اخبار گردشگری

۱۱ شهر و روستای جدید ملی صنایع دستی مشخص شدند

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پویا محمودیان اظهار داشت: انتخاب شهرها و روستاهای جهانی و معرفی آنها به شورای جهانی صنایع‌دستی، دلیل آغاز فرآیندی برای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی بود.
او تصریح کرد: این فرآیند از دو سال گذشته با تشکیل شورای انتخاب شهرها و روستاهای ملی آغاز شد که ریاست این شورا برعهده معاون صنایع‌دستی است و مدیران کل این معاونت و نمایندگانی از سایر معاونت‌های سازمان میراث فرهنگی هم در آن عضویت دارند.
محمودیان ادامه داد: در جلسه شورای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی که یک بار در سال برگزار می‌شود، مسئولان ارشد، فرماندار، شهردار یا نمایندگان مجلس شهر یا روستای متقاضی ثبت ملی با ارائه گزارشی از شاخص‌ها و نقاط قوت منطقه مورد نظر خود از آن دفاع می‌کنند.
معاون صنایع‌دستی اظهار کرد: اعضای شورا پس از بررسی پرونده‌ها و ارزیابی شاخص‌ها به هر یک از شهرها و روستاهای مطرح شده امتیاز می‌دهند و در نهایت مناطقی که حدنصاب را کسب کنند برای ثبت ملی انتخاب می‌شوند.
او در تشریح فرآیند انتخاب شهرها و روستای جهانی صنایع‌دستی، گفت: موضوعات مربوط به صادرات، ترویج و توسعه صنایع‌دستی، حوزه میراث‌فرهنگی، جاذبه‌های گردشگری و میزان فعالیت تشکل‌های غیردولتی از جمله شاخص‌هایی است که برای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی در شورا مورد توجه قرار می‌گیرد.
محمودیان یادآور شد: گام بعدی پس از انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی، تشکیل شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستای جهانی است که سازمان میراث‌ فرهنگی ریاست این شورا را بر عهده دارد.
معاون صنایع‌دستی با بیان اینکه امسال ۱۱ شهر و روستا برای ثبت ملی انتخاب شده‌اند، افزود: با توجه به استقبال تمام استان‌ها، امسال تعداد بیشتری از شهرها و روستاها ثبت ملی می‌شوند، همچنین پنج مورد از پرونده‌ها که قابلیت‌های فراوانی داشتند اما در برخی موارد دچار نقص بودند به صورت مشروط ثبت ملی شدند. این پرونده‌ها پس از رفع ایراد و به حدنصاب رسیدن امتیاز، به‌طور کامل ثبت می‌شوند.
وی اضافه کرد: از میان این تعداد شهرها و روستاهای ثبت ملی، در شورای راهبردی، دو شهر و یک روستا برای ثبت جهانی انتخاب و به شورای جهانی صنایع‌دستی معرفی می‌شوند.
محمودیان به شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: شهر زنجان در رشته ملیله‌کاری، شهر کاشان استان اصفهان در رشته نساجی سنتی، شهر ایرانشهر در رشته سوزن‌دوزی، شهر بجنورد خراسان شمالی در رشته گلیم سفره کردی، شهر آباده استان فارس در رشته منبت، شهر ایلام در رشته گلیم نقش برجسته، شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری در رشته نمد، روستای فش استان کرمانشاه در رشته سازهای سنتی، روستای بسک خراسان رضوی در رشته ابریشم کشی، روستای قاسم آباد استان گیلان در رشته چادرشب بافی و روستای بیدکردوئیه استان کرمان در رشته گلیم چهل ماشوله ثبت ملی شدند.
او تصریح کرد: شهر تهران در رشته شیشه، روستای سمقاور استان مرکزی در رشته منبت، روستای کردوان استان بوشهر در رشته عبابافی، روستای هرسین استان کرمانشاه در رشته گلیم و شهر ارومیه استان آذربایجان غربی در رشته ریزه‌کاری چوب نیز به صورت مشروط ثبت شده‌اند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ثبت شش شهر و یک روستای جهانی صنایع دستی، ایران را در بالاترین رتبه دارنده شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی در بین کشورهای دنیا قرار داده است.
مشهد به‌عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها، لالجین همدان به‌ عنوان شهر جهانی سفال، اصفهان به‌ عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی و تبریز در آذربایجان شرقی به ‌عنوان شهر جهانی فرش دستباف، سیرجان کرمان به‌ عنوان شهر جهانی گلیم، مریوان کردستان به‌ عنوان شهر جهانی کلاش (گیوه) و روستای کلپورگان از سیستان و بلوچستان به‌عنوان دهکده جهانی سفال ثبت‌جهانی شده اند.
ضمن اینکه پیش از انتخاب این ۱۱ شهر و روستا، پنج شهر شامل شهرضا برای سفال، ندوشه برای گیوه، گنبد کاووس برای قالی ترکمن، ملایر برای منبت و میبد برای زیلو به علاوه روستاهای فشتکه برای حصیر و خراشاد برای توبافی ملی شده بودند.
فراهنگ**۳۰۷۹** ۹۰۵۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنایع دستی


شهرهای ملی


پویا محمودیان