اخبار گردشگری

مرمت منزل تاریخی امیرکبیر در اراک پایان یافت

سیدمحمد حسینی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برای مرمت این اثر تاریخی ارزشمند پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال از منابع داخلی این اداره کل هزینه شده است.
وی، استحکام بخشی قسمت های آسیب دیده ، مرمت کامل سقف، اجرای اندود و جداره ها داخلی و بیرونی و مرمت در و پنجره ها مطابق الگوی اولیه، ساماندهی تاسیسات، احیای قنات ، ساخت سرویس های بهداشتی، کف سازی فضاهای داخلی و بیرونی را از جمله عملیات مرمتی در این منزل قدیمی عنوان کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: از سال ۹۲ با شروع به کار دولت تدبیر وامید، اقدامات جدی برای مرمت این بنای با ارزش انجام شده است و با توجه به اینکه در سال ۹۶ هیچ اعتباری برای عملیات مرمتی آن تخصیص نشد، این مهم امسال پیگیری و به اتمام رسید.
حسینی افزود: منزل پدری و محل تولد امیرکبیر فراهانی در فراهان به دست فراموشی سپرده شده بود و در آستانه تخریب قرار داشت اما، مرمت آن با وجود تمام تنگناهای مالی در اولویت ۲ سال اخیر میراث فرهنگی استان قرار گرفت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با یادآوری اینکه، منزل تاریخی امیرکبیر سال ۸۹ به ثبت آثار ملی رسیده است، گفت: امیرکبیر از شخصت های نام آور ایران است که به عنوان یکی از افراد شهیر بین المللی نامش در یونسکو ثبت شده است.
حسینی افزود: استان مرکزی خاستگاه مشاهیر و مفاخر علمی و سیاسی است و بیش از ۲ هزار فرد نخبه در آن شناسایی شده که در ادوار مختلف تاریخی در سطح بین المللی و ملی نقش آفرینی داشته اند.
قدمت منزل تاریخی امیرکبیر به دوره قاجار می رسد و این بنا با وسعت ۸۱۵ مترمربع و زیربنای ۶۲۵ مترمربع در ۲ طبقه ساخته شده است.
طبقه نخست این بنا دارای سقف سیزی قوس‌دار قدیمی و دیوارهای خشتی گلی و طبقه دوم دارای سقف تیرچوبی است که در روستای هزاوه از توابع شهرستان اراک قرار دارد.
میرزا تقی خان امیرکبیر در ۲۰ دی سال ۱۲۳۰ هجری شمسی در حمام فین کاشان به شهادت رسید.
بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۹۹ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
۶۹۹۱/۶۰۱۳/

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی و گردشگری


منزل امیرکبیر


هزاوه اراک