اخبار گردشگری

جواد مجابی: روشنفکر، نبی نیست

به گزارش خبرنگار ایرنا، جواد مجابی محقق ادبی-هنری، روزنامه‌نگار، طنز پرداز و داستان‌نویس معاصر پیش از ظهر شنبه در مراسم نصب دومین «کاشی ماندگار» بر خانه او اظهار کرد: فرهنگ، همزیستی عقاید مختلف است.
نصب کاشی ماندگار، طرحی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای نشان کردن خانه و گرامی داشت مشاهیر فرهنگی،هنری، علمی و مذهبی است.
مجابی افزود: در روشنفکری آنچه مهم است وظیفه روشنفکری است و امتیاز پنداری خود روشنفکری به تنهایی، یک توهم است.
نویسنده «تاریخ طنز ادبی ایران» افزود: فرهنگ مساله ارتباط و گفت و گو است و بخشیدن و به همزیستی صلح آمیز عقاید مختلف کمک می کند.
وی گفت: نصب کاشی یادمان بر سر درخانه هنرمندان و دانشوران از سوی سازمان میراث فرهنگی ایران بیانگر آن است که آثار آفرینندگان علمی و فرهنگی زنده نیز بخشی از سرمایه معنوی ملی شمرده می شود.
مولف « نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران» ادامه داد: این رسم که آثار آفریده در زمان ما و پدیدآورندگانش در تابش گنجینه دانش و هنر پیشین ایران دیده می شوند. مایه دلگرمی کوشندگان ادب معاصر و تشویق نسل های بعدی به پی گیری این راه و روش تواند بود.
مجابی گفت: کاشی نشانگر، از چشم رهگذر، مکان عادی را زمانروا می کند، جایی است در شهر که در آن دانش و فرهنگ به سالیان دراز مشغله ساکنانش بوده است.
شاعر «شعرهای بلند تامل» عنوان کرد: خلوت هنرمند را برای یکی شدن با خود، با هنر، با عصر خویش نشان می دهد. همچنین رفت و آمد چند نسل از فرزانگان زمانه در اتاق هایش به حافظه ای ماندگار می سپرد. این نگاه، داد و ستد عاطفی مردم وطن و فرزندان تاریخی شان را استوار می دارد.
وی اضافه کرد: اجرای همه سو نگر این طرح، نقشه ای راهنما از حضور پیشینیان کنار نوآمدگان فرهنگ ایران را ترسیم می کند. نشان می دهد که سودای مداوم فرزانگان، همدلی مردم و عمرسپاری در گسترش دانش و بینش بشری در کشور و جهان بوده است.
نویسنده رمان «بنفشه های سراشیب» تاکید کرد: آرزو می کنم زمانه چنان سازگار و هموار گردد که نسل های فردا به این وطن و فرهنگ مردمش عاشقانه بنگرند و خردورزانه مهربان تر از ما ایران زیبای صلح آمیز پیشرو را در قلب این سیاره مشوش، تابان نگه دارند.

**ادبیات کشویی ادبیات ویترینی خواهد شد
جواد مجابی گفت: امروز فرهنگ بستر مناسبی می خواهد که باید بدون دخالت مستقیم دولت ها باشد و اهل فرهنگ، باید آزادانه کارهایشان را خلق کنند و اگر مشکلی پیش آمد، خود پاسخگوی اشتباهاتشان در مراجع رسمی باشند.
خالق «آقای ذوزنقه» تصریح کرد: اگر فرهنگ در بستر مناسب رشد کند، آنگاه ادبیات کشویی تبدیل به ادبیات ویترینی خواهد شد و کتابخانه ها دیگر به انبار کتاب نخواهند بود.
ثبت محل زندگی مشاهیر معاصر فرهنگی، هنری، علمی و دینی با عنوان طرح «کاشی ماندگار» از ۲۷ اردیبهشت سالجاری با نصب اولین کاشی توسط نمایندگانی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر روی دیوار خانه چهره ماندگار نقاشی کشور، ایران درودی آغاز شد و آنطور که پوریا سوری مدیر روابط عمومی این سازمان گفته گستره این طرح به مرور مشاهیر زیادی در تهران و شهرستان ها را شامل می شود.
سوری در جمع خبرنگاران گفت: نصب کاشی سوم به دو منزل از مجموع خانه هایی که مرحوم«قیصر امین پور» در آنها اقامت داشته در باغ فیض تهران و زادگاهش گتوند انجام می شود.
فراهنگ**۳۰۷۹**۱۸۲۳ خبرنگار: علی اسدی** انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین