اخبار گردشگری

ثبت جهانی اثر تاریخی رونق اقتصادی را بدنبال دارد

به گزارش خبرنگار ایرنا فرهاد عزیزی روز پنجشنبه در جلسه شورای راهبردی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان بر تسریع در روند مرمت قلعه و بناهای اطراف آن و همچنین پل های تاریخی استان تاکید کرد و افزود: قلعه فلک الافلاک و پل های تاریخی لرستان از آثار ارزشمند ملی کشور به شمار می آیند که باید روند مرمت و همچنین فرایند ثبت جهانی آن ها در دستور کار قرار گیرد.
وی اظهار داشت: فعالیت های حوزه بناهای تاریخی باید بر اساس یک فرآیند مهندسی منظم صورت گیرد و یک آرشیو کامل از همه فعالیت ها مستندسازی شود.
وی گفت: حفاظت اضطراری از بناها و راه اندازی دفتر فنی یکی ازمهترین راهکارها برای جلوگیری از ریزش های احتمالی و مرمت بناها در استان لرستان است.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان لرستان نیز در این جلسه گفت: پلان ثبت جهانی پل های تاریخی لرستان به عنوان اولویت اصلی برای ثبت در سال ۲۰۲۱ ارائه شده و عملیات مرمت قلعه و بناهای حریم آن نیز در دستورکار این اداره کل قرار دارد.
سید امین قاسمی همچنین با اشاره به ریزش بخشی از دیوار باشگاه افسران در محوطه قلعه فلک الافلاک خرم آباد بیان داشت : این بنا که از اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی به جا مانده با زیر بنای ۳۰۰ متر مربع به علت پوسیدگی لوله ها و رطوبت دچار مشکلاتی شد که بلافاصله مرمت کامل آن آغاز شده و در حال انجام است.
وی با بیان اینکه بزودی دفتر فنی این اداره کل با مهندسین متخصص راه اندازی خواهد شد اضافه کرد: کلیات و جزییات طرح ساماندهی قلعه و بناهای حریم آن در محوطه این اثر ارزشمند توسط دفتر فنی آماده و ارائه خواهد شد تا هرچه سریع تر عملیات اجرایی آن آغاز شود.
پنج هزار اثر تاریخی در لرستان وجود دارد که تاکنون ۲هزار و ۳۵۸ اثر تاریخی و فرهنگی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
۷۲۷۴/۶۰۶۰

انتهای پیام /*


اجتماعی


میراث فرهنگی


بناهای تاریخی


لرستان