اخبار گردشگری

چراغ برای خانه ای که مرده است

خانه ای که پس از مرگ هم بوی فروغ و شعرهایش می دهد؛ علاقه مندان وقتی وارد کوچه خادم آزاد امیریه می شوند، چشمشان که به قوی همیشه زنده چسبیده به در فلزی خانه می افتد طراوت اشعار فروغ را استشمام می کنند.
خانه ای که بالاخره مسئولان میراث فرهنگی اثبات کرده اند متعلق به محمد فرخزاد پدر فروغ است و می گویند چون یک شاعر معاصر در آنجا زیسته است تلاش می کنند که حفظ شود؛ حتی اگر ساختمان ارزش تاریخی چندانی نداشته باشد.

اخبار رسانه ها طی چند ماه گذشته بالاخره نتیجه داد و تازه ترین واکنش های مسئولان حاکیست که جلو تخریب خانه پدری فروغ فرخزاد شاعر معاصر در تهران فعلا گرفته خواهد شد.
به گزارش ایرنا این خانه در محدوده شهرداری منطقه ۱۱ قراردارد و تاکنون اقدامی برای ثبت آن نشده بود.
فروغ فرخزاد زاده ۸ دی ۱۳۱۳ در تهران ۲۴ بهمن ۱۳۴۵ در سانحه رانندگی درگذشت و از وی پنج دفتر شعر منتشر شده است.

نخستین بار که اخبار مربوط به احتمال تخریب این خانه در رسانه ها منتشر شد شک و تردیدها درباره هویت ملک نیز بالاگرفت و میراث فرهنگی اعلام کرد باید هویت آن را بررسی کند؛ پس از مدتی مسئولان این سازمان اعلام کردند بررسی اسناد مالکیت خانه تایید و هویت ملک متعلق به محمد فرخزاد پدر فروغ فرخزاد اثبات شده است.
گفته می شود ساختمان دو مالک حقیقی دارد و طی ماههای گذشته مجوز تخریب و ساخت آپارتمان را نیز از شهرداری منطقه ۱۱ تهران گرفته اند که پس از انتشار این اخبار، موضوع در رسانه ها بازتاب زیادی پیدا کرد و بر ضرورت حفظ چنین بناهایی تاکید شد.
آنطور که برخی مسئولان میراث و شهرداری اعلام می کنند ساختمان این ملک حائز چندان ارزش تاریخی نیست و مثلا اندرونی و بیرونی دارای شاخصه های تاریخی ندارد اما روز گذشته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران اعلام کرد که چون محل سکونت شاعر معاصر بوده تلاش برای ثبت اضطراری آن در دستور کار قرار گرفت.
دلاور بزرگ نیا در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: مستندات لازم برای ثبت ملی این بنا تهیه شد و به کمیته ثبت سازمان میراث کشور ارسال می شود.
وی گفت: تلاش داریم این بنا به صورت اضطراری ثبت ملی شود.
به گزارش ایرنا قدمت این خانه اواخر دوره قاجار اعلام شده است و ازآنجا که ساختمان مالک حقیقی دارد و دنبال ساخت بنای تازه هستند، درصورت ثبت ملی این بنا باز حفاظت از این مکان از موضوع های مهمی خواهد بود که محل تردید و پرسش قرار دارد.
مسئولان میراث که می گویند پیگیر موضوع ثبت ملی اضطراری آن هستند توپ را در زمین شهرداری می اندازند و می گویند این نهاد باید نسبت به خرید ملک یا دادن زمین معوض به مالکان اقدام کند.
این درحالی است که مسئولان شهرداری تهران نیز می گویند که امکان خرید همه ملک های دارای ارزش تاریخی شهر یا بناهای ثبت شده ملی را ندارند و اگر هم به فکر حفظ این بناها باشند باید راهکاری ارایه شود.

**شهرداری:بنای حفظ خانه داریم
مدیر بافت و بناهای تاریخی شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ثبت ملی بناهای باارزش تنها راه ماندگاری آنها نیست گفت: ساختمان هایی مانند خانه پدری فروغ باید با تعیین کاربری مناسب به زندگی امروز و آینده شهری بازگردند.
علی محمد سعادتی تاکید می کند: هرچه این فعالیت اقتصادی تر و توجیه پذیرتر باشد ماندگاری پایدارتر خواهد بود؛ در غیر این صورت حتی اگر جسم ساختمان نیز خراب نشود اما نتواند کارکرد فرهنگی یا اقتصادی مطلوب داشته باشد از زندگی شهری دورتر می شود.
وی اضافه کرد: این امر اگر رخ دهد مترادف با مرگ ساختمان خواهد بود در حالی که جسم آن باقی است.
مدیر بافت و بناهای تاریخی شهرداری تهران با اشاره به اینکه شهرداری توان تملک همه بناهایی که توسط میراث ثبت می شود را ندارد خاطرنشان کرد: موضوع ثبت خانه پدری فروغ فرخزاد باید طی مکاتبه رسمی به شهرداری تهران اعلام و در صورت ثبت بنا در مذاکره مالک ساختمان و مدیران ارشد شهرداری باید تصمیم گرفته شود.
نکته ای که این مسئول شهرداری تهران در ادامه مصاحبه خود به آن اشاره کرد حائز اهمیت است، اینکه شهرداری بنای حفظ خانه فروغ را دارد حتی اگر خانه به ثبت نرسد.
سعادتی تصریح کرد: حتی در صورتی که این بنا توسط میراث فرهنگی نیز ثبت نشود شهرداری از آن حفاظت خواهد کرد؛ ین تاکید مدیر بناهای تاریخی شهرداری تهران درحالی که پیشتر اخبار مربوط به صدور مجوز تخریب و ساخت و ساز آپارتمان در این ملک منتشر شده بود می تواند برای علاقه مندان به حفظ آثار تاریخی دلگرم کننده باشد.
وی در عین حال ادامه داد: اما میراث فرهنگی باید ملاحظات مربوط به بناهای واجد ارزش را اعلام کند تا براساس آن نوع فعالیت و کاربری مشخص شود.
در این شرایط و درحالی که مالک یا مالکان مدعی هستند مجوز ساخت هم از قبل گرفته اند باید منتظر ماند و دید سرنوشت این ملک در نتیجه هماهنگی و تعامل بین شهرداری، میراث و مالک به کجا می انجامد و آیا امکان حفظ و بازسازی بنا، تبدیل آن به موزه یا دیگر کاربری ها میسر خواهد بود یا خیر؟

گزارشگر: عاطفه نژادسالاری
تهرام/۹۳۵۳/ ۱۰۰۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


فروغ فرخزاد


خانه پدری