اخبار گردشگری

حفاران تپه تاریخی ‘چغارت ترابی’ هفشجان دستگیر شدند

به گزارش ایرنا، بهمن عسگری سوادجانی روز دوشنبه در حاشیه بازدید معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری از تخریب تپه ترابی هفشجان تاکید کرد: حفاران غیرمجاز توسط نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی دستگیر و به مقامات قضایی تحویل شدند.
وی تصریح کرد: حفاران غیرمجاز موفق به کشف اثر تاریخی در این تپه نشده اند.
عسگری یادآور شد: تپه ترابی هفشجان که مورد تخریب قرار گرفته ثبت ملی نبوده، اما پرونده ثبت این اثر تاریخی در میراث فرهنگی استان در دست تهیه است.
در همین حال ایرنا مرکز شهرکرد روز گذشته (یکشنبه) تخریب تپه تاریخی ۵ هزار ساله ‘چغات ترابی’ شهر هفشجان از توابع شهرستان شهرکرد را گزارش و اطلاع رسانی کرده بود.
این تپه تاریخی مربوط به دوره تاریخی و دارای قدمت ۵ هزار ساله است.
تعدادی از قاچاقچیان با هدف دستیابی به گنج، شب گذشته با لودر شکافی از وسط این تپه تاریخی ایجاد کرده و در حدود ۸۰ درصد آن را تخریب کردند.
بگفته کارشناسان بر اثر این تخریب، تپه از ارزش علمی، فرهنگی و تاریخی ساقط شده است.
تاکنون در حدود هفت هزار اثر تاریخی در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده که از این تعداد ۷۲۰ مورد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری همچنین در واکنش به برخی خبرهای ضد و نقیض مبنی بر تخریب تپه ۹ هزار ساله اسکندری گفت: این تپه تاریخی با سازه معماری خشت، سالم است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز گفت: برخورد جدی با قاچاقچیان و متخلفان میراث فرهنگی از اولویت های مسئولان استان است.
مجید نظری دهکردی تصریح کرد: اطلاع رسانی به موقع نیروهای محلی و هوشیاری و اقدام سریع نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی از مهمترین عوامل ناکامی قاچاقچیان و متخلفان حوزه میراث فرهنگی محسوب می شود.
در این بازدید تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر هفشجان و نیروهای محلی حضور داشتند.
هفشجان در ۱۰ کیلومتری شهرکرد واقع است.
۷۳۶۲/۶۰۲۱

انتهای پیام /*


فرهنگی


حفاران


غیرمجاز


چهارمحال و بختیاری