اخبار گردشگری

گنجینه همدان، مخزن گردشگری غرب کشور

به گزارش ایرنا، همدان گنجینه ارزشمندی از تاریخ و هویت کهن مردم ایران زمین را از دوره های مختلف در خود جای داده و پیشینه چند هزار ساله آن همواره مورد تحسین و شگفتی بازدیدکنندگان و گردشگران داخلی و خارجی این استان شده است.
فراوانی و گوناگونی آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی در کنار جاذبه های منحصر به فرد طبیعی سبب معرفی همدان به عنوان یکی از مناطق اصلی گردشگری ایران در داخل و خارج کشور شده است.
از سوی دیگر کشف اشیای تاریخی و آثاری زیبا، دیدنی و جذاب از دوران مادها، هخامنشیان، ساسانیان، صفویان، سلجوقیان، اشکانیان و قاجاریه از خاک دیار همدان، تبلوری از فرهنگ و تمدن ایرانیان را در این دیار به نمایش می گذارد.
تعدد این آثار تاریخی و باستانی با ارزش و قدمت تاریخی و فرهنگی، همدان را به یکی از بهترین گزینه ها برای ساخت موزه منطقه ‌ای غرب کشور تبدیل کرد و در حدود ۱۰ سال پیش کلنگ احداث این موزه بر زمین زده شد تا بتواند بخشی از آداب و رسوم و آیین زندگی مردم و آثار تاریخی منطقه را در معرض دید علاقه‌ مندان قرار ‌دهد.
اگرچه ۱۰ سال از آغاز این طرح گذشته و در دوره های مختلف با وقفه ها و مشکلات اجرایی فراوانی دست و پنجه نرم کرده است، اما از سال گذشته ادامه عملیات اجرایی آن کلید خورد و قرار است امسال سالی طلایی برای تکمیل این گنجینه ارزشمند باشد.
این گنجینه منطقه ‌ای در کنار سایت تاریخی هگمتانه شهر همدان در حال ساخت است و در مجاورت آن گنجینه و مخزن امن اشیا احداث شده تا محل امنی برای نگهداری اشیای تاریخی این منطقه باشد.
در حقیقت قرار است در موزه منطقه ای غرب کشور کل اشیا کشف شده از کاوش های باستان شناسی شامل سفال ها، اشیا مفرغی و سکه های تاریخی نگهداری شود.

** زیرساختی استاندارد برای نمایش اشیای تاریخی
مسئول اجرای طرح موزه منطقه ای غرب کشور و مخزن امن اشیای فرهنگی و تاریخی هگمتانه گفت: موزه هگمتانه فضایی برای نمایش محدود اشیای خاص سایت تاریخی هگمتانه است و به جز این موزه، زیر ساخت مناسبی برای ارایه اشیای تاریخی در همدان وجود نداشت.
حسن سلطانی اظهار داشت: بنابراین احداث موزه منطقه ای در همدان به عنوان کانون و پایلوت غرب کشور در محدوده تپه هگمتانه و در مجاورت مخزن امن اشیای فرهنگی و تاریخی هگمتانه پیش بینی شد.
وی افزود: ۱۰ سال پیش کلنگ موزه منطقه ای در کنار مخزن امن اشیای فرهنگی و تاریخی هگمتانه به زمین زده شد که به دلیل مشکلات فنی و اجرایی چندین سال احداث آن متوقف شد و با پیگیری های استاندار و مسئولان محلی پس از رفع موانع اجرایی، طرح جدید آن در سال گذشته با ایجاد تغییرهایی تصویب شد.
سلطانی ادامه داد: اردیبهشت امسال اعتبارهای لازم برای ادامه این طرح ابلاغ شد و اکنون در حال اجرا است.

** مخزن امن اشیا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
مسئول دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان ادامه داد: مخزن امن اشیای فرهنگی و تاریخی هگمتانه نیز از سال ۸۴ با توجه به لزوم حفظ و نگهداری بیش از ۲۳ هزار شی فرهنگی و تاریخی که در جاهای مختلف با شرایط نامطلوب نگهداری می شد، طراحی و کلنگ احداث آن بر زمین زده شد.
سلطانی افزود: زیر بنای این مخزن ۲ هزار متر مربع است که با شرایط پدافند غیرعامل و مطابق با معیارها و ضوابط استانداردهای روز مخازن امن اشیا در جهان احداث شده است.
وی ادامه داد: سامانه تهویه پیشرفته و قفسه های مکانیزه مطابق با آخرین استاندارهای روز این مخزن در حال ساخت است و مخزن با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۵ درصد آماده نصب قفسه ها است.

** اختصاص ۱۸۰ میلیارد ریال برای موزه منطقه ای همدان
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز روز پنجشنبه در بازدید از روند اجرای طرح موزه منطقه ای همدان، گفت: این موزه منطقه ای، کل استان های غرب کشور را پوشش می دهد.
حمیدرضا حاجی بابایی افزود: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، قرار است در کشور ۱۲ موزه منطقه ای احداث شود که گنجینه منطقه ای همدان یکی از این ۱۲ مورد است.
وی ادامه داد: بودجه سال ۹۶ که ۸۰ میلیارد ریال بود دیر ابلاغ شد و امسال نیز ۱۰۰ میلیارد ریال برای آن اختصاص یافت که در مجموع ۱۸۰ میلیارد ریال به این موزه اختصاص می یابد.
حاجی بابایی اضافه کرد: مخزن امن اشیای فرهنگی و تاریخی محل جمع آوری و نگهداری تمام اشیای عتیقه ای است که در منطقه غرب کشور وجود دارد و این اشیا در موزه منطقه ای در مجاورت تپه هگمتانه در استان گردشگری همدان به نمایش در می آید.
نماینده مردم همدان و فامینین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طرح احداث موزه منطقه ای با ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار مراحل ادامه کار را آغاز کرده و با رفع موانع موجود، تکمیل می شود‌.
حاجی بابایی بیان کرد: هفته آینده روند تکمیل این موزه با قوت فعال و مخزن امن نیز امسال افتتاح می شود.
وی پیش بینی کرد: موزه منطقه ای همدان نیز سال آینده افتتاح شود و یکی از بزرگترین منابع گردشگری و جذب مسافر برای استان همدان باشد.

** خیابان های اطراف موزه ساماندهی می شود
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان نیز در این بازدید گفت: بعد از راه اندازی گنجینه منطقه ای، ساماندهی خیابان های ورودی این مکان با حمایت شهرداری و استانداری همدان آغاز می شود‌.
علی مالمیر افزود: مخزن امن اشیا تاریخی و فرهنگی همدان، محلی استاندارد برای بازسازی، نگهداری و انجام کارهای مطالعاتی و پژوهشی اشیای تاریخی است.
وی ادامه داد: در این مکان استانداردهای لازم برای نگهداری اشیای تاریخی و فرهنگی همدان و استان های غرب کشور در نظر گرفته شده است.
غرب کشور شامل استان های ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان و همدان است.
منطقه غرب کشور در همسایگی میان رودان عراق (بین النهرین) از کهن ترین مناطق فلات ایران به شمار می رود.
این منطقه سرچشمه و ماوای تمدن های کهن ایلام باستان، ماد، ساسانی و… است.
۱۱۸۱/۲۰۹۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


موزه منطقه ای همدان


مخزن امن اشیای تاریخی