اخبار گردشگری

وضعیت باغ های تاریخی خراسان جنوبی تغییر نکرده است

به گزارش ایرنا حمید حلاج مقدم روز چهارشنبه در کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: باید از ظرفیت باغ های تاریخی بیرجند در عرصه های اقتصاد و گردشگری استفاده شود.
وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طرحی بالادست که شامل هفت باغ بود را تهیه کرد که آن طرح باید در این کارگروه و شورای برنامه ریزی استان تصویب شود تا در این خصوص چشم اندازی برای آینده داشته باشیم.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: در خصوص باغ شوکت آباد باید به آن توجه ویژه شود، اینکه بعضی وقت ها سرمایه گذار برای مدت یک یا ۲ سال در این باغ سرمایه گذاری کند و بعد به دلایلی او را بیرون کنیم یا خودش برود مناسب نیست.
وی افزود: همزمان با اجرای طرح هادی روستای شوکت آباد در باغ هم باید فعالیت هایی انجام شود.
وی با تاکید بر اینکه در اجرای طرح هادی اولویت بندی شود گفت: درختان میوه این منطقه نیازمند رسیدگی است و باید احیا شود.
حلاج مقدم ادامه داد: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان موازین شرعی دارد که باید رعایت شود و همه دستگاه ها با همکاری این اداره کل در احیای باغ شوکت آباد مساعدت کنند.
رئیس شورای اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: گاهی در معرفی آثار تاریخی دقت لازم نشده و بین شهرستان ها جنجال ایجاد می شود چون اثر تاریخی یک شهرستان را به اشتباه به نام شهرستان دیگر معرفی می کنند.
محمدرضا قرائی افزود: سال ۱۳۹۶ در ایام عید نوروز نظارت لازم در معرفی آثار تاریخی استان نبود.
وی اظهار داشت: اگر در این خصوص نظارت لازم انجام شود بسیاری از کمبودها و نارضایتی ها رفع می شود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: در هر شهر و دیار باید بستر مناسب برای گردشگری باشد و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در هر منطقه شورای فرهنگی شکل دهد.
حجت الاسلام احمد رضایی افزود: گاهی با بحث گریز گردشگر در خراسان جنوبی مواجه هستیم و وقتی یک گردشگر با قیافه و پوشش خاص خود به منطقه می آید مردم آن منطقه چون توجیه نیستند ممکن است آن قدر به طرف گردشگر بروند که موجبات ناراحتی او ایجاد شود.
وی اظهار داشت: اگر شورای فرهنگی هر منطقه گردشگری ایجاد شود، دهیار جوانان منطقه یا روستا را برای رفتار درست با گردشگر توجیه کند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: طرح هادی در بیشتر روستاها اجرا شده و در بعضی روستاها متاسفانه حین اجرای طرح هادی بسیاری از آثار تاریخی تخریب شده است.
بررسی طرح گردشگری روستای شوکت آباد، نحوه هزینه کرد اعتبارات کمک های فنی و اعتباری گردشگری استان، ضوابط انتظامی سفره خانه های سنتی، برنامه ریزی برای امضای پروتکل گردشگری و صنایع دستی استان با شهرهای مشهد و تبریز به عنوان پایتخت های فرهنگی و گردشگری کشورهای اسلامی از مصوبات این نشست است.
به گزارش ایرنا وجود آثار تاریخی متعدد و جاذبه های طبیعی همچون کویر، خراسان جنوبی را در ردیف استان های شاخص در این حوزه جای داده و باغ و عمارت اکبریه بیرجند نیز در فهرست میراث جهانی قرار گرفته است.
۱۱۹ باغ تاریخی شناسایی شده در خراسان جنوبی که ۶۵ باغ آن در فهرست آثار ملی و یک باغ در فهرست میراث جهانی ثبت شده، نمادی از ذوق و هنر معماری ایرانی و اسلامی را به تصویر می کشد و با قرار گرفتن در حاشیه کویر زینت بخش شهر و روستاهای منطقه نیز شده است.
توسعه صنعت گردشگری خراسان جنوبی با معرفی چنین باغ هایی موجب رشد اقتصادی و ایجاد شغل در استانی می شود که سومین استان پهناور ایران به شمار می رود و خلق ثروت از منابع خدادادی و طبیعی راهگشای بسیاری از محرومیت ها و مشکلات است.
۷۵۵۹*۳۰۲۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


گردشگری


باغ تاریخی