اخبار گردشگری

محوطه هایی از دورۀ هخامنشی در برازجان شناسایی شد

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کوروش محمدخانی، از کشف آثار فراوانی از دوره های پیش از تاریخ (هزارۀ پنجم قبل از میلاد)، دوره های مختلف تاریخی (هخامنشی، فرا هخامنشی، ساسانی) و دوران اسلامی (قرون نخست و میانه) در طرح باستان شناسی محدودۀ کاخ های هخامنشی برازجان خبر داد.
وی با اشاره به این که محوطه ها و آثار دوران ساسانی و قرون نخستین اسلامی بیشترین فراوانی را در این کشف ها به خود اختصاص داده است، گفت: آثار شناسایی شده گواه تمرکز محوطه های هخامنشی در پهنه های بالادست و مشرف به رودخانه های دائمی منطقه به خصوص رودخانۀ دالکی و انشعابات آن است.
محمدخانی تاکید کرد: بررسی باستان شناسی در محدوده کاخ های هخامنشی برازجان که با مرکزیت کاخ های سه گانۀ هخامنشی شهرستان دشتستان و با در نظر گرفتن عوارض طبیعی منطقه انتخاب شده بود، برای شناسایی محوطه های باستانی دورۀ هخامنشی و مطالعۀ پراکنش آنان در این منطقه صورت گرفت.
وی افزود: طرح بررسی باستان شناسی روشمند محدودۀ کاخ های هخامنشی برازجان در راستای پروژه باستان شناختی این کاخ ها از نیمۀ فروردین ۱۳۹۷ در محدوده ای به وسعت ۱۹۰ کیلومتر مربع از اراضی شهرستان دشتستان استان بوشهر به اجرا درآمد.
محمد خانی وجود کاخ های هخامنشی چرخاب، بردک سیاه و سنگ سیاه در این شهرستان را گواه اهمیت این منطقه در دوره هخامنشی دانست و افزود: کاخ هخامنشی چرخاب در سال ۱۳۵۱ در عملیات راه سازی کشف و توسط علی اکبر سرفراز کاوش شد.
او با اشاره به پژوهش و کاوش کاخ بردک سیاه و سنگ سیاه در سال ۱۳۵۶ توسط اسماعیل یغمایی گفت: این باستان شناس کاوش های خود را در محوطه بردک سیاه در اوایل دهه هشتاد نیز ادامه داد اما تاکنون بررسی روشمند و کاملی در این محدوده به منظور شناسایی پراکندگی تپه ها و محوطه های باستانی و به خصوص آثار مربوط به دوره هخامنشی در ارتباط با کاخ های سه گانه به صورت منسجم انجام نشده بود.
بررسی باستان شناسی محدوده شهرستان دشتستان با مجوز رسمی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر انجام شده است.
به گزارش ایرنا، برازجان دومین شهر بزرگ استان بوشهر از نظر جمعیت است که در ۶۵ کیلومتری شمال شرق بندر بوشهر و بر سر راه ارتباطی و بازرگانی شیراز به کازرون به بوشهر و در ارتفاع ۸۰ متری از سطح دریا واقع شده‌ است.
نام‌های قدیم شهر به ترتیب تااوکه، برازگان و برازجان بوده‌ است و یکی از مراکز تمدنی در دوران هخامنشی به‌شمار می‌آید.
فراهنگ**۳۰۷۹** ۱۷۰۱

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


برازجان


هخامنشی