اخبار گردشگری

سامانه اطلاعاتی پل های تاریخی اصفهان تشکیل می شود

به گزارش ایرنا، بر بستر زاینده رود در مجموع ۱۴ پل مهم با قدمتی ۴۰۰ ساله وجود دارد که علاوه بر امکانی برای عبور عابران از دو سوی رودخانه به عنوان جاذبه های تاریخی مورد توجه قرار دارد.
به گزارش ایرنا، ‘ فریدون الله یاری ‘ روز یکشنبه در نشست کمیته پایش پل های تاریخی استان اصفهان افزود: مهمترین سازه های آبی و تاریخی استان را پل های تاریخی تشکیل می دهند که همواره مورد استقبال گردشگران واقع می شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه پل های تاریخی بصورت عمومی توسط مردم استفاده می شوند و کاربرد خود را همچنان حفظ کرده اند، می طلبد تا با راه اندازی سامانه اطلاعاتی، حفاظت ویژه ای از این پل ها صورت گیرد.
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان به برنامه های این اداره کل برای حفاظت از پل های تاریخی اصفهان اشاره کرد و گفت: تا پایان هفته جاری این کمیته در چهار محور شامل ‘ نحوه مدیریت پل های تاریخی’ ، ‘ طراحی و اجرای طرح های حفاظتی’ ، ‘ تدوین و ابلاغ دستور العمل های نگهداری از پل های تاریخی’ و ‘ پژوهش علمی پیرامون تاثیرات خشکسالی زاینده رود بر روی پل های تاریخی ‘ تصمیم گیری خواهد کرد.
الله یاری همچنین تصریح کرد: این کمیته در مرحله دوم، دامنه فعالیت خود را برای شناسایی و حفاظت سازه های آبی شامل پل ها و آب بندهای تاریخی بر روی زاینده رود در ۲۴ شهرستان استان گسترده می کند.
وی خاطرنشان کرد: در برخی شهرستان های استان، رودخانه هایی جاری بوده که بر روی هر کدام از آنها یک یا چند پل تاریخی موجود است.
مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان با اشاره به اینکه پل ها و آب بندهای تاریخی بر روی زاینده رود توسط این اداره کل مرمت و نگهداری می شود، افزود: در حال حاضر تلاش می شود تا مکانیسم جامع و یکدستی در حفاظت از تمام سازه های آبی استان تعریف شود.
الله یاری ادامه داد: همچنین با توجه به ایجاد شبکه های آبرسانی در داخل شهر اصفهان که بطور عمده از زاینده رود منشعب می شود و ‘مادی’ خوانده می شود، از زمان های گذشته تاکنون نیز بر روی این مادی ها پل های کوچکی بنا شده مقرر شد تا با همکاری سایر ارگان ها از جمله شهرداری از آنها نیز حفاظت شود.
به گزارش ایرنا، مهمترین پل های تاریخی اصفهان شامل سی و سه پل، پل خواجو، پل مارنان، پل شهرستان و پل جویی است.
استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان، مسجد جامع اصفهان و سه قنات به نام های ‘ وزوان’ ، ‘ مزدآباد ‘ و ‘ مون ‘ به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
ت/۶۹۹۴ / ۲۰۹۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


پل های تاریخی


اصفهان