اخبار گردشگری

طرح تحقیقاتی سیستم آبیاری سنتی گیلان پایان یافت

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، رییس پژوهشکده مردم شناسی، یکی از برنامه های اصلی این پژوهشکده را بررسی و مطالعه دانش بومی در حوزه آب و آبیاری با توجه به بحران خشکسالی در کشور عنوان کرد.
علیرضا حسن زاده افزود: به این منظور در تداوم مطالعات پیشین و در چند سال اخیر پژوهش های مختلفی در سطح کشور در زمینه آب و دانش بومی انجام شده است.
به گفته او یکی از این پژوهش ها، بررسی سیستم بومی آبیاری در استان گیلان است که نتایج تحقیقاتی آن به زودی منتشر خواهد شد.
مجری طرح بررسی سیستم بومی آبیاری در استان گیلان نیز از بررسی و پژوهش در زمینه آبیاری سنتی و تحولاتی که بر بستر مسائل آب در مناطق جلگه ای و کوهپایه ای گیلان به وجود آمده و باعث پیدایش تمدن هایی در حاشیه سه رودخانه سپید رود، شفا رود و پلو رود شده است، خبر داد.
به گفته هوشنگ عباسی، آیین و باورهایی که در رابطه با آب و آبیاری در این منطقه وجود دارد نیز مورد مطالعه قرار گرفته و به بحث گذاشته شده است.
وی مطالعه مسیر حرکت رودها و نقش آن در توسعه مبادله اقتصادی، بررسی تالاب های طبیعی و نقشی که در حفظ محیط زیست دارند، را از جمله اهداف این طرح دانست.
محمد مکاری، مدیر گروه زیست محیطی پژوهشکده مردم شناسی هم در این مورد گفت: طرح یاد شده با توجه به اهداف خود می تواند اطلاعات ارزشمندی را درباره الگوهای آبیاری سنتی، آیین ها، مراسم ها و اطلاعات مربوط به آنها در گیلان با تکیه بر مطالعات انسان شناسی در اختیار محققان قرار دهد.
فراهنگ**۳۰۷۹**۱۰۵۵

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مردم شناسی


گیلان