اخبار گردشگری

رییس ایکوم ایران: میراث طبیعی امری مستحب نیست

به گزارش سه شنبه ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید احمد محیط طباطبایی در نشست« میراث طبیعی و میراث فرهنگی» که به همت گروه میراث طبیعی این پژوهشگاه برگزار شد، اظهار کرد: میراث طبیعی برای انسان هایی که در سرزمین بالقوه ایران زندگی می کنند جنبه باور دارد.
وی افزود: باور اینکه بریدن درخت مو، عمر انسان را کوتاه می کند، آلوده کردن آب نفرین حافظ آب را به همراه دارد و … تا به امروز باعث شده این ها از گزند در امان بمانند ولی امروزه که این باورها را کنار گذاشتیم و خاطیان را به قانون سپردیم درختان قطع می شوند، آبها آلوده می شوند و جریمه آن هم پرداخت می شود.
محیط طباطبایی تصریح کرد: این امر نشان دهنده این است که تا چه اندازه تفاوت بین رفتار فرهنگی و قرار دادی وجود دارد.
وی با اشاره به اهمیت حفظ میراث طبیعی و فرهنگی،گفت: رفتار یک قرن اخیر انسان ها نشان می دهد که نخواسته اند ارثیه چند هزار ساله را حفظ کنند زیرا افرادی که میراث فرهنگی و طبیعی برایشان بی ارزش شده کسانی هستند که به آینده نمی اندیشند، هر فردی آینده برایش برای مهم باشد گذشته را نیز مهم می شمارد و می خواهد گذشته را برای آینده حفظ کند .
او با بیان اینکه یک حفره یک قرنی در سرزمین ایران باعث تغییر در باورها و رفتار های مردم شده به نحوی که مسکن ، آب و … تبدیل به سرمایه شده اند،تصریح کرد: این عوامل باعث از بین رفتن طبیعت شد.
رییس ایکوم ایران توجه تنها به خروجی ها و اینکه چطور می شود مسائل را مادی کرد، اشتباه دانست و اظهار داشت: اقتصاد، زیر بنای رفتارهای اجتماعی نیست بلکه زیر بنای رفتارهای اجتماعی را فرهنگ تشکیل می دهد و بخشی از این فرهنگ تعاملات مالی و اقتصادی است.

**ضرورت توجه دوباره به فرهنگ
محیط طباطبایی در ادامه سخنان خود توجه دو قرنی به اقتصاد را باعث ویرانی همه چیز دانست و اظهار داشت: توجه دوباره به فرهنگ و اقتصاد را بخشی از فرهنگ دانستن برای نجات انسان هایی که فراموش کرده اند فرهنگ اصل است،یک ضرورت است.
وی اظهار داشت: بعد از جنگ جهانی دوم زمانی که حفاظت از میراث فرهنگی مبنا قرار می گیرد تغییرات را در حفاظت از محیط زیست، میراث فرهنگی و … شاهد هستیم و هر چه جلو آمدیم نحوه این حفاظت تغییر کرد.
رییس ایکوم ایران تأکید کرد: امروزه موزه به جایی گفته می شود که تفکر انسانی را حفاظت می کند ، می شناسد و معرفی می کند از این رو یک رمان هم شکل موزه می یابد .
او تصریح کرد: این فکر تاریخی که قرن ها است وجود دارد مورد حفاظت قرار می گیرد .
به گفته محیط طباطبایی، همین امر در میراث فرهنگی هم شکل می گیرد و تمامی یک حوزه فرهنگی اعم از بنا، بافت و… مورد حفاظت قرار می گیرد و اثری مانند تخت جمشید فارغ از کوه رحمت، رودخانه و انسان هایی که در آن می زیند مورد حفاظت قرار نمی گیرد.

**ناپایداری طبیعت بدون انسان
مشاور ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، افزود: با این نگاه امروزه دیگر سایت های تاریخی خالی از ساکنین آن نیست و همه با هم حفاظت می شود.
این تغییر نگاه در تمامی بخش های میراث فرهنگی صورت گرفته و حفاظت در تمامی بخش های آن انجام می شود به نحوی که امروزه از ثبت ادبیات و آثاری ناشی از افکار انسان سخن به میان می آید.
محیط طباطبایی با بیان این نکته که طبیعت بدون انسان پایدار نیست و انسان جدا از طبیعت نیست،گفت: انسان ایرانی با طبیعت رفتار همزیستی و نه تسلط طلبانه دارد.
به گفته او، میراث طبیعی شکل دهنده فرهنگی است که درآن واقع می شود و فرهنگی که ناشی از مردمان آن طبیعت است با میراث تعامل می کند و به تعریف آن می پردازد که یکی از مدارک آن ادبیات است.
وی افزود: میراث طبیعی مکمل میراث فرهنگی است و بدون هر یک ،آن دیگری شکل نمی گیرد میراث طبیعی فارغ از میراث فرهنگی و بالعکس وجود ندارد.
محیط طباطبایی با اشاره به تأثیر طبیعت سرزمین روی فرهنگ گفت: طبیعت تا آن اندازه روی نگاه فردی که در آن زندگی می کند تأثیر دارد که نوع تعریف این افراد با توجه به اینکه در کوه، دریا و … زندگی می کنند متفاوت است.
فراهنگ**۳۰۷۹**۱۷۰۱

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


میراث طبیعی


محیط طباطبایی