اخبار گردشگری

تجلی هنر اسلامی معماری قم درحال مستندسازی است

حسن بحرینی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این مستند به سه حوزه کتیبه نویسی، استفاده از نقوش اسلامی در معماری اسلامی و ایرانی و کاربردی سازی این هنر پرداخته شده است که به زودی منتشر می شود.
وی گفت: در این مستند به تاریخچه هنراسلامی در استان قم و آثار آن در حرم حضرت معصومه(س) و بقاع متبرک امامزادگان و سایر اماکن با معماری اسلامی خواهیم پرداخت.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم اضافه کرد: معرفی کارگاه های هنرمندان در این حوزه و پرداختن به آثار آنها در اماکن مختلف از دیگر بخش های این مستند خواهد بود.
وی حضور هنرمندان شاخص در قم را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حال حاضر ۲۰۰ کارگاه صنایع دستی در حوزه معماری اسلامی و ۴۰۰ هنرمند صنایع دستی در رشته انگشترسازی در استان مشغول به فعالیت هستند.
وی ادامه داد: همچنین هنرمندان قم در حوزه کتیبه نویسی و نقوش اسلامی در سطح کشور و حتی در عرصه بین المللی شناخته شده هستند و در اماکن مذهبی آثار دست این هنرمندان به یادگار مانده است.
در استان قم چهار هزار و ۲۰۰ هنرمند صنایع دستی دارای پروانه فعالیت می کنند، ۲ هزار و ۳۰۰ کارگاه هنرهای دستی نیز در استان وجود دارد.
بحرینی با بیان این که احیای هنرهای اسلامی نیازمند فرهنگسازی است گفت: در اسفندماه سال گذشته نخستین نمایشگاه منطقه ای هنرهای اسلامی و صنایع دستی در صحن جامع فاطمی حرم مطهر حضرت معصومه(س) در رشته های تزیینات معماری، کاشی هفت رنگ، آینه کاری، معرق، منبرسازی، حاتم کاری، قلم کاری و سایر هنرهای دستی برپا شد که نقش مهمی در معرفی و احیای این هنر داشت.
وی افزود: این نمایشگاه با محوریت کاربرد صنایع دستی در حوزه فرهنگ اسلامی، کتیبه نگاری در تولید هنرهای دستی و صنایع دستی در تزیینات معماری اسلامی و ایرانی برپا شده بود که مورد توجه علاقه مندان در این رشته ها قرار گرفت.
۸۱۳۸/ ۱۱۷۵

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنایع دستی


هنر اسلامی


قم