبر داد.
صادق نجفی با اشاره به وجود اسناد تاریخی در مجموعه شهرداری تبریز گفت: آماده ایم که این اسناد را به موزه مطبوعات آذربایجان تحویل دهیم تا برای عموم به نمایش گذاشته شود.
شهردار تبریز همچنین با اشاره به وجود برخی آثار تاریخی مرتبط با موزه مطبوعات در موزه های تحت مدیریت این نهاد، از آمادگی شهرداری برای انتقال آنها به موزه مطبوعات آذربایجان خبر داد.
خانه تاریخی ‘حریری’ در پیاده راه تاریخی ‘تربیت’ یکی از ۵۰۰ خانه تاریخی کهن شهر تبریز است که به شماره ۲۲۴۲ ، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
این خانه تاریخی متعلق به یکی از خاندان های قدیمی تبریز است که اعضای آن از تاجران خوشنام تبریز بوده و حاجی محمد آقا حریری از اعضای این خاندان از سرشناسان و خوشنامان انقلاب مشروطه در آذربایجان و نیز نهضت شیخ محمد خیابانی محسوب می شود.
عابرگذر ‘تربیت’ نیز که به نام میرزا محمدعلی خان تربیت از کوشندگان بنام انقلاب مشروطیت ایران و از محققان و ادبای در قلب بافت تاریخی تبریز نامگذاری شده است، در تاریخ معاصر تبریز از خاستگاه های اصلی صنعت چاپ و محل استقرار جراید آذربایجان بوده است.
گزارش از مینا بازگشا**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
۶۱۲۰/۵۱۸

انتهای پیام /*

‘;

$.ajax({
type: “Post”,
url: “/NetServices/Ajax.aspx/SendToFriend”,
data: “{data:'” + data + “‘, enterd: ‘” + enterd + “‘ , captcha:'” + captcha + “‘ }”,
contentType: “application/json; charset=utf-8”,
dataType: “json”,
success: function (msg) {

if (msg.d == “”) {
//alert(‘با موفقیت ارسال شد’);
ResultText.innerHTML = “”+ divbody;
} else {
alert(msg.d);
ResultText.innerHTML = oldhtml;

}
ctl00_ctl00_ContentPlaceHolder_ContentPlaceHolder_NewsContent4_Ajaxsendfriend_uc1_Captcha_US1_chanagesecurecode();

},
error: function () {
ResultText.innerHTML = “error”;
}
});

}

function ShowPopup(layer, obj) {

$(“.popup”).colorbox({ width: “350px”, inline: true, href: “#ResultText” });
//var objLayer = document.getElementById(layer);
//doPopup(objLayer,obj)
}

ارسال به دوستان

نام:

ایمیل گیرنده:

برای ارسال به چندین ایمیل از علامت , استفاده کنید

Captcha: