اخبار گردشگری

زنجان شهر ملی ملیله می شود

به گزارش ایرنا، در صورت موافقت شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی، زنجان به عنوان شهر ملی ملیله ایران ثبت می شود، این خبری بود که اداره کل میراث فرهنگی منتشر کرد.
ملیله یکی از صنایع دستی فلزی استان زنجان محسوب می شود، صنایع دستی که شاید بتوان نمونه آن را در دیگر نقاط ایران پیدا کرد، اما بدون شک در مقام مقایسه نمره نخست کیفیت و ظرافت به تولیدکنندگان زنجانی می رسد.
انواع چاقو، قمه و شمشیر، ظروف مختلف مسی، ملیله، چاروق، چرم و مینا کاری فقط بخشی از صنایع دستی مشهور زنجانی ها به شمار می روند اما در این میان انواع صنایع دستی فلزی بیشترین رقم را به خود اختصاص داده اند.
ظروف ملیله ای که در زنجان تولید می شوند بنا به گفته مدیرکل میراث قدمت تولید آن به بیش از ۲ هزار سال در این منطقه می رسد، جایگاه خاصی در میان صنایع دستی کشور و این استان دارد، چرا که برای تولید هر ظرف ملیله، علاوه بر هنر کار با فلز نرم و شکننده ای همچون نقره، هنرمند صنعتگر باید با نقاشی، طراحی، محاسبه اندازه قطعات، نحوه چیدمان آن و در نهایت لایه بندی مختلف برای برجسته سازی طرح های کار شده آشنایی کامل داشته باشد.
همین موضوع هم سبب شده است تا هنرمندان ملیله کار زنجانی تا کنون موفق به کسب سه اثر مهر اصالت جهانی صنایع دستی شوند و طی سال جاری فقط هفت اثر نشان ملی مرغوبیت و اصالت اثر دریافت کنند.
اینکه زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله انتخاب شده است، فقط ثمره پیگیری و مذاکرات موفقیت آمیز نیست، این بهشتی است که به بهانه نمی دهند و باید بهای آن را پرداخت.
بهای این موفقیت برای زنجان و افتخار برای زنجانیان، تلاش استادکارانی همچون کاظمیان پدر ملیله کاری ایران، کریم ابطحی نخستین خلاق کار حوزه ملیله و محسن یزدان شناس با انبوهی از اطلاعات برای تولید ظروف مبتکرانه است.
ملیله کاری نه همچون هر هنر صنعتی در حوزه فلز کاری است که به آسانی با حرارت بتوان با فلز نرمی همچون نقره شکل و فرم داد و آن را به زیباترین شکل درآورد و نه همچون نقاشی مینیاتوری است که نتوان لمس و پیچ و تاب گل ها را حس کرد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان نیز که معتقد است ملیله زنجان در سطح جهان، هنر صنعت بی نظیری محسوب می شود، می گوید: ملیله جزء بومی ترین صنایع دستی این استان محسوب می شود که بیشترین قدمت تاریخی را از نظر تولید در این منطقه دارد.
یحیی رحمتی ادامه می دهد: صنعتگران دیگر مناطق کشور که در حوزه ملیله فعالیت می کنند، یا استادکارانی هستند که از زنجان به این مناطق مهاجرت کرده اند و یا علاقه مندان دیگر استان ها این هنر را از زنجانی ها آموخته اند.
وی می افزاید: هم اکنون در شهرهای مختلفی از جمله اصفهان، تبریز و مشهد ملیله تولید می شود ولی با طرح، نقش و ظرافت و کیفیت ملیله زنجان قابل مقایسه نیستند.
رحمتی اضافه می کند: هنرمندان زنجانی دارای سبک و طراحی خاصی هستند و ملیله های زنجان شناسنامه منطقی ویژه ای برای خود دارد و قابل تفکیک با دیگر آثار تولید شده در کشور هستند.
فرماندار شهرستان زنجان هم در همین زمینه می گوید: شاید به نظر زنجان یکی از شهرهایی است که در حوزه تولید ملیله فعالی می کنند اما محصول تولیدی این استان از نظر کیفیت و قدمت شرایط و تفاوت منحصر به فردی دارد.
رضا عسگری ادامه می دهد: غیر قابل مقایسه بودن ملیله زنجان از نظر کارشناسان هم تایید شده است چرا که خاستگاه این صنایع دستی همین منطقه به شمار می آید.
حال این خبر در حالی منتشر شد که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در دومین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی در عمارت تاریخی کوشک تهران که با حضور مدیران کل استان‌ها، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان شهرها برگزار شد، در خصوص بررسی ثبت زنجان بعنوان شهر ملی ملیله اظهار کرد: ملیله زنجان ظرافت بی‌بدیلی دارد و با ثبت ملی این شهر می‌توان اصالت جغرافیایی ملیله را حفظ کرد، همچنین این ثبت ملی وابستگی احساسی و عرق منطقه‌ای را برای حفظ این هنر اصیل ایجاد می‌کند.
رحمتی ادامه داد: ملیله در دوره‌های مختلف تاریخی در استان زنجان تولید می‌شده است و اوج تولید ملیله در دوره صفویه در شهر زنجان اتفاق افتاده است.
وی تاکید کرد: این هنر تا امروز اصالت و زیبایی خود را حفظ کرده و هیچ دخل و تصرفی در تولید آن صورت نگرفته است، ملیله امروز به صورت سنتی و دستی در زنجان تولید می‌شود و به جرات می‌توان گفت مبدا جغرافیایی این هنر زنجان است.
رحمتی با اشاره به ارائه بالاترین عیار ملیله در زنجان، تصریح کرد: ملیله در زنجان با بالاترین عیار موجود تولید می‌شود که این موضوع نیز منحصر به این استان به شمار می آید در حالی که عیار ملیله های تولیدی سایر شهرها، پایین‌تر است، همچنین انعطاف‌پذیری ملیله زنجان از دیگر مزایای این هنر اصیل محسوب می شود که در تولیدات سایر مناطق دیده نمی‌شود.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان هم در ادامه به مزایای ثبت زنجان به عنوان شهر ملی ملیله برای این استان اشاره کرد و گفت: نخستین و بزرگترین هدف از این رویداد، برندسازی برای این شهر و تمام تولیدکنندگان ملیله است.
الناز خدایی ادامه داد: سال ها بعد این اقدام می تواند یکی از اقدامات بزرگ انجام شده برای ثبت زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله باشد.
وی این موضوع را هم گفت که علاوه بر رونق کسب و کار تولیدکنندگان، برپایی نمایشگاه های تخصصی و افزایش فروش این صنایع دستی، به حتم این رویداد می تواند نتایج فرهنگی و اجتماعی قابل توجهی برای شهر زنجان به دنبال داشته باشد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: به دنبال ثبت زنجان به عنوان شهر ملی ملیله، اعتبار خاصی برای اجرای برنامه های این حوزه به خصوص در زمینه ارائه آموزش های رسمی و غیر رسمی، ایجاد طراحی های نوین، نوآوری در کارهای موجود و معرفی هنرمندان این هنر صنعت در سطح ملی و جهانی پیش بینی می شود.
۳۰۰۱/۶۰۸۵

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنایع دستی


ملیله


شهر جهانی